۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۳۹۶۵۶
آیت الله سیفی مازندرانی هشدار داد؛

مدعیان اجتهاد و تحریف قرآن

مدعیان اجتهاد و تحریف قرآن
استاد حوزه با بیان اینکه در اغتشاشات اخیر برخی عمامه به سر در مقابل نیروی انتظامی قرار گرفته و از اقدام این نیرو برای حجاب انتقاد کردند، گفت: این افراد که ادعای رساله دارند قرآن را تحریف می کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در همایش فقیه کارگزار که ویژه بزرگداشت آیت الله مشکینی عصر چهارشنبه در مؤسسه «معهد الاجتهاد الفعال» برگزار شد، آیت الله مشکینی را از فقهای بزرگ مکتب اهل بیت دانست و گفت: تعابیر پربار و پرمغز رهبر معظم انقلاب در خصوص آن مرحوم شخصیت آیت الله مشکینی به بهترین نحو توصیف کرده است.

وی با اشاره به تعبیر «فقیه مجاهد و پارسا» در پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در خصوص درگذشت آیت الله مشکینی، اظهار داشت: در آیات قرآن آمده است که با منطق قرآن با کفار و مشرکین «جهاد کبیر» داشته باشیم؛ آیت الله مشکینی در خطبه های نماز جمعه قم به طور مکرر از قرآن و عبارات کتاب الهی استفاده می کرد.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به درس اخلاق آیت الله مشکینی در مسجد اعظم، بیان داشت: تکیه به آیات قرآن در کلمات آیت الله مشکینی برای من درس آموز بود و این گونه تسلط بر آیات قرآن از آن مرحوم فقیهی منحصر به فرد ساخت بود.

وی جهاد اصغر را مبارزه با طاغوت دانست و اظهار داشت: آیت الله مشکینی در زندان های طاغوت متحمل حبس شدند و در میدان جهاد علیه رژیم ستمشاهی پیش قدم بودند؛ رسول اکرم خطاب به رزمندگانی که از جنگی سخت فاتحانه برگشته بودند، جهاد آن ها را جهاد اصغر معرفی کرد و جهاد با نفس را نیز به عنوان جهاد اکبر تعریف کرد.

این استاد حوزه علمیه مبارزه با نفس را مبارزه با دشمنی نامرئی توصیف کرد و اظهار داشت: انسان باید تمام عمر خود را با نفسی که نمی بیند جهاد کند؛ آیت الله مشکینی در عرصه جهاد اکبر نیز خوش درخشید که نیاز به توضیح ندارد.

وی آیت الله مشکینی را «اسوه اخلاق و عمل» معرفی کرد و گفت: آیت الله مشکینی از مجاهدان و پیشگامان نهضت امام خمینی و از انقلابی های باتقوا بود؛ انقلابی های زیادی را دیدم اما کمتر دیدم کسی با روحیه انقلابی، تقوا را در خود حفظ کند.

آیت الله سیفی مازندرانی مرحوم مشکینی را صاحب اخلاص دانست و اظهار داشت: رفتار و عمل آن مرحوم بیش از بیانش دعوت به رستگاری و عمل خیر می کرد؛ سخنان آیت الله مشکینی واقعا طلاب را پرورش می داد و به تعبیر دیگر نفسش بر حق بود. وقتی تعبیر عالم ربانی به کار برده می شود به دو معنای تخلق به اخلاق الهی و یا معنای پرورش دادن به کردار و سخن است که هر دو ویژگی در مرحوم مشکینی بود.

وی با اشاره به اینکه ائمه و روات آن ها در حال مبارزه با طاغوت بوده و زندگی مخفیانه ای داشتند، اظهار داشت: گاهی ائمه از راویان خود بدگویی می کردند تا جان آن ها را حفظ کنند زیرا در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس به مبارزه می پرداختند و عوامل خلیفه برخورد می کردند.

