۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۴۰۷۱۴
استاد مؤسسه امام خمینی با اشاره به لایحه عفاف و حجاب:

باید مسؤولینی که ترک فعل می‌کنند نقره داغ شوند

باید مسؤولینی که ترک فعل می‌کنند نقره داغ شوند
حجت الاسلام باقرزاده از لزوم نگاه کمی در قانون گذاری سخن گفت و مقابله با ترک فعل های مسؤولان را امری مهم دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، استاد مؤسسه امام خمینی در همایش نقد و بررسی لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» که ظهر پنجشنبه در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی برگزار شد، با بیان اینکه در قانون نگاری دو نگاه درمانی و کنترلی وجود دارد، اظهار داشت: در لایحه قبلی به جنبه های کنترلی و در لایحه فعلی به نگاه درمانی توجه بیشتری شده است.

وی ادامه داد: جامعیت و درگیر کردن دستگاه های مختلف حاکمیتی محور شده است و این لایحه از جامعیت بیشتری برخوردار است؛ به نظر می رسد که قانون باید در کنترل این بحران دقت بیشتری بکند و به ضمانت های اجرایی بازدارنده جدی بپردازد که مجرم را پشیمان کند و در قانون نگاری مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه در بسیاری از موارد گاه افراد جامعه با اراده خود اعمال  خود را انجام نمی دهند بلکه مسلوب الاراده هستند، اظهار داشت: جامعه به گونه ای تأثیرگذار است که گاه اراده ها را بی تأثیر می کند.

وی رویکرد لایحه فعلی حجاب و عفاف را رویکرد پنهان کارانه نسبت به عنوان حجاب و عفاف عنوان کرد و افزود: انگار حاکمیت نخواسته به این مسأله به عنوان مسأله مهم نگاه کند همین است که همین بحث مهم را در لفافه ای به نام حقوق خانواده می برد که به صورت جزئی به نام خانواده تدبیری در خصوص حجاب داشته باشد اما آیا این مسأله در وزان یک مسأله مهم قرار می گیرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بندهایی از قانون که دستور به ترویج حجاب داده است، افزود: نمایشگاهی برای سبک زندگی اسلامی ایجاد شود و غرفه ای برای فروش روسری نیز باشد از توصیه های قانون است اما اینگونه نمی شود برای حجاب کار کرد و این نگاه باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه پرداخت به حجاب در محیط آموزشی و کادر درمانی در این لایحه صفر بوده، افزود: پرداخت به مسأله حجاب دختران، تقلیل دادن مسأله است زیرا بسیاری از این موارد به دست مردان خانواده است که نشان دهنده نوعی بی غیرتی و کم غیرتی است؛ موارد دستوری قانون کمی سازی نشده و گفته شده آموزش و پرورش باید فیلم و محتوا تهیه کند اما سؤال اینجا است چندتا؟ قانونی که راحت بتوان به آن عمل کرد قانون نبوده و برای جوابگویی به مطالبه است نه حل مسأله.

این استاد مؤسسه امام خمینی از لزوم نقره داغ کردن ترک فعل مسؤولین گفت و تصریح کرد: اگر قانون کیفی باشد همه به آن عمل می کنند در حالی که هیچ کاری جلو نرفته است؛ برای جرم انگاری ترک فعل های مسؤولین باید میزان و کمیت مشخص شود، در قانون به صورت خاص ذکر شده که ناهی از منکر مایه درگیری و زدوخور شد در حالی که در این قانون جای این حرف نیست زیرا قانون قرار است شمشیر را علیه بی حجابی تیز کند نه آمر به معروف.

وی با اشاره به هجمه های رسانه ای اظهار داشت: مسأله جامعه را رسانه ها تعیین می کنند یا واقعیت جامعه؟ انتقاداتی نسبت به نحوه اجرای گشت ارشاد بود اما در لایحه فعلی نیروی انتظامی به تخلف انگاری مشغول شده و باید گفت حذف نیروی انتظامی و قوه قضائیه از طریق انتقال رسالت نیروی انتظامی  به جای بازداشت، به یک پیامک کار درستی نیست.

حجت الاسلام باقرزاده در پایان تأکید کرد: در قانون باید صریحا ذکر شود که قوانین موجود باقی است و این قانون نسخ قوانین قبلی نیست؛ اگر قانون جدید مکمل باشد خیلی خوب و شایسته است.

ارسال نظرات