۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۷۰۷۰۵۲
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش او سازش می کند

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش او سازش می کند
مفسر قرآن کریم گفت: طبق تأکیدات قرآن تا وقتی که ما بر روی مواضع خود تأکید داریم انتظار کوتاه آمدن دشمن را نباید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم عصر پنجشنبه در دومین جلسه از سلسله نشست‌های «قرآن؛ کتاب مبین» خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه می‌توان روش جهاد تبیین را از قرآن استخراج کرد، گفت: روش کار و تبلیغ پیامبر در شرایطی که به سر می‌بردند دقیقا با شرایط جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری تحت عنوان تهاجم ترکیبی بیان می‌کند هماهنگ است.

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت رسول از جایی جامعه را منفعل می‌کردند، افزود: اگر جریان منفعل شده و در موضع انفعال در صدد مخالفت با حرکت‌های تبلیغی ضد برنامه‌های پیامبر اقدام می‌کرد، خداوند پیامبر را برای گذر از این چالش‌ها آماده می‌کردند؛ یکی از اسرار نزول تدریجی قرآن همین است برای اینکه مخالفین در برابر تبلیغ تو کاری انجام ندهند تا حق مطرح شود.

با تفسیر تنزیلی بهتر می توان شیوه تبلیغی پیامبر را استخراج کرد

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش دشمن سازش می کند

تعداد بازدید : 3

نویسنده تفسیر همگام با وحی با بیان اینکه اگر شیوه تبلیغی پیامبر را از طریق ترتیب نزول قرآن بررسی کنیم نقطه آغاز مراحل تبلیغی را استخراج می‌کنیم، تأکید کرد: دست ما برای مدیریت جهاد تبیین با تفسیر تنزیلی قرآن باز خواهد شد بنابراین برای بحث جهاد تبیین دست ما خالی نیست، زیرا منبعی به زیبایی قرآن داریم و تنها کافی است از همان راهی که قرآن مسائل مرتبط با پیامبر را مطرح کرده در مقابل هر چالشی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه کسی که بر این محیط مسلط شود دیگر مضطرب نخواهد بود، زیرا همه امور پیش بینی شده است، تصریح کرد: طبق تأکید قرآن باید به طور اجمال کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین مسأله که به واسطه پذیرش آن همه چیز درست می‌شود، تبلیغ را شروع کرد و اولین کاری که پیامبر ما انجام داد همین بود.

دشمن منفعل است، انقلاب اسلامی فعال

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش دشمن سازش می کند

مدیر سابق حوزه های علمیه خواهران تأکید کرد: وقتی می‌خواهیم در مسیر تبیین اندیشه خود حرکت کنیم باید بدانیم جریان فعال جریان دشمن نیست بلکه ما به واسطه انقلاب اسلامی در جریان فعال قرار داریم، زیرا اگر شعار‌های خودمان را نمی‌دادیم هم ما خام بودیم و هم آن‌ها آرام بودند و اعتقادات ما بود که دشمن را به واکنش وا داشت پیامبر هم از یک نقطه مشترک فعالانه شروع کرد که واکنش مشرکین را در پی داشت.

وی ادامه داد: عرب مشرک خالقیت خداوند متعال را قبول داشت و پیامبر هم بر پایه اعتقادی که خود مردم داشتند کار خود را شروع کرد، اما صاحب اختیاری خداوند که باید فرمانروایی کند را نمی‌پذیرفتند، زیرا باید برای فرمانپذیری و حل مسائل به سمت کسی برویم که ارباب عالم است؛ پیامبر از یک نقطه مشترک جهادی شروع کرد و این جهاد یعنی یک حرکت پرتنش که با چکاچک شمشیر همراه است.

استغنا و طغیان یعنی احساس بی نیازی از رب

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش دشمن سازش می کند

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اولین آیه‌ای که به پیامبر نازل شد، گفت: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» تأکید می‌کند که خداوند خالق صاحب اختیار است که کلیدی‌ترین مسأله پیامبر با مشرکین بود و در همان آیات ابتدایی تأکید شده اگر کسی زیر بار حرف اولی و اصلی نرفت سرکشی می‌کند و این همان استغنا یعنی احساس بی نیاز از رب و پروردگار است که طغیان انسان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه خالق بیشترین حق را نسبت به مخلوق دارد و باید آن را اداره کند اظهار داشت: مشرکین در خصوص «رب» نتوانستند کوتاه بیایند و دشمنی کردند و این داستان نشان می‌دهد نباید از دشمنی دشمن خسته شد، زیرا کسی که نتواند دشمنی‌ها را تحمل کند از مدار خارج می‌شود و جالب توجه است که دشمن یک امپراطوری تبلیغاتی برای دشمنی دارد.

برخی گروه های سیاسی دشمن را عاقل می دانند که ما باید حواسمان باشد

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش دشمن سازش می کند

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: سوره قلم دومین سوره‌ای است که بر پیامبر نازل و در آن آیه «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون» آمده یعنی مشرکین منتظرند پیامبر سازش کند تا آن‌ها هم سازش کنند از همین رو کسی که وارد جهاد می‌شود باید منتظر دشمنی‌های بسیار زیاد مشرکین باشد و در همین سوره تأکید می‌کند اولین تهمتی هم که زدند همین تهمت جنون بود؛ بزرگ‌ترین وظیفه مجاهد جریان تبیین این است که به سازش جریان دشمن تن ندهد.

