۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۷۳۳۰۸۰

كتاب «ماه نو» در زمینه استهلال ماه

كتاب «ماه نو» در زمینه استهلال ماه
كتاب ماه نو با رويكرد علمي به مسئله‌ی رؤيت هلال ماه مي كوشد با تبيين مطالب با زبان ساده بر آگاهي‌هاي علمي جامعه در خصوص رؤيت هلال ماه بيفزايد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در سال‌هاي اخير پيشرفت‌های بسياری در زمينه‌‌ استهلال پديد آمده است. با اين حال فقدان كتابی كه به زمينه‌های علمی اين قضيه بپردازد نه تنها در ايران بلكه در جهان مشكل بزرگی در افزايش آگاهی‌های علاقه‌مندان به اين موضوع بوده است. از اين رو، نگارندگان كتاب ماه نو بر آن شدند تا به اين مهم همّت بگمارند.

مؤلفين كه از اعضای انجمن علمی پژوهشی نجم شمال هستند به منظور قدمی در راه نيل به اهداف اين انجمن، تأليف كتابی در زمينه‌ مبانی علمی و آموزشی رؤيت هلال را در برنامه‌ كاری خود قرار دادند.
 
كتاب حاضر با رويكرد علمي به مسئله‌ رؤيت هلال ماه می كوشد با تبيين مطالب با زبان ساده بر آگاهی‌هاي علمی جامعه در خصوص رؤيت هلال ماه بيفزايد. مطالب كتاب در 8 فصل و چند ضميمه و بخش تصاوير در212 صفحه تنظيم شده است. در فصل اوّل، خواننده با مبحث نجوم كروی آشنا می‌شود که پیشنیاز ورود به مباحث دیگر است.
 
در فصل‌هاي 2 و 3، ويژگی‌های فيزيكی و مداری ماه مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل4، به اصطلاحات و مفاهيم رؤيت هلال پرداخته و در فصل 5 به سراغ تقويم هجری قمری رفته‌ايم. در فصل‌هاي 6 و 7 بحث ركوردها و معيارهای رؤيت هلال ماه به تفصيل مطرح و در فصل آخر نیز مباحثی درباره نحوه رصد و رؤيت هلال بيان گردیده است.
 
كتاب «ماه نو» در زمینه استهلال ماه

به منظور پاسخ به سئوالات فقهی علاقه‌مندان، يكي از ضميمه‌های کتاب به مبانی فقهی رؤيت هلال و راه‌های ثابت شدن اوّل ماه اختصاص یافته است كه حجت الاسلام موحّدنژاد تأليف و تنظيم آن را انجام داده‌اند. در سال 1387 بنياد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی انتشار اين اثر به عهده داشته‌ است.
ارسال نظرات