۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۶۹۱۹۳۹

بررسي عرصه هاي وقف در حوزه علميه خراسان

بررسي عرصه هاي وقف در حوزه علميه خراسان
خراسان رضوی ـ از مهم ترین رسالت های دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان، احیاء و صیانت از موقوفات قدیم و جذب موقوفات جدید می باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان ضمن گرامیداشت دهه وقف و تبریک و تهنیت این ایام به همه طلایه داران این عرصه مقدس، توجه به سنت حسنه وقف را به عنوان یک اقتصاد پایدار برای حوزه علمیه خراسان امری ضروری و اجتناب ناپذیر می داند. بر همین اساس در اواخر سال 1395 با تصويب شوراي عالی و ابلاغ آیت الله سید مصباح عاملی مدير حوزه علمیه خراسان، دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف تأسيس شد.

از مهم ترین رسالت های دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان، احیاء و صیانت از موقوفات قدیم و جذب موقوفات جدید می باشد که برای تحقق این رسالت مهم، مجمع خیّرین و حامیان وقف حوزه علمیه خراسان شکل گرفت و تا به امروز شاهد موفقیت های خوبی در عرصه های مختلف هستیم. خبرگزاري حوزه علميه خراسان در اين مجال به مواردی از مهمترین عرصه ها و فعالیت های وقفی مربوطه كه به اهتمام دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان اقدام شده يا در دست اقدام است، اشاره می كند.

عرصه هاي مختلف وقف در حوزه علميه خراسان

حوزه علميه خراسان به عنوان دومين حوزه علميه جهان تشيّع، نقش مهمی در راستای تامين نيازهاي فكري و فرهنگي نظام مقدس اسلامي و جامعه بين الملل دارد که البته داراي نیازهای فراوان در حوزه های مختلف اجتماعی است که بدون شک و تردید رفع آنها نيازمند همت بلند و اراده مصمم واقفان و نيكوكاران محترم است که در ذیل، برخي از اين نيازها آمده است.

آموزش و پژوهش

تعليم و تربيت طلاب علوم ديني به همراه تحقيق و پژوهش در علوم مختلف اسلامي از وظائف مهم و ذاتي حوزه هاي علميه می باشد كه نيازمند تاسيس مدارس علميه و مراكز تحقيقاتي است و با توجه به استقبال چشمگير جوانان مومن جهت ورود به حوزه علميه و محدوديت مدارس و مراكز آموزشي در حوزه علمیه خراسان، ضرورت وقف در اين عرصه چندين برابر احساس می شود.

از سوی دیگر توسعه رشته هاي تخصصي همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري(مد ظله العالی) و مراجع عظام تقليد(دامت بركاتهم) بوده که ايجاد مدارس و مراكز تخصصي از جمله نيازهاي مهم و ضروري در اين عرصه تلقی می شود.

همچنین جمعی از پژوهشگران و نخبگان صاحب آثار و ایده حوزه علميه، مطالباتی جهت چاپ و نشر محصولات علمي و تحقيقي خود دارند اما به دليل هزينه هاي سنگين چاپ و اجراي ايده خود دچار مشكل شده اند که وقف به این منظور و حمايت خيرين از اين پژوهشگران و نخبگان بدون شک گام ارزشمندی در راه نشر فرهنگ اسلامي خواهد بود.

2)تاسيس و تجهيز كتابخانه هاي عمومي و تخصصي مدارس علمیه

یکی از مهمترین عوامل ارتقا كيفي بنيه آموزشي و پژوهشي اساتيد و طلاب، برخورداری از كتابخانه هاي غنی و تخصصی ديجيتالی و سخت افزاري است كه باتوجه به ورود روش هاي متنوع و ابزارهاي جديد اطلاعاتي و منابع الكترونيك ضرورت تامين كامل اين منابع و تاسيس كتابخانه هاي تخصصي برهیچ کسی پوشیده نبوده و تقویت این حوزه همت ارزشمند خیرین را می‌طلبد.

3)ساخت و توسعه استادسرا

يكي از مشكلات مدارس علميه خصوصا مدارس شهرستان ها، نداشتن استاد سرا براي اسكان اساتيد است از این رو ساخت و توسعه استادسراها تاثير بسزايي در ارائه خدمات آموزشي به طلاب این حوزه خواهد داشت.