وی در ادامه اظهار داشت: کسی که در جهاد تبیین شرکت می‌کند باید جبهه رقیب را به خوبی بشناسد آن وقت برای ماندن در میدان مصمم‌تر می‌شود؛ بیچارگی بعضی از گروه‌های سیاسی این است که دشمن را انسان عاقلی می‌دانند که امر بر آن مشتبه شده است و ما باید آن را آگاه کنیم و این ایراد ما است که تند رفتیم از همین رو تکرار می‌کنند اگر ما ادعای صدور انقلاب نمی‌کردیم صدام حمله نمی‌کرد.

دشمن هیچگاه از موضع خود کوتاه نمی آید

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش دشمن سازش می کند

عضو شورای عالی آموزش و پروش گفت: اگر کسی دشمن را به خوبی نشناسد با اندک نرمشی از سوی دشمن، سازش می‌کند؛ طبق تأکیدات قرآن تا وقتی که ما بر روی مواضع خود تأکید داریم انتظار کوتاه آمدن دشمن را نباید داشته باشیم از همین رو مبارزه بی نهایت ادامه داد و این ۴۰ سال پیشرفت در مبارزه اینجا دیده می‌شود، زیرا آن‌ها مبارزه را ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد: نباید زمان مبارزه را کوتاه در نظر گرفت زیرا دشمنی های دشمن متفاوت و بی پایان و دارای فساد های متعدد است.

نویسنده تفسیر همگام با وحی تأکید کرد: برخی می‌پرسند چرا اول انقلاب فضا مذهبی و انقلابی بود، اما در حال حاضر بسیاری از معضلات اجتماعی خود را نشان می‌دهد و این مسأله به این دلیل است که ما از تعقیب برنامه هایمان دست کشیدیم، زیرا ذات جریان فساد همین است که هر جا مجال ببیند خودنمایی می‌کند؛ روزی فکر کنیم مسائل اقتصادی مهم است و مسائل حوزه فرهنگ باید در حاشیه قرار بگیرد عرصه‌های فساد فرهنگی نمایان می‌شود. سهم فرهنگ در بودجه کشور از حدود ۴.۵ درصد به زیر ۲ درصد رسیده است که جای تأسف دارد.

وی عنوان کرد: وقتی وارد فعالیت جهاد تبیین می‌شویم باید به شدت مراقب باشیم، زیرا دشمن از حضور جهادگونه ما تنفر دارد؛ کسی که در جهاد تبیین شرکت می‌کند باید از نظر فردی و رفتار فردی عوامل تنفر زا را دور کند؛ در سوره مدثر وقتی پیامبر مأمور می‌شود به قوم خود هشدار بدهد توصیه شده برای به نتیجه رسیدن هشدار‌ها و کم کردن فضای تنفر لباس حضرت تمیز باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به متانت امام موسی صدر در تبلیغ اسلام گفت: عده‌ای که در دفاع از دین، اسلام، انقلاب، حقانیت امیرمؤمنان و هر مسأله ارزشمندی با فحاشی اقدام می‌کنند به سود ارزش‌ها کار نمی‌کنند؛ توصیه دیگر خداوند در سوره مدثر به رسول اکرم این است که بر سر مردم منت نگذارد؛ انسان انقلابی باید خود را مدیون مردم بداند و منت نگذارد.

مواضع را باید در بهترین زمان اخذ کرد

کسی که دشمن را نشناسد با اندک نرمش دشمن سازش می کند

استاد حوزه علمیه قم با شمارش مسائل لازم در جهاد تبیین گفت: مناسب‌ترین زمان برای نشاندن حرف در جهاد تبیین باید فراهم شود و در قرآن هم با آیه «فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْرَی» به پیامبر توصیه می‌شود وقتی که تذکرش سودمند است تذکر دهد؛ وقتی شاخ صهیونیسم شکسته می‌شود باید گفت رژیم جعلی خانه عنکبوت است.

وی با اشاره به محبوبیت سردار سلیمانی به واسطه شخصیت عاطفی وی گفت: باید عاطفی‌ترین انسان‌ها دارای رفتار عقلایی و عرفی مناسب باشیم؛ در سوره ضحی خدا به پیامبر تذکر داده که یتیم را از خود دور نکند یعنی عاطفه داشته باشد؛ رفتار‌های انسانی است که مبلغ را در میدان سخن مؤثر می‌کند؛ استاد ما آیت الله مخبر دزفولی در شهر خود به خانه همه مردم رفته بود و مردم با او خو و عاطفه داشتند و همچنان از او به نیکی یاد می‌کنند.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با تأکید بر وظیفه افراد انقلابی در قبال پابرهنگان و محرومین گفت: کسی که در جهاد تبیین شرکت کند اگر رفتار محبت آمیز و عاطفی نداشته باشد کارش به خوبی پیش نمی‌رود و همه باید به تقویت روابط انسانی و عاطفی همت بگمارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه جهاد تبیین باید روز به روز عرصه مبارزه را توسعه داد تا بتوانیم ما در آن میدان داری کنیم، زیرا رسانه‌هایی که بتوانند میدان داری کنند و دشمن را منفعل کنند موفق‌تر عمل می‌کنند.

ارسال نظرات