۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۷۳۷۳۱۸
گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره هنر آسمانی؛

از ارسال هزار و ۶۷۷ اثر به جشنواره تا تأکید بر لزوم پرهیز از هنر‌های غلط غربی

از ارسال هزار و ۶۷۷ اثر به جشنواره تا تأکید بر لزوم پرهیز از هنر‌های غلط غربی
در آیین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی از ارسال هزار و ۶۷۷ اثر به این جشنواره خبر داده شد و نقش هنر در استمرار و شناساندن «غدیر» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی با  پیام حضرت آیت‌ الله نوری همدانی در سالن همایش‌های بین‌المللی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

در این آیین که به همت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه و دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی هنر آسمانی برگزار شد، پیام حضرت آیت الله نوری همدانی قرائت شده و آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و حجت الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه به سخنرانی پرداختند.

در بخشی از پیام حضرت آیت الله نوری همدانی آمده است: در آستانه یکصدسالگی تاسیس حوزه علمیه قم به دست بابرکت مرجع عظیم الشان آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(قدس سره الشریف)، خداوند متعال را سپاسگزاریم که به ما توفیق بهره گیری از آموزه های قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را عنایت فرمود و رسالت ابلاغ پیام دین مبین اسلام را بر دوش ما نهاد.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی برگزار شد

در طول سال هایی که بر عمر بابرکت حوزه های علمیه گذشت، تلاش ها و مجاهدت های علمی و اجتماعی علمای گرانقدر، توانست ابعاد مختلفی از حضور اجتماعی حوزویان را رقم زند و طلاب و مبلغان دینی از ابزارهای گوناگون جهت تبلیغ احکام و اعتقادات دینی استفاده کردند.

در سال های اخیر با توجه به رشد و توسعه ابزارهای هنری و رسانه ای و شیوع استفاده از آنها توسط آحاد جامعه، بار دیگر طلاب و فضلای حوزه با پشتوانه های علمی و فقهی بزرگان مکتب تشیع، از ظرفیت های نوین تبلیغی بهره برده و به عرصه هنر دینی توجه ویژه نموده اند.

جشنواره هنر آسمانی دورنمایی از حضور موثر هنرمندان حوزوی در عرصه های نوین تبلیغی و زمینه ساز کشف استعدادهای فرهنگی – هنری حوزویان و همگرائی و ارتقاء جایگاه و تاثیرگذاری آنان است و می تواند علاوه بر توسعه عرصه های مختلف تبلیغی، هنر متعالی را که برآمده از اندیشه و تفکر عمیق و والای دینی است، به منصه ظهور برساند و کام تشنگان معارف الهی را با بهره گیری از آثار و محصولات هنری فاخر و ارزشمند سیراب نماید.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی برگزار شد

در ادامه این مراسم آیت الله اعرافی ضمن تبریک عید غدیر خم اظهار داشت: می‌دانیم که غدیر خم در میان زنجیره آنچه که از طرف رسول خدا(ص) در تثبیت مقام والای ولایت امیرمومنان(ع) صادر شد از مجموعه‌ای از امتیازات و ممیزات برخوردار است.

وی افزود: یکی از ممیزات غدیر خم آن بود که در این روز انتصاب انجام شد و صرفاً تبیین، ترویج، تبلیغ و بیان یک جایگاه نبود؛ بلکه نصبی رسمی و از موضع رسالت رسول خدا بود و دیگر این که در این روز از سوی رسول گرامی اسلام یک معماری انجام شد تا غدیر خم بتواند از کانال های سخت روزگار عبور کند و دلیل ماندگاری این روز، قدرت ماندگاری تعبیه شده در داستان غدیر بود که توسط پیامبر اکرم شکل گرفت.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که رسول گرامی اسلامی می دانستند که موانع بسیار سختی در پیش و روی استمرار غدیر خواهد بود، بیان داشت: پیامبر(ص) می دانستند که شیطان ها، اهریمن ها و هواهای نفس و انحرافات روحی، اجتماعی و سیاسی وسیعی در برابر این جریان تاریخ مقاومت خواهد کرد و ابرهای فراوانی جلوی درخشش انوار غدیر را خواهد گرفت؛ به همین خاطر داستان غدیر را به گونه ای معماری کردند که بیشترین توان و انرژی، امکان بقا و ماندگاری غدیر در حافظه نسل ها بوده و باقی بماند.

وی در ادامه با اشاره به نقش هنر در بقا و استمرار غدیر خم اظهار داشت: بدون تردید تاریخ نگاری‌های هنرمندانه، نثرهای شیوا و جذاب، سخنان و سخنرانی‌های گویا و دلربا و در اوج آن زنجیره شعر شاعران سبب شکوفایی و ماندگاری واقعه غدیر شد که البته در کنار این‌ها مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های بزرگان ما در طول تاریخ نیز نقش بسزایی داشت.

