۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۹۸۱۹۷
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

مبادی اسلامی با اخلاق اسلامی ارتباط مستقیم دارد

مبادی اسلامی با اخلاق اسلامی ارتباط مستقیم دارد
کارشناس دینی گفت: مبادی اسلامی با اخلاق اسلامی ارتباط مستقیم دارند و امکان ندارد انسان یکی از این دو را بدون پذیرش دیگری بتواند بپذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی کارشناس دینی در مراسمی که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد درباره اخلاق اسلامی و اخلاق انسانی، گفت: انسان ذاتاً اخلاق‌خواه است و میل دارد که متخلق به اخلاق باشد.

وی افزود: مبادی و مبانی اسلامی با اخلاق اسلامی با هم در ارتباط مستقیم هستند و اصلاً امکان ندارد انسان تنها یکی از این دو را بدون پذیرش دیگری بتواند بپذیرد.

کارشناس دینی ابراز داشت: در تشخیص خوب و بد نیز پذیرش وحی اثر دارد؛ در جامعه امروز بعضی کارها را بد می‌دانند در حالی که خداوند آن را خیر می‌داند به طور مثال غرب، ایران را تروریسم می‌داند در حالی که امام خمینی(ره) می‌فرمودند بعضی واژه ها و مفاهیم در غرب معنای واقعی خود را از دست داده‌اند و حیا، غیرت، تروریسم و... هر یک معنایی جدا از تفسیر و تعبیر الهی آن دارند.

وی در ادامه بیان داشت: اگر انسان نگاهی الهی و اسلامی به مبحث اخلاق داشته باشد و عمر خود و سایر انسان‌ها را در ابدیت ببیند، در برخورد با مسائل مختلف، عملکرد متعالی‌تری خواهد داشت و تصمیمات بهتری خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی اظهار داشت: هر اخلاق و رفتاری که از انسان بروز و ظهور پیدا می‌کند آثار برزخی و اخروی در او دارد و اگر اخلاق او بد و زشت باشد در گذر زمان در چهره او نیز زشتی و کراهت آشکار می‌شود و اگر اخلاق و رفتار ساطع شده از او زیبا و پسندیده باشد به مرور نور و زیبایی در چهره او نمایان می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخلاق آموختنی و انسان قابل تربیت است اما برخی فکر می‌کنند این‌طور نیست، بعضی افراد درباره اخلاقیات خود معتقدند که نمی‌توانند رفتارهای زشت خود را ترک کرده و کنار بگذارند درحالی که خداوند متعال اراده‌ای در وجود انسان قرار داده که به واسطه آن می‌تواند بسیاری از کارهای ناممکن را انجام دهد و اصلاً یکی از مبادی اخلاق، اختیاری بودن آن است./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات