۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۷۳۲۸۵۹

دغدغه‌ها و فعالیت های یک امام محله در مسیر محرومیت‌زدایی

دغدغه‌ها و فعالیت های یک امام محله در مسیر محرومیت‌زدایی
روحانی جهادی راه حل مشکلات منطقه خود را همدلی بین مسئولان و مردم می داند و با این راهبرد به رفع دغدغه ها پرداخته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسنی‌نیا امام حاشیه شهر کرمان در محله طور، یکی از راهبردهای مهم در رفع دغدغه‌ها و مشکلات حاشیه شهر کرمان را دعوت از مسئولان و ایجاد پیوند میان مردم و مسجد می‌داند.

حجت الاسلام نعمت اله حسنی نیا، از سال 95 فعالیت خود را در جهت خدمت به مسجد و مردم آغاز کرد، با توجه به حضور خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی بسیار ضعیف بودند و با آسیب‌های زیادی در محله دست و پنجه نرم‌کردند، او با مشارکت خیرین یک سری خدمات آموزش مهارت‌ها را در جهت افزایش توان اقتصادی اهالی ارائه داد.

مسجد ابوالفضل علیه السلام نیاز به بازسازی داشت و ظاهر آن نیز سازه‌ای بلوکی بود؛ اکنون با کمک خیرین و سپاه، مراحل نهایی شامل کاشی کاری و نازک‌کاری را می‌گذارند.

به دلیل اشتغال مردان، غالب مخاطبان مسجد را بانوان و نوجوانان و کودکان تشکیل می دهند اما در ایام محرم و رمضان با تشکیل هیأت‌ها، مردان نیز در مسجد حضور می‌یابند؛ این امام محله توانسته متناسب هر طیفی از مخاطبان خود، برنامه‌ای فرهنگی، قرآنی، آموزشی و حتی کارآفرینی را ارائه دهد.

حجت الاسلام حسنی نیا را در این گوشه شهر، به دغدغه‌مندی برای اهالی حاشیه نشین می‌شناسند، وی در جهت شناسایی خانواده‌های ضعیف تلاش بی‌وقفه‌ای را آغاز کرد و امروز از میان 40 خانواده نیازمند توانسته با کمک خیرین، بیش از 6 خانواده نیازمند را تحت پوشش خدمات قرار دهد.

به نظر او، در حاشیه شهر، آسیب‌هایی وجود دارد که نسل جوان و خانواده‌ها را گرفتار می‌سازد و باید با کمک مسجد به مقابله با این آسیب‌ها از جمله اعتیاد و برخی از جرائم خرد رفت.

در این منطقه، مشکلاتی چون فقدان مسکن، گاز و برق وجود دارد که با کمک امام محله و همت برخی از مسئولان تا حدی رفع شده است؛ یکی از مشکلات جدی اهالی این است که بیش از 40 سال در حاشیه شهر ساکن هستند و حالا اعلام شده که این زمین‌ها دولتی بودند و باید راهکاری برای این عزیزان اندیشید.

حجت الاسلام حسنی نیا با دعوت از مسئولان به خصوص دکتر فداکار استاندار و دکتر زاهدی نماینده مردم در مجلس و شهردار منطقه، به محله حاشیه شهر شهرک حجتیه صنعتی، حاشیه شهر کرمان محله تور طناب برای مشکلات مردم و کمک به اتمام مسجد ابوالفضل علیه السلام قول ها و وعده‌هایی گرفته که امیدوار است تحقق یابد.

وی معتقد است بدقولی و کوتاهی برخی از مسئولان در دولت قبل باعث بدبینی برخی از اهالی شده و باید مسئولان، با حضوری جدی در میان مردم و عمل به وعده‌ها این سرمایه های اجتماعی را حفظ کنند.

حجت الاسلام حسنی نیا حضور پرشور مردم حاشیه شهر در انتخابات و دیگر رویدادهای سیاسی و از طرفی کناره‌گیری اهالی از حواشی چون اغتشاشات اخیر را نشان دهنده یک سرمایه اجتماعی مهمی می‌داند و این مشارکت سیاسی و همراهی را شایسته بهترین خدمات برمی‌شمارد.

او از مسئولان می‌خواهد با عمل به وعده‌های‌شان، به خصوص در تأمین آب و لوله‌کشی و تحقق پروژه ها از سوی شهرداری و مسکن، گامی در جهت خدمت رسانی به اهالی این منطقه بردارند.

در زمینه اشتغال نیز قدم‌هایی برداشته شده و حاج آقای حسنی نیا در صدد راه اندازی یک خط تولید برمی‌آید اما مشکلاتی در تأمین پارچه، این طرح را تا حدی به بن بست کشانده است؛ البته ایجاد ظرفیت های نمایشگاهی ویژه فروش و عرضه محصولات و صنایع دستی، روزنه هایی از امید را برای اهالی به وجود آورده است.

این امام محله یکی از اهداف خود در این زمینه را راه اندازی کارگاه تولید بلوک برمی‌شمرد و برای تأمین مواد اولیه راه‌های زیادی را پیموده است. همچنین علاوه بر معیشت و رفع مشکلات اقتصادی، ارتقای شاخصه‌‌های امنیتی مورد غفلت قرار نگرفته است؛ با ایجاد یک کلانتری بخش زیادی از مشکلات در ارتباط با جرائم و آسیب ها رفع می شود.

و بر این باور است مشکلات اقتصادی ریشه بسیاری از مشکلات در مناطق حاشیه ای است و به خصوص با برنامه های فرهنگی، اقتصادی و معیشتی می توان بسیاری از این مشکلات را رفع کرد.

برگزاری مسابقات در مسجد و تعیین جوایزی کوچکی در حد لوازم التحریر، یکی از اقداماتی است که توانسته جذابیت های خوبی را برای قشر دانش آموز فراهم بیاورد.

ارسال نظرات