۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۲۸۴۵۸
آیت الله خاتمی:

شهید حججی نماد شهدای مخلص مدافع حرم شد

امام جمعه موقت تهران گفت: همه شهدا خدایی هستند و تردیدی نیست که اگر اینگونه نبود، خدا آن ها را نمی خرید اما خدا در برابر دیدگان بندگانش نماد درست می کند و شهید حججی نماد شهیدان مخلص مدافع حرم شد.
 آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه سه شنبه در ادامه سلسله جلسات سخنرانی ویژه مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) در بارگاه منور رضوی که شب های ماه محرم در محل رواق امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، با اشاره به آیه شریفه «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرام»، گفت: مفهوم این آیه شریفه این است که هر چیزی جز خدای متعال نابود شدنی است و از همین روست که امام حسین(ع) همه چیز را در راه خدا داد و فقط خدا در نظر آن حضرت بود. این همان راز ماندگاری قیام سیدالشهدا(ع) است که باید فهمیده شود.

شهید محسن حججی نماد شهدای مخلص مدافع حرم شد

امام جمعه موقت تهران با بیان این که «همه ما باید بدانیم که راز ماندگاری در خدایی شدن است»، با اشاره به مجاهدت امام خمینی(ره) در راه خدا، این مسأله را یکی دیگر از مصادیق حرکت در راه خدا و پیروی از سیدالشهدا(ع) در این راه قلمداد کرد و افزود: تحلیل ما نسبت به این که پس از گذشت بیش از بیست سال از ارتحال امام راحل، این شخصیت هنوز محبوب دل هاست، باید به این سمت برود که این مرد خدایی بود و برای خدا قدم برداشت.

وی با اشاره به مسأله شهادت به عنوان یکی از مصادیق حرکت برای خدا، تصریح کرد: عطری که این روزها در کشور به مشام می رسد، عطر شهادت یک جوان 26 ساله است که در سال 70  متولد شد اما خدا با دل او کاری کرده بود که هیچ تحلیلی نسبت به شخصیت او جز خدایی شدن این جوان درست نیست چرا که خدایی شدن رمز ماندگاری است. همه شهدا اینچنین هستند و تردیدی نیست که اگر اینگونه نبود، خدا آن ها را نمی خرید اما خدا در برابر دیدگان بندگانش نماد درست می کند و شهید حججی نماد شهیدان مخلص مدافع حرم شد.

هدف قیام امام حسین(ع) فاصله گرفتن از منطق های غلط است

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود بر ضرورت شناخت پیام قیام امام حسین(ع) تأکید و اظهار کرد: 1378 سال است که نسل های مختلف در ماه محرم «یا حسین» می گویند و در هر عزای دیگری نیز بر سید و سالار شهیدان گریه می کنند. پیام قیام آن حضرت در کلام خودشان این است که فرمودند «من برای دنیا قیام نکرده ام؛ بلکه برای اصلاح امت جدم قیام کرده ام.» حضرت می خواستند گفتمان امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در برابر این منطق غلط است که با ادبیات خاص خود می گوید «موسی به دین خود؛ عیسی به دین خود.» این منطق سر از پلورالیسم در می آورد و معنایش این است که عقیده همه درست است. آقای منحرفی هم در تأیید این نظریه کتابی تحت عنوان «صراط های مستقیم» نوشته؛ در حالی که این ذهنیت در تضاد با رسالت تمام انبیا از جمله نبی مکرم اسلام است. یعنی چه که همه راه ها حق است؟ در قرآن راه حق، بیش از یک راه عنوان نشده است.

انسان باید همرنگ «حقیقت» باشد؛ نه همرنگ «جماعت»

وی ضمن مردود دانستن ادعای کسانی که با استناد به تعابیری چون «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»، از انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر سر باز می زنند، یادآور شد: امام کاظم(ع) فرمود «ای فضل بن یونس خیر تو به مردم برسد اما امعه نباش؛ یعنی نگو من هم مثل یکی از مردم هستم و هرگونه آن ها زندگی می کنند من هم زندگی می کنم.» این تعبیری که امام از آن نهی کردند دقیقا ترجمه عبارت «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» است. در حالی که اگر انسان می خواهد رسوا نشود باید همرنگ حقیقت شود.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: هدف سالار شهیدان از مطرح کردن هدف قیام شان تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر، این پیام را به ما می دهند که باید از منطق های نادرستی که برای سر باز زدن از انجام این وظیفه بیان می شود، فاصله بگیریم.

حکم ولی فقیه حجت شرعی برای شیعیان است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفهوم «ولایتمداری» به عنوان یکی از درس های قیام کربلا، گفت: امروز هر کس در هر جایگاهی که هست باید گوش به فرمان ولایت فقیه باشد چرا که امام زمان(عج) فرمودند «و أمّا الحَوادثُ الواقعَه فَارجُعوا فیها إلی رُواه أحادیثنا؛ فَإنّهُم حُجّتی عَلَیکُم و أنا حُجَّه الله» یعنی ولی فقیه حجت امام زمان ماست.

آیت الله خاتمی در پاسخ به برخی شبهات پیرامون مسأله ولایت فقیه تصریح کرد: گاهی حرف هایی مطرح می شود که شبهه به ذهن می اندازد. آیا ما در قبال شناخت مرجع تقلید خود شک به دل راه می دهیم؟ خیر. جریان تبعیت از رهبری نیز به همین شکل است که وقتی حکمی صادر کنند، حجت شرعی ما آن حکم است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: جوانان مراقب باشند که هر پرچمی تحت عنوان حزب و جبهه بلند می شود، مسیر آن جماعت را بررسی کنند و اگر همراه ولایت بودند، آن ها را همراهی کنند اما اگر با ولایت زاویه داشتند، نه جوانیشان را فدای آن ها کنند و نه دینشان را./820/پ201/ب1

ارسال نظرات