۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۷۰۲۵۹۳
معاون حوزه های علمیه خواهران:

طلاب به گونه ای تربیت شوند که بتوانند موانع مسیر تمدن اسلامی را رفع کنند

طلاب به گونه ای تربیت شوند که بتوانند موانع مسیر تمدن اسلامی را رفع کنند
معاون امور حوزه های علمیه، حوزه علمیه خواهران گفت: طلاب در مدارس علمیه به گونه‌ای تربیت شوند تا گره ای از تمدن اسلامی را باز کنند و سنگی را از راه تمدن اسلامی بردارند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام واحدی در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم و کاشان که در سالن شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام الله دهه فجر و نیز ایام ماه رجب، گفت: اگر بخواهیم تعریفی از مدیر ارائه دهیم، می‌توان گفت که مدیر اداره کننده یک مجموعه‌ای است که اهدافی را دنبال می‌کند و وظیفه او، سازماندهی، حمایت، هدایت، راهبری، نظارت و بازخوردگیری برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است.

وی تصریح کرد: مدیر مدرسه علمیه، ناخدای واحد علمی و تربیتی است که شأن آن واحد، تربیت جامع است و خروجی مدرسه باید طلبه رشیده، عالمه، کارآمد، دارای چشم تیزبین اجتماعی و سیاسی باشد. مدیر مدرسه باید تمام این ساحت‌ها را مدیریت کند و قدرت تربیتی داشته باشد. با این تعریف جایگاه مدیریت مدارس علمیه بسیار عظمت دارد.

معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران در تعریف مدرسه علمیه گفت: مدرسه نیز مجموعه‌ای است که اهداف تربیتی چند ساحتی را دنبال می‌کند؛ تربیت فردی، اجتماعی، اقتصادی، عبادی، معنوی، اخلاقی و علمی از مجموعه تربیت‌هایی هستند که در مدارس علمیه محقق می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید طلاب در مدارس علمیه به گونه‌ای تربیت شوند تا گره ای از تمدن اسلامی را باز کنند و سنگی را از راه تمدن اسلامی بردارند؛ یعنی فردی عالم، مهذب و کارآمد تربیت شوند. کارآمدی طلبه، بسیار مهم است، وگرنه عالمی که به تنهایی مهذب باشد، کافی نیست.

مدرسه محوری یعنی صلاح مدارس در هر ترازی دیده شود

وی با اشاره به بحث مدرسه محوری گفت: مدرسه محوری به این معناست که بر اساس مصالح مدارس، همه تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد، یعنی محور در تصمیم گیری ها، مصالح مدرسه باشد؛ لذا مدرسه محوری به معنای تفیض اختیار نیست، گرچه می‌تواند بر اساس برخی مصالح، این تفویض اختیار صورت بگیرد. مدرسه محوری، به معنای ایجاد زمینه تصمیم سازی در مدارس نبوده، اگرچه یکی از مصالح مدرسه، شاید ایجاد بستری برای تصمیم سازی از سوی مدارس باشد مدرسه محوری یعنی صلاح مدارس در هر ترازی دیده شود.

حجت‌الاسلام واحدی، تصریح کرد: از دلایل عملی نشدن مدرسه محوری به صورت کامل، زمان بر بودن این هدف است. راهبردگذاری‌ها و ریل گذاری‌ها در این زمینه در حال انجام است. به عنوان مثال گام اول و دوم ارتقا و تغییر هیئت امنا در مدارس علمیه برداشته شده و گام سوم نیز در حال اجرایی شدن است.

معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران، راهبرد‌ها را امری زمانبر دانست و گفت: عموماً تغییر راهبرد‌ها در دو سطح انجام می‌گیرد: یکی در بخش قانونگذاری که این کاری بسیار مشکل و زمانبر است و یکی هم در سطح مدیریتی و اجرا که نسبتاً راحت‌تر است. مدرسه محوری نیز در بخش‌هایی اجرا شده و گاهی می‌توان با تفویض اختیار اینها، انجام شود.

معاون امور حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به افق ۱۴۱۴ حوزه‌های علمیه خواهران گفت: حوزه‌های علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴باید مرجعیت علمی رسمیت یافته در امورات مختلف به ویژه در عرصه زن و خانواده را در بستر ملی و فراملی داشته باشند.

وی به نقش مدیران مدارس در اجرای خوب قوانین مصوب در مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: بهترین جایی که سلیقه شما مدیران می‌تواند قانون ضعیف را بسیار خوب و قویی اجرا کند، توسط شما مدیران در مدارس است به صورتی که شیوه اجرایی شما مدیران می‌تواند در مدرسه تحول ایجاد کند و به گونه‌ای باشد که عملکرد شما مایه الگوی دیگران قرار گیرد.

بانوان مدیر، کار بسیار سخت تری از مدیران آقا دارند

حجت‌الاسلام واحدی، با اشاره به سکانداری هشت بانو در مدیریت‌های استانی در سراسر کشور گفت: در شش استان مدیران از بین بانوان هستند و در ۲ استان نیز سرپرستی این مدیریت به بانوان واگذار شده است، ولی متاسفانه در سازمان آنگونه که لازم است، برای مدیریت بانوان اقتضائات در نظر گرفته نشده است. بانوان مدیر، کار بسیار سخت تری از مدیران آقا دارند و باید اقتضائات بیشتری برای بانوان مدیر استانی در نظر گرفت.

راهبرد توجه به منابع انسانی به این صورت است که مدیران مدارس، مدیران استانی آینده هستند

وی بر رشد نیرو‌های انسانی تاکید کرد و افزود: هم اکنون سه نفر از مدیران استانی، در مرکز مدیریت به عنوان معاونت انتخاب شدند که این سیاست، دنباله‌رو همان مدرسه محوری است. راهبرد مدرسه محوری آغاز شده و هرچند در گام‌های ابتدایی است، اما در آینده شاهد اجرایی بیشتر آن خواهیم بود. راهبرد توجه به منابع انسانی به این صورت است که مدیران مدارس، مدیران استانی آینده هستند این یعنی زمینه‌ی رشد و توجه به منابع انسانی.

در این اجلاسیه خانم سلیمه سائری، مدیر مدرسه علمیه حضرت آمنه (س) به نمایندگی از مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم، به بیان برخی مسائل و دیدگاه‌های آنان پرداخت و به مسائلی، چون اصلاح قرارداد نیروها، شفاف سازی اختیارات مدیران و هیات امنای مدارس، امنیت شغلی اساتید، تبیین صحیح مدرسه محوری و تسریع در اطلاع رسانی‌های ستاد به صف و ... اشاره کرد.

ارسال نظرات