۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۷۲۵۲۴
حجت الاسلام والمسلمین غفوری:

نماز جمعه سنگر بصیرت افزایی برای مقابله با دشمن است

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که نماز جمعه محل اجتماع بوده و انسجام مؤمنان سبب ترس دشمنان و دلگرمی مؤمنین می شود، گفت: اگر اجتماعات بزرگ اسلامی نبود بسیاری از مردم بر اثر جوسازی ها و دروغ های دشمن دچار مشکل می شدند.
غفوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب گفت: نخستین نماز جمعه بعد از انقلاب به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در تهران اقامه و سرمنشأ حرکت بزرگ فرهنگی، علمی، دینی، سیاسی و انقلابی در ایجاد پایگاه های نماز جمعه در کشور شد.

وی افزود: بحمدالله امروز حدود 900 پایگاه نماز جمعه در کشور وجود دارد، در شهر مقدس قم نیز ایام سالگرد ارتحال معلم اخلاق و امام جمعه فقید قم آیت الله مشکینی را داریم که نسل فعلی فضلا و اساتید حوزه علمیه قم و کشور مرهون و مدیون این عالم ربانی هستند، مردم قم نیز در بحث نماز جمعه از خطبه های اخلاقی و سازنده ایشان بهره مند بودند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با بیان این که مرحوم آیت الله مشکینی منصوب امام راحل برای امامت جمعه قم بودند، اظهار داشت: ایشان در دوران رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تا پایان عمر امام جمعه قم بودند، آیت الله مشکینی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشتند و مورد مراجعه و اعتماد اقشار جامعه بودند.

وی نماز جمعه را بحثی قرآنی و خداوند متعال را بنیانگذار آن دانست و ادامه داد: خداوند متعال مؤمنان را دعوت می کند که وقتی برای نماز جمعه ندا داده می شود به سوی نماز جمعه بشتابند، در روایات توصیه شده که برای رفتن به مسجد با آرامش و سکینه حرکت کنید اما درباره نماز جمعه می فرماید به سوی آن بشتابید.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که نماز جمعه نورانیت و معنویت محض بوده و ارتباط عالی با خداوند است، ابراز داشت: توصیه برای حاضر شدن با آداب در نماز جمعه برای این است که نماز جمعه امری الهی و آسمانی در پیشگاه خداوند است.

وی عنوان کرد: بر اساس دستور قرآن هرچه با شرکت انسان در نماز جمعه مزاحمت دارد باید کنار گذاشته شود، در روایات تأکید شده که انسان سعی کند به گونه ای در نماز جمعه حاضر شود که قبل از شروع خطبه ها در مراسم حضور داشته باشد تا از فضیلت کامل نماز جمعه بهره مند شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش سنگر نماز جمعه در انقلاب یکی از محورهای بسیار مهم است که باید مورد توجه باشد، نماز جمعه در استمرار و ادامه انقلاب اسلامی نقش اساسی و تأثیرگذار داشته است.

وی اضافه کرد:  انسان مؤمن باید نماز جمعه را بر امور دیگر مقدم بدارد، نماز جمعه بر اساس روایات جایگاه عبادی و سیاسی دارد، در نماز جمعه امور دین و جامعه باید تأمین شود؛ امام جمعه باید شئونی داشته باشد چرا که امر و نهی آن به منزله امر و نهی حاکمیتی تلقی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با بیان این که نماز جمعه جایگاه معنوی برای بیان اوامر و نواهی الهی است، گفت: این یک امکان برای حاکمیت اسلامی است که در اختیار سایر حکومت ها قرار ندارد، وقتی حاکم اسلامی از جایگاه نورانی نماز جمعه امر و نهی کند بسیار متفاوت از مسائل دیگر است چرا که نگاه به امام جمعه نگاه الهی و تکلیفی است.

وی افزود: به فرموده امام رضا(ع) نماز جمعه جایگاهی برای متوجه کردن مردم به مصالح دنیا و آخرت آنان است، امور زندگی و معیشتی مردم در نماز جمعه مورد توجه قرار می گیرد و در این راستا به مسؤولان توصیه می شود که بر اساس فلسفه وجودی نماز جمعه است.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان این که خطبه های نماز جمعه جامعه را متوجه مضرات و منافع می کند، اظهار داشت: توجه به امور اداره زندگی مردم مصداق ذکر الله است که خطیب جمعه این امور را تبیین می کند و این موارد در زندگی مردم و جامعه اسلامی تأثیر دارد.

وی ادامه داد: از طریق نماز جمعه مسائل جامعه بررسی شده و خطبه جمعه جامعه را تا هفته بعد از آن در مرز معنویت، آگاهی و اطلاع از امور قرار می دهد، نقش نماز جمعه در اداره جامعه بسیار حیاتی و زیربنایی است و می تواند فضای جامعه را برای اداره بهتر آماده کند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با بیان این که نماز جمعه محل اجتماع بوده و انسجام مؤمنان سبب ترس دشمنان و دلگرمی مؤمنین می شود، ابراز داشت: اگر اجتماعات بزرگ اسلامی نبود بسیاری از مردم بر اثر جوسازی ها و دروغ های دشمن دچار مشکل می شدند.

وی عنوان کرد: وقتی دشمنان حضور مردم و اجتماع مؤمنان را می بینند می فهمدند که مردم در صحنه حاضر هستند و پای دین و انقلاب ایستاده اند، خدمات بسیاری از سنگر نماز جمعه انجام شده که نمونه آن را در زمان دفاع مقدس مشاهده کردیم، نماز جمعه پایگاه بصیرت بخشی به جامعه و تقویت شجاعت و امید بوده و هست.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: نماز جمعه نقش آگاهی بخشی و بصیرت افزایی برای جامعه در شرایط فتنه را دارد که در فتنه های گذشته شاهد آن بودیم، نماز جمعه از اختلاف مردم جلوگیری و مردم را آگاه می کند تا در برابر توطئه های دشمن ایستادگی کنند./1323/

ارسال نظرات