آیت الله سیفی مازندرانی ادامه داد: پیش از انقلاب که مسجد جامع کرمان به آتش کشیده شده بود به مازندران رفتم و به فردی به نام آیت الله روحانی که نمایندگی امام خمینی را در آن منطقه داشت مسأله را توضیح دادم و با تلاش وی علما و روحانیون منطقه جمع شدند اما فردی که خود را شاگرد آیت الله بروجردی معرفی می کرد من را دعوا کرد که چرا چند وقت یکبار از قم به مازندران می آیم و با اجتماعات جوانان را به کشتن می دهم؛ بعدها مشخص شد این آخوند ساواکی بوده است و از این رو مبارز بودن به هیچ وجه آسان نبود.

وی با اشاره به اینکه در زمان مبارزات انقلابی اجتماعی تشکیل داد و اظهار داشت: آیت الله روحانی را در مازندران دستگیر کردند از این رو اجتماعی با حضور مردم در مسجدی تشکیل دادیم و من آنجا سخنرانی کردم و به شاه هم بدگویی کردم و پس از سخنرانی امام جماعت آن مسجد از ترس اینکه بعدا دستگیر شود حتی به من نگاه هم نکرد؛ آیت الله مشکینی در چنین عصری مبارز بوده است و این کار بسیار بزرگی بود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اظهار نظر برخی افراد در خصوص اجبار مردم به احکام و یا تفسیر متفاوت از احکام الهی تصریح کرد: قرآن مجید صریحا از جلباب صحبت می کند که از بالای سر توسط زنان انداخته شود و این ها عقائدی است که باید توسط فقیه بیان شود؛ آیت الله مشکینی چنین فردی بود که با تکیه بر آیات حرف درست را بیان می کرد و به کارگزاران جمهوری اسلامی نشان می داد.

وی با اشاره به اهمیت احیاء علوم اهل بیت در کلام ائمه معصومین اظهار داشت: اگر آقای مشکینی و افرادی مانند ایشان نبودند هیچگاه معلوم نبود که انقلاب به این نحو صحیح شکل بگیرد؛ این افراد مانند زراره و محمدابن مسلم بودند که ارزش های ناب اسلامی را با استناد به آیات و روایات بیان می کردند و جا می انداختند. در روایات آمده علما حافظان دین هستند و این افراد نان به نرخ روز نمی خورند و سیاسی کاری نمی کنند.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه روات عصر معصومین بسیار محترم بودند و امام معصوم برای برخی از آنان گریه کرده است، اظهار داشت: فقهای زمانه ما نیز مانند روات ائمه گرد امام راحل جمع شدند و انسان در مرحله پاسبانی از دین در هر برهه ای می بیند که علمای شیعه در جلو بودند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اولین حکومتی در تاریخ شیعه امامیه که عنان حکومت به دست فقیه جامع الشرایط افتاده است در زمان ما است که باید از آن حفاظت کنیم.

وی با بیان اینکه در اغتشاشات خیابانی اخیر عده ای عمامه به سر در صف مقابل با نیروی انتظامی واقع شدند و از اجبار نیروی انتظامی به حجاب انتقاد کردند، خاطرنشان کرد: این افراد که ادعای رساله دارند قرآن را تحریف می کنند؛ هیچ فقیه شیعه و سنی پیدا نشده است که تفسیر وی را از «لا اکراه فی الدین» داشته باشد. احکام زیادی از ضروریات دین ما است؛ مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر بر حاکم شرع اسلامی واجب است و در خصوص این امر اجماعی بسیار محکم وجود دارد.

آیت الله سیفی مازندرانی در پایان با اشاره به ویژگی های کارگزار تراز خاطرنشان کرد: افرادی باید باشند که در مقام نوشتن عهدنامه با کشورهای دیگر قافیه را نبازند تا آن عهدنامه آلت دست استکبار قرار بگیرد که از آن علیه نظام اسلامی سوء استفاده کنند؛ کسانی در صدر مصادر قرار بگیرند که حقوق نجومی نگیرند.

ارسال نظرات