۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۴۱۳۸۶
آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد؛

ضرورت توجه پژوهشگران حوزه به تفسیر روزآمد از تاریخ اهل بیت

حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ایجاد شبهات فراوان درباره امامان معصوم، بر ضرورت توجه پژوهشگران حوزه به تفسیر روزآمد از تاریخ اهل بیت(ع) تأکید کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بین المللی سیره و زمانه حضرت امام هادی(ع) پیش از ظهر امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فرهنگ اسلامی آغاز به کار کرد و هم اکنون در حال برگزاری است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به این همایش که از سوی حجت الاسلام مردانی قرائت شد، اظهار داشت: باید اذعان کرد که بحث تاریخ به طور کلی و تاریخ اهل بیت(ع) به صورت عام و تاریخ علوم اسلامی به طور خاص در حوزه های علمیه شیعه چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: این بحث پیامدهای ناخوشایندی به دنبال دارد چراکه تاریخ در ارتباط تنگاتنگ با جریان زندگی و شاخه های گوناگون علوم اسلامی است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از این پیام با اشاره به کتاب تأسیس الشیعه به عنوان یک اثر با نگاه تاریخی به علوم اسلامی عنوان کرد: کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که به راه افتاده نیز در آن جهت است که جهان اسلام آشنایی با مکتب اهل بیت(ع) و نقش آن در علوم اسلامی را وجهه همت خود قرار دهند.

وی با تأکید بر لزوم روی آوردن به تفسیر روزآمد از تاریخ امامان اهل بیت(ع) عنوان کرد: امروزه شبهات و جهل نسبت به اهل بیت(ع) به ویژه در فضای مجازی بیداد می کند که همه این ها پاسخ های روشن با ادبیات روز را می طلبد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: البته پژوهش در مورد امام هادی(ع) حکایت دیگری است، چراکه در تاریخ تشیع کمتر به این گستره پرداخته شده است، از این رو انجمن تاریخ پژوهان حوزه سلسله مباحثی در مورد این مقطع از تاریخ اهل بیت(ع) را در دستور کار خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: پیش از این همایش، کنگره ای در مورد امام جواد(ع) نیز برگزار شد که با استقبال پژوهشگران و محققان حوزه و دانشگاه مواجه شد ولی الان همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) را در پیش داریم که باید مورد توجه و عنایت قرار بگیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در این پیام خاطرنشان کرد: تخریب بارگاه امام هادی(ع) و فرزند بزرگوار ایشان از طرف جریان های تکفیری و همچنین اسائه ادب یک خواننده هرزه، احساسات مراجع، حوزه های علمیه و عموم مردم را جریحه دار کرد و این دو واکنش سبب شد تا سلسه درس هایی از امام هادی(ع) را آغاز کنیم که شرح چهل حدیث از امام هادی(ع) از جمله آن است.

وی عنوان کرد: برگزار کنندگان همایش امام هادی(ع) بر آن هستند تا گردهمایی علمی و پژوهش مدار برگزار کنند که هم سیمای روشن اهل بیت(ع) را به معاصران عرضه بدارند و همچنین برخی شهات که غرض ورزانه است را پاسخ بدهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان ضمن عرض تبریک و خسته نباشید به برگزار کنندگان این همایش بین المللی ابراز امیدواری کرد که این کامیابی در خدمت به اهل بیت(ع) مورد توجه خدا و امام زمان(عج) قرار گرفته و در آینده نیز این سنخ از فعالیت های پژوهشی ادامه پیدا کند./1330/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات