۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۳۶۹۴۷
حجت‌الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

شهید بهشتی بنیانگذار نظام قضایی نوین/ مبارزه با فساد اولویت دستگاه قضا

شهید بهشتی بنیانگذار نظام قضایی نوین/ مبارزه با فساد اولویت دستگاه قضا
حجت‌الاسلام نوروزی شهید بهشتی را بنیانگذار نظام قضایی نوین جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: کسانی که امام را تحریف می‌کنند، به دنبال تحریف هم‌اندیشان ایشان مانند شهید بهشتی هم هستند.

حجت‌الاسلام جواد نوروزی عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا شهید دکتر بهشتی را بنیان‌گذار نظام قضایی نوین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ولایت فقیه دانست و گفت: بی‌تردید عوامل شخصیتی شهید بهشتی در پی‌ریزی این نظام قضایی بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره این شخصیت انقلابی کشور گفت: شهید بهشتی به لحاظ علمی، شخصیتی و توانمندی‌های مدیریتی که مهمترین فاکتور شخصیتی ایشان بود، با اقتدار نظام قضایی نوین را پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس مبانی فقهی و درک درست از نظام قضایی روز دنیا پی‌ریزی کرد و همین امر موجب استحکام پایه‌های نظام ولایت فقیه شد.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در بیان همان مطلب با تعبیری دیگر اظهار داشت: شهید بهشتی تلاش کرد از پویایی فقه اسلامی در تعامل با درک درست از نظام قضایی مدرن، تلفیقی بر اساس فقه اسلامی و حاکمیت ارزش‌ها و باورهای دینی ایجاد کند که همین ساختار نظام قضایی توانسته با اقتدار تا امروز جلو بیاید و در مقابل بسیاری از نظام‌های قضایی موجود دنیا دارای دو مشخصه اساسی باشد.

حجت‌الاسلام نوروزی درباره دو مشخصه اساسی مورد اشاره گفت: این نظام قضایی از سویی مبتنی بر فقه غنی اسلامی است و از ناحیه دیگر برخوردار از درک عمیق واقعیت‌های روز است؛ شخصیت بسیار بسیار علمی و ذو ابعاد شهید بهشتی بود که توانست در عینیت خارجی چنین ساختاری را ایجاد کند؛ همانطور که در شکل‌گیری قانون اساسی هم بسیار مؤثر و دارای نقش اساسی بود.

وی درباره هدف جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب که شخصیت و اندیشه‌های شهید بهشتی را تحریف می‌کنند اظهار داشت: شهید دکتر بهشتی را به دلیل تحولات دهه شصت «شهید مظلوم» می‌خوانند؛ در سال شصت یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد یک نوع حضور احزاب و گروهک‌های سیاسی، مارکسیستی، لیبرالیستی و امثال آن‌ها در صحنه سیاسی بودیم.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) ادامه داد: افزون بر آن، به هر حال پیروزی بنی صدر با افکار لیبرالی در اولین انتخابات ریاست جمهوری، شهید بهشتی را در فضای رسانه‌ای آن روز جامعه شخصیتی طرفدار طبقه سرمایه‌دار نشان داد و تهمت‌هایی را به ایشان زدند؛ آن فضای مسموم حتی باعث شد که شعارهایی علیه این شخصیت بزرگ کشور داده شود که پس از شهادت ایشان همه این شعارها برعکس شد.

حجت‌الاسلام نوروزی به تلاش‌های جریان نفاق در ترور شخصیتی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: منافقان به دنبال تخریب شهید بهشتی بودند چون اندیشه‌های او برگرفته از اسلام ناب است؛ او یکی از بازوان سترگ اجرایی و فکری حضرت امام (ره) در آغاز انقلاب بود و امروز هم همان جریان تحریف امام خمینی (ره) به دنبال تحریف این شهید مظلوم است.

وی تأکید کرد: این جریان تحریف هر چند تلاش می‌کند شخصیت امام را چیز دیگری نشان دهد، اما به دنبال تحریف شخصیت متفکرانی که در چارچوب اندیشه امام (ره) می‌اندیشیدند نیز هست؛ این تحریف اعم از فکر، علم، سیاست و ابعاد دیگر است.

این عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) درباره عملکرد قوه قضائیه در مقابله با فساد گفت: هم قوه مجریه و هم قوه قضائیه به لحاظ فکری در چارچوب اسلام ناب قرار دارند و در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری هستند؛ انتظار می‌رود که این اشتراک گفتمانی، حرکت قوه قضائیه و به موازات آن قوه اجرائیه را در برخورد با مفاسد و موانعی که در مقابل انقلاب اسلامی وجود دارد تسهیل کند.

حجت‌الاسلام نوروزی مفاسد را پاشنه آشیل نظام اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: انتظار این است که لایحه‌های مقابله با فسادهای مختلف از جمله اقتصادی و بی‌حجابی اینقدر محکم و بر مبنای فقه و درک درست از موقعیت امروزی باشد که حدود و صغوری که برای آن انقلاب شد و شهید دادیم را تضمین کند.

وی تأکید کرد: برای نظام اسلامی پسندیده نیست که بعد از گذشت چهار دهه، شاهد مفاسد مختلف بی‌حجابی و بد حجابی و فساد اقتصادی در عرصه سیاسی و اجتماعی باشیم؛ نظام اسلامی اولویت‌هایی دارد اما به موازات همدیگر، همه این منفذها و گذرگاه‌های فساد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بایستی با هم دیده شود.

ارسال نظرات