۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۴۰۰۱۳
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

واقفان به عرصه کارآفرینی و اشتغال مولد ورود کنند

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: در شرایط فعلی که بیکاری به عنوان آسیب اجتماعی، منشأ بسیاری از آسیب های دیگر است و دولت های مختلف نمی تواند با وجود تلاش های فراوان، توفیقات زیادی در این زمینه کسب کنند لازم است واقفان در زمینه کارآفرینی و اشتغال مولد ورود پیدا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز امروز در همایش «یاوران وقف» و «وقف و رسانه» که در سالن برق ارومیه برگزار شد، با اشاره به میل به جاودانگی در انسان ها، اظهار کرد: وقف، میل به بقا را در وجود انسان محقق می سازد بنابراین وقف یک نیاز طبیعی فطری و انسانی است.

وی بر وقف بر اساس مقتضیات زمان تأکید و تصریح کرد: مطالعه سیر تاریخی موقوفات نشان می دهد که نیت واقفان در هر دوره و زمان با شرایط آن دوران متناسب بوده است بنابراین واقفان باید این موضوع را راهنمای خود قرار داده و به تناسب نیازهای روز مواردی را به عنوان وقف و تداوم بخش حیات خود قرار دهند.

نماینده خبرگان رهبری گفت: واقفان خیراندیش با توجه به تشخیص اولویت های کشور، استان و شهر ورود پیدا کرده و مواردی از وقف را انجام دهند که نیازهایی از جامعه را در بلند میان و کوتاه مدت مرتفع سازد.

وی با تأکید بر اینکه واقفان در زمینه کارآفرینی و اشتغال مولد قدم بردارند، اذعان داشت: در شرایط فعلی که بیکاری به عنوان آسیب اجتماعی، منشا بسیاری از اسیب های دیگر است و دولت های مختلف نمی تواند با وجود تلاش ها توفیقات زیادی در این زمینه کسب کنند لازم است واقفان در زمینه کارافرینی و اشتغال مولد ورود پیدا کنند.

وی وقف برای ایجاد خوابگاههای دانشجویی، تسهیل ازدواج جوانان، بهداشت و درمان و به ویژه حوزه های علمیه را مورد تأکید قرار داد و افزود: وقف برای حوزه های علمیه باعث رونق حوزه های علمیه و تربیت خواهران و برادران مبلغ و در نتیجه مدیریت فرهنگی شهر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز خاطرنشان کرد: در هرجایی حوزه علمیه قوی وجود دارد مشکلات اجتماعی و فرهنگی کمتر است در واقع می توان گفت ارتباط معناداری بین تلاش موفق حوزه و اسیب های اجتماعی وجود دارد.

وی اذعان داشت: معتقدم اگر در گذشته فرهنگ وقف و تلاش های سازمان اوقاف کمتر مورد توجه واقع شده،  به خود سازمان اوقاف برمی گردد چراکه این سازمان می توانست عملکردش را در معرض افکار عمومی قرار بدهد اما موج ایجاد شده در سال های اخیر باعث ترویج سنت حسنه وقف شده است که باید هدفمند و واقع بینانه تلاش کنند.

 آیت الله قریشی مصداق بارز حدیث وقف

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که انسان از اجر و پاداش  فرزند صالح، صدقه جاریه و همچنین آثار علمی در آخرت بهره مند می شود، گفت: آیت الله قریشی، هر سه ویژگی را دارند و خوشبختانه فرزندان صالحی را تربیت و تحویل نطام دادند که امروزه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مصداق تربیت فرزند صالح است.

وی گفت: اخلاص،علم و فضل، تواصع، فروتنی، توجه به مشکلات جامعه و اقدام برای حل انها از جمله ویژگی های امام جمعه ارومیه است که در مکتب آیت الله قریشی تربیت شده اند.

وی تصریح کرد: آیت الله قریشی در کنار تربیت فرزندان صالح، آثار و کتابهای فراوانی را در زمینه علوم دینی تالیف کرده اند؛ در روزگاری که نوشتن قاموس و فرهنگ لغات رواج نبوده آیت الله قریشی در سه هزار صفحه قاموس قرآن را به عنوان دانشنامه قرانی تالیف کردند که هیچ محقق قرآنی بی نیاز از مراجعه به این دانشنانه نیست و از منابع پر استناد در جهان اسلام است.

وی اضافه کرد: این عالم فقیه و مفسر بزرگ قرآن کریم کل قرآن را تفسیر کرده و آن را «احسن الحدیث» که متخذ از قرآن است، نامید.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به وقف های مالی آیت الله قریشی اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان مغازه هایی را در اختیار اوقاف گذاشت تا برای هزینه های مسجد اعظم و سایر امور دینی مصروف شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود آیت الله قریشی برکت و افتخاری برای استان آذربایجان غربی است که همه باید با الگو قراردادن این شخصیت وارسته و بهره گیری از وقت و زمان برای رسیدن به توفیقات تلاش کنیم./936/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات