۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۶۲۵۷۰۶
حجت الاسلام نوایی تبیین کرد؛

اهداف فقه حکومتی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب + فیلم

اهداف فقه حکومتی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب + فیلم
مسؤول مرکز امور نخبگان حوزه علمیه خراسان گفت: اسلام مرامنامه حکومت است و جامعه ای که براساس فقه حکومتی اداره می شود در ساحت های مختلف آن همه مظاهر معنویت دیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نوایی، مسؤول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان امروز در نشست تخصصی جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در مجتمع آفتاب ولایت که به همت پایگاه تخصصی فقه تخصصی وسایل و موسسات حوروزی مشهد برگزار شد، به فقه حکومتی و بیانیه گام دوم و رسالت حوزه علمیه در این مورد اشاره کرد.

مسؤول مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: وقتی می گوییم فقه حکومتی این نیست که فقه حکومتی فقط در درون حوزه در مرحله درس های حوزوی مطرح شده و سلسله پژوهش هایی در پژوهشگاه های حوزه انجام شود و بعد بگوییم این تاثیر گذاشته است بلکه نقش ققه حکومتی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید در همه مواردی که در بیانیه آمده است را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به بیانیه رهبری در گام دوم انقلاب، گفت: رهبری در مورد گذشته، حال و آینده توصیه هایی در بیانیه داشته است و این بیانیه در حقیقت مبانی و مفروضاتی است که براساس سلسله اهداف گسترده بیان شده است و ما نیز باید به آن ها ورود کرده تا مواردی که در بیانیه آمده است، محقق شود.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: براساس این بیانیه رهبری در دور دوم انقلاب اسلامی باید خودسازی، جامعه پردازی و تقویت مبانی تمدنی و تمدن سازی صورت بگیرد که به خودسازی در جنبه های مختلف از جمله خود سازی انقلابی بصیرتی معرفتی و .. توجه داشته  باشیم و نیز در جامعه پردازی به فرهنگ و معارف توجه شود و تمدن سازی نوین شکل بگیرد.

حجت الاسلام نوایی چهار دوره برای تمدن سازی بیان و ابراز داشت: دوره آغازین تمدن اسلامی که عصر رسالت و امامت است، دوره دوم عصر غیبت را شامل می شود، دوره سوم دوره میانی است که از عصر صفویه تا عصر انقلاب اسلامی را شامل می شود و دوره چهارم عصر کنونی است بنابراین رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند انقلاب اسلامی آغاز گر عصر جدبد است که در این عصر تحولات بزرگی رقم می خورد و گرایش به معنویات زیاد می شود.

وی ادامه داد: در عصر حاضر توجه دنیا به معنویت در حال حاصل شدن است، حرکت به سمت معنویت شکل گرفته و با انقلاب اسلامی این حرکت سرعت گرفته است و ظهور کارآمد دین و معنویت در دنیا غلبه یافته است.

مسؤول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به پوچی مکاتب دنیای غرب، گفت: کسی تصور نمی کرد غرب در انزوای فلسفی قرار بگیرد و امروز تلاش می کنند تا تئوری های پوچ خود را به ملت ها ارائه دهند اما گرایش ها به سوی معنویت است.

وی بیان داشت: معنا بخشیدن به ارزش های انسانی مانند صداقت، ایثار و غیره، پایان عصر شیطان، پیدایش دوران قرآن و سنت، شکل گیری شعارهای فطری و جهانی، مطرح شدن ایران به عنوان الگو در ثبات امنیت و خانواده، ارتقای بینش سیاسی و ساخت تمدن نوین اسلامی در عصر حاضر اتفاق افتاده است و این ها بیان می کند که رسالت جدید برعهده ما است.

حجت الاسلام نوایی به فقه حکومتی اشاره و بیان داشت: فقه حکومتی زیر بخش فقه سیاسی است، فقه سیاسی به همه قلمروها می پردازد فقه سیاسی به مقوله قدرت، حکومت، اداره جامعه، رهبری، ارتباطات داخلی و خارجی و شکل حکومت و اقلیت های مذهبی می پردازد حالا در دل فقه سیاسی فقه حکومتی متولد می شود.

وی افزود: فقه حکومتی رابطه حکومت با مردم، قدرت و حکومت های دیگر را بیان می کند، اسلام مرامنامه حکومت است  و جامعه ای که براساس فقه حکومتی اداره می شود در آن همه مظاهر معنویت در ساحت های مختلف دیده شود، ما باید از فقه فردی گذر کنیم چرا که ساختار فقه ما ساختار فقه اسلامی اجتماعی است.

مسؤول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان به اهداف فقه حکومتی با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و بیان داشت: ساختن دین و دنیای مردم، تقابل با ظلم و ستم، نفی حکومت طاغوت و ظلم و فساد در فقه حکومتی؛ استقلال، معنویت، عقلانیت در فلسفه فقه حکومتی و ساختن نسل آینده از اهداف فقه حکومتی است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز آمده است.

وی افزود: نظام سازی، ثبات موضع گیری، حفظ هویت اسلامی بدون انحراف، دفاع دائمی و عدم اجازه به تجاوزگران، دفاع از مظلومان و مستضعفان، حرکت تمدن ساز با تکیه بر جوانان، ثبات و امنیت و تمامیت ارضی، فن آوری نظامی و نیز در ابادی زمین، فن آوری های نوین و به روز بودن، مشارکت مردمی و تقابل با فتنه، مسابقه در خدمت و بها دادن به افراد به تناسب صالح بودن آن ها و رشد اندیشه از دیگر اهداف فقه حکومتی است./864/پ202/ب1

تعداد بازدید : 8
امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
با این گزینه که فقه سیاسی مولود فقه حکومتیست مشکل دارم.
فقه حکومتی رویکرد فقهی بن یست گشایی از معضلات نظام است و مسایل قدرت،اداره ملک و ارتباطات خارجی در دل آن جا میگیرد.
1
0