۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۵۳۹۳۰۲
آیت الله صدیقی:

وقف ابزار مناسبی برای تسهیل ازدواج جوانان است

امام جمعه موقت تهران گفت: یکی از گروه‌هایی که خداوند آنها را در روز قیامت اکرام می‌کند و پرونده برای آنها باز نمی‌کند، فردی است که افراد بی همسر را برای ازدواج مهیا کرده است.
آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) در مراسم هفتگی بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران ضمن اظهار مسرّت از پیروزی جبهه مقاومت در سوریه و شکست داعش، گفت: خبر پیروزی کامل مقاومت در برابر جریان فتنه گری آمریکا در منطقه که پیروزی بر استکبار، صهیونیسم جهانی و جریان خطرناک تروریست و تکفیر است را به امام زمان(عج)، نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و همه امت‌های اسلامی تبریک عرض می‌کنیم.

وی افزود: جای سجده شکر دارد و نعمت بزرگی است که با وجود صف کشیدن کشورهای زیادی از تمام دنیا در این جنگ، خداوند این فتنه را خاموش کرد و به قائله شوم دشمنان اسلام پایان بخشید.

حبّ بقا جزء اصول غیر قابل انکار است

امام جمعه موقت تهران در ادامه راجع به وقف و اهمیت آن در مباحث قرآنی و روایات، ابراز داشت: خداوند متعال در وجود انسان مسئله باور به معاد، جوشش و خیزش به سوی ابدیت را قرار داده است. انسان از نیستی و مرگ، فراری است و میل به حضور همیشگی و جاودانگی دارد؛ حبّ بقا جزء اصول غیر قابل انکار است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا در عالم خلقت هماهنگی دارد، خداوند متعال برای هر نیاز و میلی در انسان، پاسخی قرار داده است. آنچه خدا در باطن و نهاد هر انسانی به عنوان تقاضا قرار داده، نشانه این است که خداوند عزوجل عرضه را قبل از تقاضا آفریده است.

آیت الله صدیقی افزود: وقتی خداوند عالم، معاد را قرار داده یعنی انسان برای ماندن و جاودانگی آفریده شده است نه برای فنا و مردن؛ انبیای الهی نیز همه خبر از عالمی دیگر بعد از وفات به انسان داده‌اند. انسان وقتی به عالم برزخ وارد می‌شود صورت واقعی اعمال خود را ملاقات می‌کند؛ اگر کار خیری انجام داده آن را می‌بیند و اکر کار زشتی مانند حرام خوری، چشم ناپاکی، هرزگی و تجاوز به بیت المال انجام داده تماماً در آنجا ذخیره شده و حتی آثار و رویش آنها نیز ثبت و ضبط شده است.

وقف از آثار باقیه و صدقات جاریه است

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از این آثار که پس از مرگ انسان و در عالم بقا برای انسان فایده دارد و از آثار باقیه و صدقات جاریه است، مسئله وقف است، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) همه به این سنت حسنه عمل کرده‌اند و موقوفاتی از خود به جا گذاشته‌اند. ما نیز به تأسی از بزرگان دین خوب است قبل از مرگ اقدام به وقف کنیم.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: بزرگان دین، سنت و سبک زندگی صحیح و عادت‌های خوب را به جا گذاشته‌اند که این در نوع خود، وقف ارزشمندی است. امام یا پیامبری وجود ندارد که چیزی را وقف نکرده باشد.

وقف، حرکتی فرهنگی است

وی در ادامه افزود: بهترین آب‌های مدینه، اطراف مسجد شجره است که وقفی است و از وجود مقدس امام علی(ع) باقی مانده است؛ این امر تنها وقف یک کالای مادی نیست بلکه یک کار فرهنگی است. توسعه علم، گسترش علوم معنوی و اخلاقی و سبک زندگی دینی می‌تواند وقف باشد.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه دنیا از آخرت و دین از سیاست جدا نیستند، اظهار داشت: این غلط است عده‌ای دین و سیاست را از هم جدا کرده‌اند و در واقع افترا به پروردگار عالم می‌زنند کسانی که می‌گویند خداوند در عمل به سیاست‌ها و مدیریت‌های کلان، حکمی ندارد.

وی افزود: موقوفات می‌توانند بنگاه‌ها و کانون‌هایی باشند که برای اجرای دستورات اسلام در سبک فکر کردن، سبک اخلاق، تعامل و سبک زندگی، افرادی را تربیت کنند که برای مردم حیات طیبه را تبیین کنند. حیات طیبه در قدم اول نیاز به آرامش دارد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه بیان داشت: اگر جامعه را جامعه‌ای بسازیم که به تعبیر شیخ حسنعلی نخودکی مرنج و مرنجان، شد، انسان سعه صدر پیدا کرد، برای منافع شخصی برای هیچ کسی دردسر درست نکرد و رضای خدا را همواره در نظر داشت، چنین شخصی عمل الهی از او سر زده و دارای حیات طیبه است.

فرهنگی بسازیم که جامعه فرد عزب را پذیرا نباشد

وی اظهار داشت: یکی از گروه‌هایی که خداوند آنها را در روز قیامت اکرام می‌کند و پرونده برای آنها باز نمی‌کند، فردی است که افراد بی همسر را برای ازدواج مهیا کند. قرآن برای خانواده‌ها، حکومت و مسؤولین که توان دارند بیان می‌کند که برای دختران و پسران همسر تدارک ببینند. این دِین حکومت، مُتِمَکنین، فرهیختگان و دانشگاه‌ها است که فرهنگی را درست کنند که جامعه فرد عزب را پذیرا نباشد. ننگ بیکاری جوانان برای مسؤولین مایه خجالت است و دلیل کفایت نیست.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: موقوفات می‌تواند برای سامان دادن به امر ازدواج دختران و پسران باشد. یکی از شرایط وقف مدرسه مروی این بوده که واقف مشخص کرده کسی که در آنجا طلبه می‌شود باید مقید به نماز شب باشد، که این امر به خودی خود تولید فرهنگ و سبک زندگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اهداف موقوفات می‌تواند فرهنگی، توحیدی، اخلاقی، ولایی، انقلابی، رزمی و جهادی واقع شود که آثار آن همواره باقی بماند./966/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات