۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۷۳۲۱۶۱
مدیر مدرسه علمیه علوی قم تبیین کرد؛

فلسفه حجاب و عفاف/حجاب یک حکم ضروری و واجب الهی است

فلسفه حجاب و عفاف/حجاب یک حکم ضروری و واجب الهی است
مدیر مدرسه علمیه علوی قم ضمن تبیین فلسفه حجاب، بر همگانی بودن امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: حجاب یک حکم ضروری و واجب الهی است.

حجت الاسلام اقبالی مدیر مدرسه علمیه علوی قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ضمن تبیین آیه «یرید بکم الیسر و لا یرید بکم العسر» (بقره/185) گفت: خداوند در تشریع احکام و دستورات دینی بنا را بر آسان گیری گذاشته است و این طور نیست که بندگان را به سختی بیاندازد و حتی اگر جایی برای اجرای حکم الهی مشکل و سختی وجود داشته باشد، خداوند یک راه چاره ای گذاشته است همانند کسی که نمی تواند ایستاده نماز بخواند و اجازه داده شده که به صورت نشسته نماز بخواند زیرا اسلام، دین آسان گیری است. 

وی افزود: وقتی احکام دینی را بررسی کنیم متوجه می شویم که این احکام، یک بُعد فردی دارد که برای تطهیر و کمال فردی انسان است و یک بُعد اجتماعی دارد که برای پاکی و رشد جامعه است که باید توجه کرد این بُعد اجتماعی از بُعد فردی، هم سخت تر و هم مهم تر است زیرا اگر در مسئله ای فردی، یک خطایی انجام شود، تنها متوجه همان فرد است اما در مسائل اجتماعی، این خطا متوجه تمام جامعه است و در قبال یک اجتماع مسئولیت وجود دارد.  

حجت الاسلام اقبالی ادامه داد: یکی از احکام اجتماعی، مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که برای سالم سازی محیط جامعه، همه باید با توسل به امر به معروف و نهی از منکر، تلاش کنند و حکم اجتماعی دیگر که بسیار حائز اهمیت است، حکم حجاب است که یک حکم ضروری و واجب الهی است و کسی نمی تواند عمداً منکر ضرورت حجاب شود و نکته بعدی در مسئله حجاب این است که نتیجه اجرای این حکم در جامعه، سالم سازی و مصونیت در جامعه است از این جهت که انسان وقتی در جامعه حاضر می شود اگر حجاب در جامعه فراگیر نباشد، احتمال فساد در آن جامعه وجود دارد به همین علت، دستور حجاب برای همه مردم وارد شده است.

مدیر مدرسه علوی اظهار داشت: حجاب محدودیت است اما محدودیت لازمی است زیرا این محدودیت، مصونیت ایجاد می کند همانند شخصی که اگر خانه اش دیوار نداشته باشد، محدودیتی هم ندارد اما وقتی دیوار می کشد در حقیقت یک محدودیت برای خودش ایجاد کرده اما همزمان یک مصونیتی هم برای خودش ایجاد کرده است که مهم تر از آن محدودیت است و باید توجه کرد در مسئله حجاب هم همین است زیرا جامعه ای که در آن بی حجابی رواج داشته باشد، امنیت روانی وجود ندارد و باعث می شود هم آن شخصی که حجاب را رعایت نکرده است مورد تعرض قرار بگیرد و هم جامعه امنیت خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به این که در قرآن کریم توصیه های زیادی به مسئله حجاب شده است، گفت: قرآن به زنان توصیه کرده است از لباس های بلند استفاده کنند، برآمدگی های بدن معلوم نباشد، زیور آلات را به نمایش نگذارند و به طور کلی مورد طمع دیگران واقع نشوند و توصیه کرده است که زنان حتی در راه رفتن و حرف زدن هم حجاب را رعایت کنند تا آن هایی که در دلشان بیمار هستند، طمع نکنند که همه این ها به نفع زنان و جامعه است و باید توجه کنیم که اسلام مخالف زیبایی نیست اما به نمایش گذاشتن این زیبایی باید در جای خودش باشد که در مقابل محارم است و باید توجه کرد آن هایی که شعار آزادی می دهند و بی حجابی را تبلیغ می کنند، راه را غلط رفته اند و اتقافا این آزادی نیست بلکه در قید و بند دیگران قرار گرفتن است و آن زنی که بی حجاب است، در بند نگاه دیگران است.

حجت الاسلام اقبالی افزود: حجاب در جامعه تنها مخصوص بانوان نیست بلکه طرفینی است و مردان هم باید حجاب داشته باشند و اقتضای حجاب هر کدام متفاوت است و همچنین در نگاه کردن نیز دستور برای زنان و مردان صادر شده است که باید چشم از نامحرم بپوشانند زیرا به طور کلی هدف  اسلام، ایجاد یک جامعه ایده آل است که مردم در آن جامعه بتوانند در تمام جهات رشد کنند و زمانی که ما به این جامعه نگاه کنیم، فضای اخلاقی و الهی را مشاهده خواهیم کرد و این مهم، تنها زمانی محقق می شود که بتوان جامعه را از تمام موانع و امور فساد زا پاک کرد که دستور امر به معروف و نهی از منکر کمک کننده تحقق این امر مهم است.  

وی با اشاره به آیه «یحبون ان تشیع الفاحشة» (نور/19) اظهار داشت: متاسفانه برخی نیز  دوست دارند فساد و فحشا در جامعه ترویج پیدا کند و برای اجرای آن پول هم خرج می کنند و تبلیغات هم می کنند و یکی از مصداق های آیه فوق، امروزه همین دستگاه های تبلیغاتی و فضای مجازی است که دشمن به شدت مشغول است و ما وظیفه داریم که در برابر این منکرات بایستیم اما باید توجه کنید که از راه درستی وارد شوید و شخص خاطی را با زبان نرم، محبت و فرهنگ سازی هدایت کنید و بدانیم که مرحله آخر امر به معروف و نهی از منکر، مخصوص حکومت است و افراد به تنهایی نمی توانند با شدت برخورد کنند اما حکومت می تواند و در سیره ائمه(ع) نیز بوده است که حتی شلاق هم می زدند زیرا مرحله برخورد خشن برای حکومت است.

مدیر مدرسه علمیه علوی با بیان روایتی از پیامبر(ص) گفت: حضرت رسول(ص) فرمودند «هرگاه امت من کار را به دوش هم بیاندازند این جامعه به بیراهه خواهد رفت» ما اگر بخواهیم یک جامعه سالم داشته باشیم، باید هم از بُعد فرهنگی وارد شویم، هم جهاد تبیین کنیم و هم امر به معروف و نهی از منکر کنیم و همه باید خودشان را در این قضیه مسئول بدانند و الحمد لله بانوان معتقد ما در مقابل این عده قلیل که برخی از آن ها از روی نا آگاهی به بیراهه رفته اند و برخی نیز آگاهانه شبهه پراکنی می کنند ایستاده اند.

ارسال نظرات