۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۵۱۶۴۸
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

نماز و زکات تنظیم‌کننده رابطه انسان با خالق و مخلوق است

نماز و زکات تنظیم‌کننده رابطه انسان با خالق و مخلوق است
امام‌جمعه بجنورد گفت: اگر کسی رابطه خود با خالق را با نماز و رابطه خود با مخلوق را با زکات تنظیم کند، قدرت پرواز و اوج‌گیری او بالا رفته و تقرب الی الله پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در نخستین نشست شورای زکات استان در سال جاری، با تبیین زکات از نگاه قرآن، اظهار کرد: نماز و زکات در قرآن دوگانه به‌هم‌پیوسته بوده و با هم ارتباط مکملی دارند.

وی افزود: همان‌گونه که نماز عامل رشد و کمال و بالندگی انسان است زکات هم همین نقش را دارد و همان‌طور که نماز کلاس تربیت انسان و مرکب راهواری است که ما را به خدا نزدیک می‌کند پرداخت زکات هم کلاس تربیتی و پرورشی انسان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه پرداخت زکات تنها مادی نیست بلکه بحث معنوی آن‌هم اهمیت فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: اینکه انسان بخشی از مال خود را با اختیار و اراده خود جدا می‌کند نوعی تربیت و سازندگی است؛ زیرا همه مال را دوست دارند اما اینکه کسی بخشی از مال را از خود جدا کند به درجه والایی از سازندگی رسیده است.

وی با بیان اینکه کسانی که تمرین زکات می‌کنند ایثار و مواسات برای آنها آسان‌تر است، افزود: فرهنگ زکات مانند فرهنگ نماز امری معنوی و تربیتی بوده و انسان‌ساز و جامعه‌ساز است؛ ازاین‌رو نباید تنها به بعد مادی زکات توجه کرد بلکه پشت‌صحنه و بعد معنوی آن نیازمند توجه ویژه‌ای است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: وقتی قرآن زندگی انبیا را گزارش می‌دهد می‌بینیم یکی از ویژگی‌های انبیا این است که خود و خانواده‌ها را به نماز و زکات فرمان می‌دادند پس معلوم می‌شود که زکات و نماز در کنار هم مسئله مهمی هستند.

وی تصریح کرد: این دوگانه به‌هم‌پیوسته دو بال برای پرواز هستند؛ بنابراین اگر کسی رابطه خود را با خالق با نماز و رابطه خود با مخلوق را با زکات تنظیم کند، قدرت پرواز و اوج‌گیری او بالا رفته و تقرب الی الله پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به آثار معنوی زکات، اظهار کرد: اینکه انفاق بکنیم برای این است که آثار روحی و روانی آن در جان ما نقش ببندد؛ به همین دلیل باید مبلغان این مسئله را در رأس کارهای تبلیغی خود داشته باشند تا مردم به زکات نگاه مادی صرف نداشته باشند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به نکات معنوی و فرهنگی پرداخت زکات، خاطرنشان کرد: زکات مکتب انسان‌سازی است و مبلغان باید به بخش معنویت گستری آن اهتمام داشته باشند و پیوندهای فرهنگی و معنوی و تربیتی را در زکات موردتوجه قرار دهند.

وی افزود: عالم، عالم اختبار و امتحان بوده و همه باید امتحان پس بدهند؛ اما حوزه امتحانی و مواد امتحانی هر کس با دیگری فرق می‌کند و پرداخت زکات هم نوعی آزمون و امتحان است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات