۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۷۳۶۳۹۲

نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب برگزار شد

نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب برگزار شد
نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب به همت پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چهارمین جلسه نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب  از مجموعه جلسات بررسی ایده‌های حوزویان به همت پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، در حالی برگزار شد که از پاییز سال گذشته و در گیر و دار اغتشاشات و اعتراضات پس از فوت خانم مهسا امینی، موضوع حجاب و مسئله پوشش زنان دستخوش تحولاتی شده است.

نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب برگزار شد

خانم خرعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در این نشست با اشاره به اینکه لایحه عفاف و حجاب در دو قوه دیگر تصویب شده است، ابراز کرد: ما می توانیم در مجلس این لایحه را با کیفیت بهتری به تصویب برسانیم و رها کردن این لایحه درست به نظر نمی‌رسد و با برطرف کردن نواقص این لایحه و کار کارشناسی بیشتر در مورد لایحه لازم است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ضمن بیان اینکه بعضی ها ‌می‌خواهند باحقوق شهروندی احکام اسلامی را تعطیل کنند، خاطرنشان کرد: از دولت خاتمی تغییر عرفی سازی حجاب را داشتیم و بی‌حجابی از جرم انگاری به تخلف تقلیل پیدا کرد و کسانی که در زمینه حجاب مطالبه داشتند به افراطی گری متهم شدند.

خانم خرعلی با اشاره به اینکه در دنیا، برهنگی مساوی با پیشرفت است و پوشش را مساوی با تحجر می‌دانند، اظهار داشت: با توجه به جنگ ترکیبی دشمن ما هم باید روش‌های ترکیبی را در مقابله با مسائل و معضلات فرهنگی داشته باشیم و رویکردهایی که جنبه سلبی دارد و سبب توهین، کینه و خشم می شود را کنار گذاریم زیرا اینگونه عمل کردن تاثیر مناسبی ندارد.

نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب برگزار شد

حجت الاسلام موسوی رئیس مؤسسه باقرالعلوم در ادامه نشست با اشاره به اینکه در قانون عفاف و حجاب یک قدم به پیش رفتیه‌ایم، ابراز کرد: صدا و سیما در بحث فرهنگی، تبلیغی حجاب و عفاف خوب عمل کرده‌ است ولی سیاست گذاری فرهنگی نیاز به ابزارهای دیگر هم دارد و قوانین عفاف و حجاب که مجازات را برای کسانی که از قانون تخطی می‌کنند، مشخص کرده و رعایت حجاب را تضمین می‌کند.

رئیس مؤسسه باقرالعلوم ضمن تاکید بر اینکه مجازاتی که برای بی‌حجابی تعیین می‌شود باید از جریمه شروع شود و به محرومیت از خدمات اجتماعی منتهی شود، ابراز کرد: پدیده بی حجابی در طبقات پایین جامعه کمتر وجود دارد و بیشتر مخصوص به طبقات مرفه جامعه است و جریمه ۲۰۰ هزار تومنی برای افراد طبقه متوسط به بالا بازدارندگی زیادی ندارد.

حجت الاسلام موسوی درادامه افزود محرومیت خروج از کشور، محرومیت از معاملات و انفصال خدمت، مجازات‌های هستند که برای جلوگیری از بی‌حجابی قشر مرفه جامعه اثرگذارتر است زیرا تناسب جرم با مجرم باید بگونه ای باشد که بازدارندگی داشته باشد و جریمه های کم و خفیف این بازدارندگی را ندارد.

نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب برگزار شد

جواد جاویدنیا قاضی دادگستری و معاون سابق دادستان کل کشور در ادامه این نشست با اشاره به اینکه دو فایل درفضای مجای در رابطه با وضعیت موجود قوانین حجاب و عفاف و نقد این لایحه در فضای مجازی منتشر کرده‌ایم، اظهار کرد: بستر اصلی لایحه حجاب و عفاف حقوقی است و شبهاتی که در مورد آن مطرح می‌شود را باتوجه به قوانین باید پاسخگو باشیم.

معاون سابق دادستان کل کشور با بیان اینکه دو نوع تفسیر از قانون داریم که یکی تفسیر قانون توسط مجلس شورای اسلامی و دیگری تفسیر قضایی توسط  قضات در مرحله اجرا است، ابراز داشت: ارتباط قانون جدید با قوانین قبلی بسیار مهم است و قانون جدید عفاف و حجاب ممکن است دایره جرم را گسترش یا کاهش دهد.

ارسال نظرات