۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۶۳۴۸۷
معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان مطرح کرد؛

ضرورت فراگیر شدن تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه

معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان بر ضرورت فراگیر شدن تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: در این راستا باید راهکارهای اساسی در حوزه پیاده شود.
معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام کامران پنام، معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان، صبح امروز در جمع خبرنگاران به راهکارهای ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تحقیق و پژوهش از سنت های ارزشمند حوزه علمیه است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه این سنت ارزشمند همانند برخی سنت های حوزه در حال فراموشی است، افزود: اگر بخواهیم سنت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه نهادینه شود باید به مواردی توجه داشت.

حجت الاسلام پنام در ادامه بر ضرورت فراگیر شدن تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه تأکید کرد و عنوان داشت: متأسفانه امروزه تحقیق و پژوهش در حوزه فراگیر نیست و به صورت فردی انجام می شود.

وی تأکید کرد: با برنامه ریزی باید تلاش کرد که فرهنگ تحقیق و پژوهش بین طلاب فراگیر و نهادینه شود، چراکه پژوهش محوری یک اصل اساسی برای رشد و پیشرفت طلبه و پویایی حوزه علمیه است.

تدریس دروس حوزوی با رویکرد پژوهشی

معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان تدریس دروس حوزوی با رویکرد پژوهشی را از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش عنوان کرد و گفت: امروزه تدریس در حوزه به صورت تئوری و بر مبنای متن به طلاب ارائه می شود.

وی تصریح کرد: باید برنامه های آموزشی حوزه با محوریت پژوهش به طلاب ارائه شود، اگر این امر محقق شود می توانیم به گسترش و نهادینه شدن فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه امیدوار باشیم.

حجت الاسلام پنام تدریس درس مهارت های پژوهشی در حوزه علمیه را از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش عنوان کرد و اظهار داشت: مهارت های پژوهشی باید از همان پایه های ابتدایی برای طلاب به تدریج بیان شود، پرداختن تدریجی به این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات مهارتی در حوزه پزوهش را برطرف سازد.

ارتقاع سطح پژوهشی اساتید حوزه های علمیه

وی بر ضرورت ارتقاع سطح پژوهشی اساتید حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: اساتید حوزه برای گسترش و نهادینه شدن فرهنگ پژوهش بین طلاب پیش قدم شوند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه اساتید از سطح پژوهشی بالایی برخوردار باشند.

معاون پژوهش حوزه علمیه لرستان در ادامه با تأکید بر ضرورت تجهیز کتابخانه های حوزه علمیه عنوان کرد: از راه های مناسب و مؤثر در گسترش پژوهش بین طلاب و حوزه علمیه تجهیز، بهسازی و ساماندهی امور کتابخانه ای مدارس علمیه است، باید برای خرید اقلام سرمایه ای، سخت افزاری، نرم افزاری و کتب مورد نیاز آموزشی گام های بلندی برداشته شود./9451//۲۰۳/خ

ارسال نظرات