۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۸۷۳۵۶
حجت الاسلام صدیقی:

واقعه کربلا؛ تقابل دین ظاهری با دین باطنی

واقعه کربلا؛ تقابل دین ظاهری با دین باطنی
اصفهان - استاد حوزه علمیه به تبیین فسلفه قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در واقعه کربلا، ظاهر دین در مقابل باطن دین قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام ماشاءالله صدیقی ظهر امروز در مراسم عزاداری نخستین خانه تاریخی آل یاسین کاشان که با رعایت پروتکل هاب بهداشتی برگزار شد، به فلسفه قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: دشمن در کربلا نسل کشی به راه انداخت.

وی با اشاره به اینکه دین یک ظاهر و یک باطن دارد، افزود: در ابتدای دومین سوره قرآن بحث ظاهر و باطن دین مطرح شده است، ظاهر و پوسته دین نماز و عبادات و مسلمان بودن است، برخی با ظاهر دین مشکلی ندارند، اما با باطن مشکل دارند.

به گفته وی برخی اقامه نماز نمی‌کنند بلکه قرائت نماز که اثبات تکلیف شرعی است را انجام می‌دهند، از این رو اگر اقامه نماز می‌شد جامعه دینی را متحول می‌کرد و امام حسین(ع) به قتلگاه نمی‌رفت.

حجت الاسلام صدیقی با تأکید بر اینکه اقامه نماز سبب جلوگیری از فحشا و منکر می شود، اظهار داشت: گروهی که در کربلا امام حسین(ع) را به شهادت رسانیدند پشت سر پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) نماز خوانده و ظاهر دین را گرفته بودند، اما باطن دین را رها ساختند.

وی ادامه داد: ما تصور می کنیم کسی که نماز به جا می آورد، اهل عبادت است و ظاهر دین را حفظ می‌کند زیر پرچم خداست، در حالی که باید ببینیم خدا را شناخته و نسبت به خدا معرفت دارد یا ندارد؟ از این رو مردم را باید با خدا مقایسه کنیم، نه اینکه خدا با مردم مقایسه کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه گروهی که در کربلا به حقیقت دین رسیدند امام حسین را رها نکردند تا به شهادت رسیدند، گفت: آنچه در کربلا اتفاق افتاد تقابل بین ظاهر دین و باطن دین بود، یک طرف باطن و حقیقت دین و امام حسین و اصحاب حضرت بودند و طرف دیگر لشکر کفر که ظاهر دین بودند.

حجت الاسلام صدیقی گفت: آن‌هایی که در کربلا در مقابل امام حسین(ع) ایستادند عده‌ای اراذل و اوباش نبودند بلکه فقیه کوفه و جانباز بالای ۷۰ درصد جنگ صفین در رکاب امیرمومنان(ع) و حافظ کل قرآن بودند و می‌دانستند و می‌فهمیدند مقابل چه کسی صف آرایی کرده اند.

مدیرفرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان افزود: ما در کربلا مصیبت عظیم ندارم و هرچه هست اعظم است به این معنی که هر مصیبتی با مصیبت کربلا مقایسه شود، مصیبت کربلا بزرگ تر است./۱۳۰۷/پ210/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات