۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۶۶۶۴۴۰

مردانی حوالی خورشید؛ خاطرات فرمانده نیروی هوایی ارتش از دفاع مقدس

مردانی حوالی خورشید؛ خاطرات فرمانده نیروی هوایی ارتش از دفاع مقدس
انتشارات شاهد کتاب «مردانی حوالی خورشید را که به بررسی خاطرات خلبان حبیب بقائی پرداخته را به چاپ رسانده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، با نگاهی گذرا به تاریخ جنگ های صورت گرفته می توان دریافت که برتری قدرت هوایی یکی از علل مهم پیروزی در صحنه نبرد است. جنگ 8 ساله رژیم بعث عراق بر علیه کشورمان یکی از بارزترین جنگ هایی بود که به علت کسب برتری قدرت هوایی ایران، شکست های جبران ناپذیری را برای طرف مقابل در بر داشت و باعث شد تا صدام در رسیدن به خواسته های بلند پروازانه ای در تصرف چند روزه خوزستان در تهران ناکام بماند. بی شک نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی بسیاری از عملیات ها نقشی کم نظیر و مثال زدنی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نقش این نیرو در دفاع مقدس در دیدار با کارکنان نهاجا می‌فرمایند: «شما در پرونده خودتان، در نیروی هوایی شما مجموعه‌ای از افتخارات، فداکاری‌های شکوهمند، پروازهای خوب، کارهای فنی خوب، دفاع‌های بجا، حمله‌های بجا، کارآیی های برجسته و نوسازی های خوب دارید. این ها در سابقه و پرونده شماست و کسی هم نمی تواند انکارشان کند. این اصالت و ارزش نیروی هوایی است».

انتشارات شاهد کتاب «مردانی حوالی خورشید را که نوشته ناصر پروانی بوده به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب مردانی حوالی خورشید دارای 10 فصل و یک قسمت ضمائم است.

فصل اول: عنوان فصل نخست این کتاب ورق زدن خاطرات بدون دفتر است.

فصل دوم: وقتی روی زمین کسی منتظر توست، عنوان فصل دوم این کتاب است.

فصل سوم: گاهی زمین کوچک است، عنوان دیگری از این کتاب است.

فصل چهارم: پایگاهی به نام همسرم، فصل چهارم از این کتاب است.

فصل پنجم: فصل پنجم این کتاب با عنوان پرواز بر موج های اروند، مشخص شده است.

فصل ششم: وقتی خدا می خواست باز هم بمانم، عنوان فصلی دیگر از این کتاب است.

فصل هفتم: فصل هفتم این کتاب با عنوان نقاهتگاه عشق، تدوین شده است.

فصل هشتم: زمانی که خورشید اخم می کند، فصل دیگری از این کتاب را تشکیل داده است.

فصل نهم: فصل دیگری از این کتاب با عنوان اشتياق آخرین پرواز تدوین شده است.

فصل دهم: آخرین فصل این کتاب با عنوان آن روز آسمان ابری تر از ابری بود، مشخص شده است.

ویژگی های اثر

1. پرداختن به دفاع مقدس

2. پرداختن به نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

3. جمع آوری خاطرات یکی از فرماندهان نیروی هوایی

4. پرداخت خوب به نقش نیروی هوایی در پیروزی های دفاع مقدس

5. بررسی خاطرات و نقش فرماندهان شهید نیروی هوایی

6. پرداختن به نقش همسران رزمندگان و شهدا در دفاع مقدس

برشی از کتاب

در کتاب مردانی حوالی خورشید در صفحه 34 و 35 این کتاب با موضوع وقتی روی زمین کسی منتظر توست، این مطالب نگاشته شده است:

یکی از همون تعطیلات آخر هفته که مسافر شهر خودم شیراز شدم، پدرم بهم گفت: حبيب باید ازدواج کنی». بهم تکلیف کرد که همسرم باید دختر آقای بحرانی باشه. دختر آقای بحرانی شش سال از من کوچکتر بود. میشناختمش، همبازی و همسایه دوران کودکی .... اما ازدواج !! نمیدونم شاید بزرگترین تغییر زندگی، یا بزرگ ترین حادثه ی عمر، یا هر چیز دیگه که اسمش هست، ولی برای من معنی همراهی و همسفری داشت. مسیری رو که تاحالا تنهائی می رفتم حالا میتونستم با یک همراه همدل ادامه بدم.

شب تولد پیغمبر بود. به مراسم سنتی و ساده توی شیراز برگزار کردیم و اون مراسم شد آغاز یک روش جدید در زندگی من انگار مسئولیت هام، دغدغه هام و دل نگرانیهام تغییر کرده بود. حالا دیگه وقتی پرواز می کردم اشتیاق بیشتری برای فرود و به زمین برگشتن داشتم. انگار بیشتر از - قبل حس می کردم روی زمین کسی منتظرم هست.

همیشه در پروازها رهاتر از رها بودم. اونقدر حس سبک باری و بی قیدی داشتم که اگاهی حتی درون کابین کوچک هواپیمای جنگنده دلم می خواست حائلی بین من و ابرها و آسمون نباشه. سال ۱۳۵۶ قدرت و مهارت خلبانها و نیروی هوائی در حد قابل قبول و بالایی بود. پنج ماه از زندگی مجردی من در بوشهر می گذشت که متاهل شدم و با همسرم زندگی مشترک رو آغاز کردم.

روزهای اول زندگی مشترک شبیه اوایل بهار می مونه که برگهای لطیف درختان خیلی نو و رنگ سبز کمرنگ شون دل رباست. شاید هم شبیه باز کردن یه هدیه که از طرف یه آدم دوست داشتنی بهت داده شده.

چند ماه از زندگی مشترک من با همسرم که همدل و همزبانم بود می گذشت که | نیروی هوائی تصمیم گرفت هواپیماهای F۵ رو به تبریز منتقل کند. در نتیجه همهی خلبان ها و سیستمهای راداری و پروازی و سیستم های تعمیر کاری و نگهدارنده نیز باید به تبریز منتقل میشدن.

موضوع رو به همسرم گفتم. اونم بهم گفت: «حبیب میدونی وقتی اومدی خواستگاری من فکر میکردم خلبان هواپیمای مسافری هستی و وقتی فهمیدم خلبان هواپیمای جنگنده هستی خیلی خیلی خوشحال شدم. در صورتی که شاید همه خانم ها از این موضوع دلهره بگیرن».

انتشارات شاهد، کتاب «مردانی حوالی خورشید» خاطرات خلبان حبیب بقائی را در در قطع رقعی و 159 صفحه به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات شاهد به آدرس: تهران، خیابان آیت الله طالقانی، خیابان ملک الشعرای بهار شمالی، شماره 5، معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تلفن: 02188308089 مراجعه نمایند./826/ن602/ق

ارسال نظرات