۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۱۶۷۳۶

رصد ماه گرفتگی در مرکز نجوم تا بیکران

مرکز نجوم تا بیکران با همکاری انجمن نجوم کانون شهید آیت الله سعیدی قم، ویژه برنامه ماه گرفتگی را با استادی محمدرضا قاسمی برگزار کرد.
ماه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز نجوم تا بیکران با همکاری انجمن نجوم کانون شهید آیت الله سعیدی قم، ویژه برنامه ماه گرفتگی را با استادی محمدرضا قاسمی برگزار کرد.

قاسمی در این ویژه برنامه ابتدا به ارائه اطلاعاتی درباره کهکشان ها و ستارگان پرداخت و گفت: در کهکشان راه شیری حدود یکصد یا یکصدو هفتاد هزار میلیارد ستاره و همچنین 88 صورت فلکی وجود دارد که از میان آنها می توان به صورت فلکی عقرب، سرطان، سنبله و غیره اشاره کرد.

اعضای این کانون همچنین با تلسکوپ سیاره های مشتری و زحل را مشاهده کردند و در پایان به تماشای ماه گرفتگی نشستند.

گفتنی است، ماه‌گرفتگی یا خُسوف  هنگامی روی می‌دهد که کره ماه در حالت بدر و وضعیت مقابله قرار داشته و سایه زمین بر روی آن بیافتد یا بعبارتی ماه وارد مخروط سایه زمین شود. زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد. سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن ۱٬۳۸۰٬۰۰۰ کیلومتر است. طول این سایه، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر نسبت به مبدأ متوسط تغییر می‌کند.

امشب، دوشنبه 16 مرداد ماه در مسیر گردش خود به دور زمین، برای ساعتی بخشی از قرصش وارد مخروط بزرگ سایه زمین در فضای بین‌سیاره‌ای شد؛ پدیده‌ای که از آن با عنوان رخداد خسوف جزئی یاد می‌کنند

در ماه‌گرفتگی جزئی فقط قسمتی از ماه از میان مخروط سایه می‌گذرد. به این ترتیب بریدگی تاریکی در ماه تمام، در بخش شمالی آن و یا در بخش جنوبی، پدیدار می‌شود. البته ماه‌گرفتگی‌های جزئی هم بعد و هم پیش از ماه‌گرفتگی کلی نیز واقع می‌شوند. در حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا ماه کاملاً وارد سایه شود و مدت مشابهی نیز لازم است تا کاملاً از سایه بدر آید.

ماه گرفتگی امشب در بخش بزرگی از جهان شامل آسیا، آفریقا، اروپا و استرالیا دیده می‌شود.

این خسوف از نوع تمام سایه ای است لذا وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارد. در این نوع خسوف ها، ماه وارد بخش تمام سایه زمین می شود در نتیجه تمام یا قسمتی از ماه وارد بخش تمام سایه زمین می شود در نتیجه تمام یا قسمتی از ماه گرفته و تاریک می شود. بطوریکه برای عموم بینندگان قابل مشاهده خواهد بود./۸۴۱/

 

 

ارسال نظرات