۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۲۵۵۷۵
استاد روانشناسی:

مجازات اسلامی، کاملاً به حق و منطقی است

مجازات اسلامی، کاملاً به حق و منطقی است
خالقی گفت: اگر اطلاع رسانی و تبیین را زودتر انجام می‌دادیم خیلی از مسائل اصلاً تحقق پیدا نمی‌کرد تا امروز بخواهیم برای آن مجازات قرار داده و از آن دفاع کنیم.

علی خالقی استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بدون توجه به احکام صادر شده و موضوعاتی که مد نظر جامعه امروز است اظهار داشت: در جامعه ای اگر مجازات در هر شکل (اعم از خانواده و دیگر کانون های زندگی بشری) از حد متعارف خود شدیدتر باشد، بازدارندگی موقت ایجاد می کند و افراد جامعه به لحاظ روانی احساس زوال کرده و در اندرون خود در صدد جبران آن بر می آیند.

وی در ادامه افزود: در احکامی که امروز صادر شده است، اگر توجه به این داشته باشیم که مجازات هایی که انجام می گیرد، صرفاً حالت بازدارندگی داشته باشد؛ یعنی بازدارندگی به نحوی باشد که روان جامعه با فعل مورد نظر این تداعی را ایجاد کند که انجام این فعل باعث می شود که فرد دچار مجازات شود و لذا از آن اجتناب کند.

استاد دانشگاه بیان داشت: بازدارندگی در صورتی تحقق پیدا می‌کند که مجازات متناسب باشد و در شکل کوچک تر می توان گفت مثلا پدری که در خانواده خود فرزندان را به خاطر کارهای بد، آنان را تنبیه می کند که اگر این تنبیه بیشتر از حد باشد دقیقاً جواب عکس می‌دهد و این عمل به عنوان یک کینه در وجود و روان کودک باقی می ماند و در صدد جبران آن بر می آید.

وی در ادامه افزود: همین عکس العمل را جامعه نیز دارد و احساس من این است که قوه محترم قضائیه در ایامی که گذشت یک مقداری منفعلانه عمل کرد و به موقع نتوانستیم به جامعه اعلام کنیم که اگر کسی فعلی را مرتکب شود،  متناسب با آن مجازات می شود و روی این مسئله هم جدی هستیم.

خالقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اطلاع رسانی و تبیین را زودتر انجام می دادیم خیلی از مسائل اصلاً تحقق پیدا نمی کرد تا امروز بخواهیم برای آن مجازات قرار داده و از آن دفاع کنیم که این مجازات مطابق با مجازات اسلامی است که کاملاً به حق بوده و منطقی است

ارسال نظرات