۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۴۰۷۵۳
وزیر اقتصاد:

افزایش قیمت نان با دستور رییس جمهور لغو شد

وزیر اقتصاد از لغو افزایش قیمت نان با دستور ریس جمهور خبر داد و گفت: قیمت نان تغییر محسوسی نداشته ولی تورم آن به دلیل اینکه در خانوار دارای ضریب بالا است لغو شد.
کرباسیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، مسعود کرباسیان وزير اقتصاد و امور دارايي در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد صد روزه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: يكي از سياست هاي ما در سال توليد ملي و اشتغال اين بود كه توليد و اشتغال را بالا ببريم و در برنامه خود به وزرا نيز اين موضوع را ابلاغ كرديم تا رشد تولید سالانه به هشت درصد برسد.

وي ادامه داد: براي عملي شدن اين سياست بايد تامین اعتبار مالی از خط اعتبار خارجی از جمله از کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه انجام شود، در اين خصوص تا به حال ٢٣ ميليارد به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيده است.

وزير اقتصاد و دارايي تاكيد كرد: ما از تامين اعتبار از سرمايه گذاري خارجي تا به امروز توانسته ايم ٥ ميليارد و ٤٠٠ ميليون  دلار سرمايه خارجي را در بخش دانش بنيان جذب كنيم كه اين امر طي ١٠٠روز  اخير انجام شده است.

كرباسیان در مورد اینکه چرا با کاهش نرخ تورم، گرانی همچنان در جامعه محسوس است گفت: نرخ تروم همیشه با یك روش علمی روبرو است كه نمی توان آن را تغییر داد و در همه  دنیا هم ثابت است، البته ممكن است مواردی با شاخص مصرف‌کننده و نرخ تورم مورد محاسبه قرار گیرد که در اینجا ملاک محاسبه نرخ تورم نمی‌تواند باشد.

وی افزود: امروز یكی از نكات حائز اهمیت توجه به نرخ تورم شهری و روستایی است و باید آنها را با هم مقایسه كنیم، البته برخی از کارشناسان و اقتصاددانان ملاک نرخ تورم را در تفاوت نرخ شهری و روستایی می‌دانند.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح كرد: ملاك دیگر برای محاسبه تورم سبد هزینه خانوار خواهد بود زیرا متوجه می شویم كه چه مقدار در خوراک، پوشاک و تفریح سهم دارند که هر کدام دارای ضریب مخصوص به خود هستند، در این صورت وقتی كالایی گران شود ممكن است به خاطر ضریب بالای آن در سبد خانوار تاثیر زیادی داشته باشد.

کرباسیان در خصوص تغییر قیمت نان نیز بیان كرد: قیمت نان تغییر محسوسی نداشته ولی تورم آن به دلیل اینکه در خانوار دارای ضریب بالا است و در دهک‌های پایین سهم بیشتری دارد و حتی برای برخی از خانوار قوت غالب محسوب می‌شود، تاثیر زیادی داشت و محسوس بود، بنابراین با تصمیم رییس جمهور از این امر جلوگیری شد.

وی در پایان گفت: نرخ تورم ما نرخ صحیحی است و دیدید كه رییس جمهور هم در سخنان دیروز خود به آن اشاره كردند، در واقع این نرخ نسبت به سال گذشته ٧الی ٨ درصد با تغییر روبرو بوده است./٨١٦/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات