۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۷۳۹۷۲۰
مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی:

۲۵ درصد از وقف های ۱۰ سال گذشته در خراسان رضوی بوده است

۲۵ درصد از وقف های ۱۰ سال گذشته در خراسان رضوی بوده است
مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ وقف گفت: طی ۱۰ سال گذشته به طور میانگین ۲۵ درصد وقف های جدید کشور در استان خراسان رضوی ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، اظهار کرد: ماموریت های سازمان اوقاف در سه محور اساسی حفظ و نگهداری موقوفات، اجرای نیات واقفین و احیای و بهره وری از موقوفات خلاصه می شود.

وی افزود: در حوزه حفظ و صیانت از موقوفات، تبدیل اسناد تک دفترچه ای به تک برگی و... را داریم. از آن جایی که تعداد موقوفات زیادی داریم، هر سند باید به صورت مجزا بازبینی می شود و در این زمینه به همکاری دستگاه های مختلفی نیاز داریم.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده ادامه داد: تثبیت مرزها و مالکیت موقوفات یکی از وظایف ماست و خراسان رضوی، در بین سایر استان ها رتبه اول را در اسناد بروزرسانی شده دارد.

حفاظت از اراضی وقفی، فقط در خراسان رضوی

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی با بیان این که در حفاظت از موقوفات ما تنها استانی هستیم که حفاظت از اراضی داریم، گفت: اکنون دیگر فرصتی برای موقوفه خواری پیش نمی آید.

در بخش ارتقای بهره وری موقوفات نیز، طرح های مختلفی در بخش های عمرانی، کشاورزی و... اجرا شده یا در دست اجرا داریم.

وی بیان کرد: موقوفات، توسط مردم ایجاد شده و باید توسط آن ها اداره شود. بخشی از موقوفات نیز متولی شرعی دارد و مابقی هم به صورت بلوکی مشخص شده و هیات امنا آن ها را مدیریت می کنند. با این روند طی دو سال اخیر بیش از ۱۸۰ نفر به هیات امنای ما اضافه شده است.

برای اجرای نیات موقوفات، هر نیت، زمان و مکان نیت واقفین مشخص شده است و به عنوان مثال برای اجرای نیات مسجد گوهرشاد، روزانه ۵۰ میلیون تومان هزینه اجرای نیت را می پردازیم.

بهترین راه ترویج فرهنگ وقف، اجرای نیات واقفین

این مقام مسئول در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هرساله آمار وقف را احصا و منتشر می کنیم اما طی ۱۰ سال گذشته به طور میانگین ۲۵ درصد وقف های جدید کشور در استان خراسان رضوی ایجاد شده است.

البته بهترین تشویق و ترویج فرهنگ وقف، عمل صحیح به نظر واقفین است. در حوزه های مختلفی هم وقف های مختلفی شکل گرفته که سابقه نداشته است. ما تاکنون وقف برای فرزندآوری، امر به معروف، علم و فناوری و... داشته ایم. البته هنوز هم لازم است که این نوع وقف ها تقویت شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی درباره هدایت نیات واقفین به رفع نیازهای جامعه گفت: از مجموعه های مختلفی اولویت ها و نیازها را دریافت کردیم.

یک دفتر مشاوره وقف هم در اداره اوقاف به طور دائمی فعالیت دارد و هر کسی که بخواهد وقفی انجام بدهد اول به این دفتر می رود تا الزامات شرعی، قانونی و حدودی وقف و نیازهای جامعه را متوجه شود. در نهایت هم برای این فرد، پیش نویس وقف را به طور رایگان انجام می دهیم. برخی می گویند که وقف مسجد کافی است اما این درست نیست.

در بعضی مناطق، مساجد زیادی داریم اما در برخی مناطق مانند غرب مشهد، ساختمان های زیادی احداث شده اما مساجد بسیار کمی داریم. بنابراین هنوز هم نیاز به وقف مسجد داریم. در برخی روستاها، نیاز به وقف دستگاه آب شیرین کن، تکمیل مساجد نیمه کاره و.. داریم و مشاوره قبل از وقف، خیلی از مشکلات را حل کرده است.

ارسال نظرات