۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۵۲۱۸۸۰
حجت الاسلام پناهیان:

دعا جستجوگر باطنی برای نابودسازی صفات ناپسند درونی است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: دعا یک کنکاش و جستجوگر باطنی و وسیله‌ای برای نابودی صفات ناپسند درونی انسان است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در سلسله جلسات درس اخلاق که در حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد درباره فلسفه دعا کردن گفت: اینکه بگوییم دعا چیزی است تا ما بتوانیم از گناهان و خطاهایی که انجام داده‌ایم توبه کرده و خود را از آلودگی پاک کنیم پاسخ درست اما بسیار سطحی است.

وی افزود: اصل فلسفه دعا استغفار است زیرا اگر مغفرت صورت بپذیرد توفیق ایجاد می‌شود اما ما باید بدانیم برای چه ملتمسانه به درگاه احدیت تمنا و استغفار کنیم.

حجت الاسلام پتاهیان با بیان اینکه دعا تنها برای توبه از گناهانی که انسان به آن آگاهی دارد نیست، ابراز کرد: ذات انسان اصرار بسیاری به مخفی کردن بدیهای خود دارد و فلسفه اصلی دعا نیز استغفار از بدیهای درونی است چرا که این رفتارهای ناپسند انسان را از توفیقات الهی باز می‌دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی در حقیقت درونی انسان برخی امور ناپسند مخفی وجود دارد درحالی که خود از آن بی خبر است بنابراین انسان با دعا به درگاه احدیت از آن صفات و بدیهای ناپسند بیزاری می‌جوید.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دعا یک کنکاش و جستجوگری باطنی است، گفت: دعا یک نگاه عمیق به خویشتن است که اگر از روی خوف و خشیت همراه با محبت انجام شود سبب شناخت درونی انسان می‌شود بنابراین انسان نباید از گناهانی که انجام داده بترسد چون با توبه خداوند آنان را رفع می‌کند بلکه همه واهمه انسان باید از عاقبت به خیر شدن و نشدن خود باشد.

حجت الاسلام پناهیان بیان داشت: اولیای الهی با این حال که به باطن و ظاهر پاک خود اشراف و آگاهی داشتند اما در هنگام دعا با حالت زاری به درگاه خداوند حاضر می‌شدند بنابراین انسان هرگز نباید به درون خود مطمئن باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه استغفار پناه بردن به خداوند از بدی های پنهان است، عنوان کرد: امام علی(ع) با کسانی جنگید که به تعبیر ایشان اهل زهد و ایمان بودند ویژگی برجسته آنان اطمینان به خویشتن بود برای همین با آیه قرآن قصد به قتل رساندن امام را کردند.

وی در تبیین اینکه پاک کردن آلودگیهایی گه انسان به آن آگاهی دارد بسیار آسان است، گفت: فرازهای دعای عرفه بسیار قابل تامل است اوج ناامیدی انسان از خود و پناه بردن به خداوند در این فرازها دیده می‌شود.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اطمینان به خویشتن نتیجه دوری انسان از خداوند است و دعا رفع کننده این اطمینان به شمار می‌رود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات