۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۵۵۴۸۲۸
در نشست اکران مستند «بانوی مبارز، مرضیه حدیدچی(دباغ)» مطرح شد؛

ضرورت شناخت معرفتی زنان جامعه نسبت به جایگاه خود

مدرس مکتب اسلام شناسی با بیان اینکه زنان جامعه ما شناخت و معرفتی نسبت به جایگاه خودشان ندارند، گفت: در شرایط فعلی فضای مجازی از شبهه علیه زنان پرشده است.
خانم رشیدیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  خانم رشیدیان، مدرس مکتب اسلام شناسی در نشست اکران مستند «بانوی مبارز، مرضیه حدیدچی(دباغ)» که شامگاه یکشنبه 22 بهمن در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی فضای مجازی از شبهه علیه زنان پر شده است.

وی با بیان اینکه اگر اطلاعات دینی ما به عنوان یک زن شیعه در سطح بالایی نباشد نمی توانیم به این شبهات پاسخ بدهیم، اظهار کرد: از جمله این شبهات می توان به چرایی نصف ارث زنان در برابر مردان، تفاوت خون بهای زنان و مردان، ناقص العقل خوانده شدن زنان و اینکه چرا یک زن باید ازدواج کند و فرزند آوری داشته باشد، می توان اشاره کرد.

پژوهشگر حوزه مطالعات زن و خانواده خاطرنشان کرد: خداوند خطاب به پیامبر درباره خلقت زن بیان داشت من زن را خلق کردم و به تو منت گذاشته ام اما در عین حال زنان جامعه ما شناخت و معرفتی نسبت به جایگاه خودشان ندارند.

وی در ادامه ضمن توصیه دانشجویان به گذراندن دوره های مطالعات زن و خانواده در طول دوران تحصیل خود، ابراز کرد: این رشته به لحاظ فقهی ویژگی های زنان را در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی بررسی می کند.

رشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره خانم مقدسی، مدیر مدرسه علمیه اسلام شناسی گفت: یکی از مهمترین دغدغه های این بانو پرداختن به جایگاه والای زنان است و به همین دلیل مدرسه علمیه اسلام شناسی را دایر کردند.

وی با بیان اینکه بانو مقدسی توقف دانشی و علمی زنان را در یک مقطع قبول ندارد، تصریح کرد: وقتی بانو مقدسی از خاطرات تحصیل و زندگی تعریف می کنند به کوشش و تلاش و همت مضاعف او در عرصه علم آموزی و تربیت فرزند می توان پی برد.

گفتنی است، یکی از زنانی که در طول تاریخ انقلاب توانست نقش مهمی ایفا کند و نامش را در فهرست خیل عظیم مبارزان و مدافعان اسلام ناب و ولی فقیه دوران به ثبت برساند، «مرضیه حدید چی (دباغ)» است.

او متولد 1318 در همدان و از شاگردان امام خمینی در 1345 است که در سال 1352 از سوی ساواک دستگیر شد و یک سال و نیم بعد به انگلیس و سپس به سوریه و لبنان رفت و در نجف به ملاقات امام راحل شتافت.

خانم حدیدچی (دباغ) که به شجاعت و ولایت محوری مشهور است در جریان آموزش چریکی به مبارزان لبنان و فلسطین شرکت داشت و بعد از اینکه امام خمینی(ره) به فرانسه رفت او هم در نوفل لوشاتو حاضر شد و در جمع یاران صدیق امام قرار گرفت.

فیلم مستند «بانوی مبارز» مربوط به فعالیت های سیاسی و مبارزاتی مرضیه حدیدچی است؛ او در دوران پس از انقلاب هم توانست در مسؤولیت های مهمی، به تکلیف انقلابی خویش عمل کند که از جمله آنها می توان به فرماندهی سپاه همدان، مسئؤولیت زندان زنان و نمایندگی مجلس اشاره کرد.

تهیه کنندگی و کارگردانی این مستند را «پناه برخدا رضایی» بر عهده دارد./934/پ203/ب1

ارسال نظرات