نقش هنر در استمرار و شناساندن واقعه غدیر خم

آیت الله اعرافی ابراز کرد: زیبا آن است که غدیر درآمیخته با هنر و ماندگار به لطف و برکت هنر آسمانی با شخصیتی گره خورده است که کانون هنر بوده و جامع اضداد بود و در او همه فضیلت‌ها، همه شکوه و عظمت‌ها، تجسد پیدا کرده و همه اخلاق، معرفت و عظمت با هنر امیرالمومنین(ع)گره خورده بود که اوج آن در کتاب نهج البلاغه نمایان شده است.

وی در ادامه افزود: هر موضوعی که در نهج البلاغه دنبال کنید می‌بینید که آن موضوع بسیار پیچیده و معرفتی دقیق و فلسفی، آمیخته با هنر شده است و هنر امیرالمومنین(ع) آن بود که پیچیده‌ترین مفاهیم عقلی، فلسفی و کلامی را در قالب‌های جذاب هنری ارائه کرد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: رسالتی که هنرمندان حوزه های علمیه بر دوش دارند آن است که همه معارف و گنج‌های دقیق و ظریف فکری اسلام را در زیباترین قالب‌ها ارائه کنند و باید حوزه‌های علمیه مسیر هنر را متناسب با اقتضائات روز دنبال کرده و ادامه دهد و به مثابه پایگاه دین، این رسالت را دنبال کند.

وی در ادامه با بیان این که یکی از مهم‌ترین اضلاع همه تمدن‌ها هنر است اظهار داشت: هر تمدنی همان گونه که بر پایه یک دست مایه فکری و تئوری‌های بنیادین ابتنا دارد، نیازمند انواع هنرهایی است که به تمدن خود عمق و وسعت بخشیده و آن را حفظ کرده و به پیش ببرد و قطعاً هیچ تمدنی بی‌نیاز از هنر نمی‌باشد.

لزوم پرهیز از برخی هنرهای غلط غربی

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم پرهیز و ضرورت دور شدن از برخی هنرهای غلط غربی که به اصطلاح، هنر نامیده می‌شوند عنوان داشت: متاسفانه هنر در تمدن غربی دارای چند حالت است که انجام هیچ کدام از این حالت‌ها برای ما ممکن نیست؛ یکی از آن حالات این است که هنر غربی هنر مبتذل و در انحصار شهوت و حیوانیت انسان است و حالت دیگر آن این است که هنر غرب مروج دهنده ابعاد غیر واقعی حیات بشر و دور از عالم قدس است و ما نباید از ترویج این گونه هنرها جلوگیری کرده و از آن پرهیز کنیم.

وی افزود: متاسفانه در غرب، آن هنر و معنویتی دنبال می‌شود که اوج آن به معنای جایگزینی دین  و معنویت است و کار همه هنرمندان متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی تغییر معادلات هنر در عالم معاصر است و باید این مسیر با قوت ادامه داده شود و انقلاب اسلامی همان گونه که باید معادلات معرفتی عالم را تغییر دهد، باید معادلات هنری عالم را نیز تغییر داده و متحول کند و راهبری هنر به سمت قدس و عالم غیب وظیفه همه ما می‌باشد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به وجود جریان‌ها و جرقه‌های جدید در حوزه هنر بیان داشت: هرچند با جریان‌های خوب در حوزه هنر مواجه هستیم؛ اما همه این ها برای انجام رسالت بزرگ کم بوده و لازم است دستگاه‌های مسئول، حوزه های علمیه و دانشگاه ها در این امر نقش آفرینی کنند.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی برگزار شد

باید هنرهای آسمانی از جان‌های لبریز از علم، حکمت و معرفت الهی برخیزد

وی در ادامه افزود: هنرهای آسمانی باید از جان‌های لبریز از علم، حکمت و معرفت الهی برخیزد و لازمه آن این است که همه شعرا و هنرمندان حوزوی، عالمان بزرگ باشند و باید عمق علمی و ریشه معرفتی اسلامی خود را بهبود بخشیده و بیشتر کنند.

در برنامه هفتم نگاه عمیقی به حوزه هنر افکنده شود

آیت الله اعرافی اظهار داشت: باید در برنامه هفتم نگاه عمیقی به حوزه هنر افکنده شود و تکان دادن جریان هنر در پرتو وجود انقلاب اسلامی نیاز به وجود احکام جدی‌تر در برنامه‌های کشوری دارد که البته ما نیز این مسئله را دنبال می‌کنیم و علاوه بر این نیاز به منشور هنر حوزوی داریم تا محتوای جریان و اهداف حرکت هنر حوزه را ترسیم کند.

لزوم اتصال هنرمندان حوزه با هنرمندان متعهد دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها

وی افزود: باید اتصال هنرمندان حوزه با هنرمندان متعهد دانشگاه‌ها و غیر دانشگاه‌ها برقرار شود و باید در قلمرو نظام‌های آموزشی، پژوهشی، مهارتی، تبلیغی و تحصیلی جایگاه هنر برجسته تر شود که در این پنج قلمرو نیاز به اقدامات جدی‌تر و طرح‌ها و برنامه‌های اساسی تر می‌باشد و پیگیری این آرمان ها نیاز به حکمت، شور و هیجان و روح حماسی دارد.

باید دستگاه‌های دیپلماسی عالم اسلام، اهانت به قرآن کریم را محکوم کنند

مدیر حوزه در پایان با اشاره به اهانت کشور سوئد به قرآن کریم که به نام آزادی به بزرگ‌ترین کتاب آسمانی جلوه‌گاه هنرهای متعالی، صورت گرفت بیان داشت: قرآن کریم کتابی است که فراتر از هر مذهبی و حتی ادیان می‌تواند برای بشر الهام بخش باشد و قرآن کتاب هنری است که بزرگ ترین هنرمندان در برابر انواع هنرهای آن تواضع کردند.

وی افزود: این که با حمایت های رسمی دولت‌های اروپایی به قرآن کریم که نماد مجد و عظمت مسلمانان و جلوه‌گاه هنرهای عالی الهی و انسانی است، جسارت شود قابل قبول نبوده و جامعه هنرمندان ایران این اقدام را محکوم می‌کنند و انتظار دارند که سازمان ملل و جریان‌های اجتماعی، سیاسی و مراکز علمی دنیا و دستگاه‌های دیپلماسی عالم اسلام این اقدام را محکوم کرده و اقدامات جدی تری انجام دهند.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی برگزار شد

ارسال 1677 اثر در سه بخش شعر، داستان و پژوهش هنر به جشنواره

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در این مراسم اظهار داشت: فراخوان آثار این دوره از جشنواره در آذرماه سال گذشته آغاز شد و پس از ارزیابی و داوری آثار، امروز اختتامیه جشنواره را برگزار می کنیم.

وی افزود: در جشنواره نهم، تبیین دستاوردهای نظام اسلامی، حکومت اسلامی و ولایت فقیه، عفاف و حجاب، آسیب های اجتماعی، مسجد انقلابی و مسجد تراز اسلامی از موضوعات این جشنواره بوده است و یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت مقام مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی موضوع ویژه جشنواره بوده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان اینکه 1677 اثر در سه بخش شعر، داستان و پژوهش هنر به دبیرخانه جشنواره رسیده است، گفت: در موضوع تبیین دستاوردهای نظام اسلامی 455 اثر، عفاف و حجاب 521 اثر، مسجد طراز اسلامی 153 اثر، حکومت اسلامی و ولایت فقیه 94 اثر، آسیب های اجتماعی 192 اثر و در موضوع یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم 362 اثر به دبیرخانه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش شعر (کلاسیک و نو) 227 نفر با مجموعا 566 اثر شرکت کردند. در بخش داستان (داستان کوتاه، رمان و داستان بلند، زندگینامه، روایت، گزارش، خاطره و سفرنامه) 282 نفر شرکت کردند و مجموعا 816 اثر به دبیرخانه رسید. در بخش پژوهش هنر(مقاله، پایان نامه و کتاب) 100 نفر شرکت کردند و مجموعا 295 اثر به دبیرخانه رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری بیان کرد: در این دوره نسبت به دوره مشابه خود یعنی دوره هفتم که سه بخش شعر، داستان و پژوهش هنر موضوع آن بود 37 درصد رشد آثار داشتیم. کیفیت آثار در این دوره بالاتر بوده است و سال به سال کیفیت آثار ارسالی بهتر می شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه از راه اندازی بخش بین الملل جشنواره هنر آسمانی خبر داد و بیان داشت: در این دوره، طلاب و روحانیون غیرایرانی که در نمایندگی های داخل کشور جامعه المصطفی(ص) العالمیه مشغول به تحصیل هستند، آثار هنری خود را به دبیرخانه اختصاصی که در جامعه المصطفی تاسیس شده ارسال کردند و از سال آینده از طلاب غیر ایرانی در جهان که نمایندگی های المصطفی در آن کشورها فعال هستند دریافت آثار خواهیم داشت.

گفتنی است، در این مراسم حجج اسلام اخلاقی و  سید سلمان علوی و آقای غباس شاه صیدی اشعاری سرودند و در پایان از برگزیدگان اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی تجلیل شد.

مراسم اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی برگزار شد

ارسال نظرات