۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۸۸۴۲۷
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۸)؛

"کل یوم عاشورا" باید سرمشق امت اسلامی باشد

غمامی گفت: متاسفانه مراسمات عزاداری امام حسین که از ظرفیت عظیم تربیتی برخوردار هستند، به دو ماه محرم و صفر محدود شده‌اند و در بهترین حالت هئیت‌های هفتگی را شاهد هستیم.
سید محمد علی غمامی مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به تأثیرات ناشی از فضا‌های جامعه مدرن در جامعه ایرانی گفت: جامعه ایرانی تحت تاثیر فضا‌های جدید جامعه مدرن قرار گرفته است که یکی از این فضا‌ها فضای مجازی است، فضای فست فودی‌ها یا کافه‌ها و... می‌باشد که برای جامعه مدرن و غربی و اروپایی است.

وی در ادامه افزود: آقای جورج ریترز در مقاله‌ای توضیح می‌دهد مک‌دونالد فقط یک رستوران صرف نیست؛ بلکه مک دونالد فضایی برای امریکایی شدن و ترویج فرهنگ اروپایی و غربی است، در آن رستوران فقط یک همبرگر خورده نمی‌شود بلکه فرهنگ جامعه غربی را نیز وارد زندگی افراد می‌کند، ما در جامعه ایرانی هم نیاز به چنین محیط‌هایی داریم.

مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم نیوز جامعه ایرانی را نیازمند محیط‌هایی مانند فست فودی‌ها، کافه‌ها و به طور کلی الگو‌های جامعه مدرن که مردم مدام با آن‌ها سر و کار دارند را ضروری دانست و اظهار داشت: چنین فضا‌هایی بسیار قوی‌تر از شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و تلویزیونی عمل می‌کند، درست است که شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیونی گستره بیشتری را دربر دارند، اما نمی‌توانند در برابر فضا‌هایی مانند کافه‌ها و رستوران‌ها و... عمل کند؛ چرا که این فضا‌ها در عمق زمان نفوذ می‌کنند!

وی ادامه داد: اگر ما به دنبال چنین فضا‌هایی در آیین و سنت‌های خود باشیم، هیچ فضایی در طول تاریخ بهتر از مراسمات مذهبی به خصوص مراسمات عزاداری برای امام حسین در محرم صفر پیدا نخواهیم کرد. فضای مراسمات عزای سیدالشهدا از آنچنان ظرفیتی برخوردار است که می‌بینیم حتی جوانانی که به گیم نت و کافی شاپ می‌روند نیز وارد مجالس عزاداری و هیئت‌ها می‌شوند.

غمامی محرم و صفر را ظرفیتی عظیم برای جذب افراد مختلف جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: کربلا و عاشورا ظرفیتی را به وجود آوردند که ما میتوانیم از آن‌ها برای تقویت سرمایه اجتماعی و گسترش نیرو‌های موثر در جامعه استفاده کنیم و آن ظرفیت فضای مراسمات عزاداری برای امام حسین می‌باشد؛ اما آیا چنین فضایی به مانند کافی شاپ‌ها و فست فودی‌ها و... در تمام سال باز هستند که مدام افراد مختلف جامعه با آن سر و کار داشته باشند؟ آن‌ها تمام تلاش خودشان را می‌کنند که فرهنگ‌شان را در تمام طول سال به هر نحوی در جامعه مدنظر پمپاژ کنند؛ اما ما نتوانستیم فرهنگ عاشورایی را در تمام طول سال به جامعه تزریق کنیم.

وی خاطرنشان شد: مراسمات عزاداری امام حسین که از ظرفیت بزرگی برای گسترش و تقویت سرمایه اجتماعی برخوردار هستند، به دو ماه محرم و صفر محدود شده‌اند و در بهترین حالت هئیت‌های هفتگی و مراسمات خانگی که آن‌ها هم با وجود کرونا و فرهنگ آپارتمان نشینی جامعه غربی بسیار محدود شده‌اند؛ بنابراین این جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا به معنای واقعی هنوز که هنوزه پیاده نشده است و حضرت امام که فرمودند باید این جمله سرمشق امت اسلامی باشد را نتوانسته‌ایم به درستی در جامعه پیاده کنیم.

هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم در انتها نیازمندی جامعه ایرانی را به ارائه الگو و طرحی برای فراگیر شدن فضای مراسمات عزاداری امام حسین در طول سال اشاره کرد و بیان داشت: اندیشمندان و طراحان الگو‌های فرهنگی باید تامل کنند که چگونه در روز‌های غیر از محرم و صفر فضا‌هایی به وجود بیاوریم که درس‌ها و پیام‌های معروف عاشورا در جامعه به صورت مداوم وجود داشته باشد و مردم به مانند آپارتمان و فرهنگ وارداتی با خود، فست فودی و کافه‌ها و فرهنگ وارداتی با خود و... که همیشه با آن سروکار دارند، با پیام‌ها و ظرفیت کل یوم عاشورا سروکار داشته باشند.
ارسال نظرات