4)حمايت از طرح ها و برنامه هاي فرهنگي و تبليغي طلاب

پس از انتصاب شوراي عالی و مديريت حوزه علميه خراسان از سوي رهبر معظم انقلاب و رويكرد تحولي اين حوزه در عرصه هاي مختلف فرهنگي و تبليغي و لزوم پاسخگويي به مطالبات جامعه در اين عرصه، نيازمندي هاي فراواني در تاسيس و ايجاد مراكز فرهنگي و تبليغي احساس مي شود كه واقفين محترم مي توانند در اين زمينه داراي منشا اثر باشند.

5)فناوري اطلاعات و ضرورت ارتقاء مهارت هاي طلاب

با عنایت به نااميدي دشمنان نظام و انقلاب اسلامی از تهاجم و نفوذ از طريق مرزها و تغيير رويه آنان براي نفوذ نرم در انقلاب اسلامي و مردم متدين کشور، لزوم تجهيز و ارتقاء مهارت هاي طلاب این حوزه به عنوان سربازان فرهنگي جامعه براي مقابله با تهاجمات فرهنگي و اجتماعي بيش از پيش نمايان است.

از سوی دیگر ضرورت و لزوم ايجاد مراكز آموزشي و مهارتي جهت ارتقاء توانمندي هاي طلاب در فضاي مجازي نیز که همواره مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب بوده است، بركسي پوشيده نيست و از جمله مهمترین نيازمندي هاي حوزه علميه خراسان تلقی می شود.

6)ايجاد مجتمع هاي فرهنگي و تبليغ

مقابله با آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه، نيازمند حمايت از تشكل هاي فرهنگي و تبليغي است كه توسط طلاب دلسوز و دغدغه مند ايجاد شده اما بدليل كمبود منابع مالی و عدم پشتيباني لازم دچار مشكل شده اند. مساعدت هاي خيرين و واقفين ارجمند در اين عرصه بسيار تاثيرگذار خواهد بود.

7)معيشت و مسكن اساتيد و طلاب

دغدغه هاي طلاب نسبت به معيشت و مسكن، در تحصيل آنان بي تاثير نيست و اين مشكلات، گاهي اختلالات جدي را بوجود مي‌آورد، در اين راستا خيّرين مي‌توانند نسبت به تامين مسكن اساتيد و طلاب با حوزه علميه خراسان همكاري داشته باشند.

8)سلامت و درمان طلاب

تشكيل درمانگاه هاي عمومي و تخصصي براي طلبه هاي حوزه علميه مي تواند بخشي از هزينه هاي درمان طلاب را كاهش داده و در راستای ارتقاء كيفيت خدمات آن ها به جامعه موثر باشد که در اين زمينه سه مجموعه درمانگاهي در سطح شهر مشهد در حال مطالعه و بررسي بوده و زمين مناسب به اين امر اختصاص يافته اما ساخت و پشتيباني مالي آنها، نیازمند مشاركت خيّرين است.

9)ازدواج و تشكيل خانواده طلاب

با عنایت به هزينه هاي سنگین تشكيل زندگي و مراسمات ازدواج در شرائط امروز جامعه، يكي از عرصه هايي كه خيّرين و واقفین حوزه علمیه خراسان مي توانند در آن حوزه مشاركت داشته باشند، وقف در جهت تشكيل خانواده و ازدواج طلاب مي‌باشد.

10)امكانات ورزشي طلاب

طلاب حوزه علميه خراسان از حداقل امكانات ورزشي محروم هستند که در این زمینه ايجاد سالن هاي ورزشي ويژه طلاب در رشته هاي مختلف مي تواند روحيه تندرستی و انگيزه بالاتر در راستای خدمت رساني به مكتب اهل البيت(ع) برای آنان فراهم آورد.

خيرين و نيكوكاران براي اطلاع‌ از آخرین اخبار، پاسخگویی به سؤالات و کسب اطلاع بیشتر مي توانند با شماره تلفن‌های 09151500682 و 05132008120 تماس بگيرند و کانال دفتر موقوفات حوزه علمیه در پیام‌رسان ایتا به نشانی:https://eitaa.com/howzehmoghofat ارسال كنند./د۱۰۱/

ارسال نظرات