۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۴۱۶۷۴

نگاهی به شبکه «آی فیلم» در سیزدهمین سال فعالیت آن

نگاهی به شبکه «آی فیلم» در سیزدهمین سال فعالیت آن
شبکه «آی‌فیلم» سیزدهمین سال فعالیت خود با چهار کانال را آغاز کرده است که جامعه ۴۵۰ میلیونی عرب‌زبانان از مخاطبان بالقوه آن هستند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آثار نمایشی سینمایی و تلویزیونی یکی از محبوب‌ترین اشکال بیان هنری و یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای ارتباطی در جهان است، لذا یکی از کارآمدترین ابزارهای دیپلماسی عمومی و آشنایی جوامع غیر ایرانی با فرهنگ، تاریخ و جامعه ایران بهره گیری از ظرفیت پخش آثار سینمایی و درام به زبان‌های مختلف است.

شبکه «آی فیلم» به عنوان یکی از شبکه‌های پرمخاطب تلویزیون در سیزدهمین سالگرد فعالیت خود، علاوه بر بازپخش فیلم‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیز و ماندگار، ساخت برنامه‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف و موضوعات متنوع را نیز در دستور کار دارد. 

شبکه «آی‌فیلم» اکنون و سیزدهمین سال فعالیت خود شامل چهار کانال است و اولین کانال آن، در ۱۸ شهریور سال ۸۹ ویژه عرب‌زبانان افتتاح شد که جامعه ۴۵۰ میلیونی عرب‌زبانان از مخاطبان بالقوه آن هستند. «آی فیلم انگلیسی» و «آی فیلم ۲» در کنار شبکه «آی فیلم» فارسی دیگر کانال‌های این شبکه را تشکیل می‌دهند. این شبکه در سال ۸۹ با شعار «آی فیلم دوست خانواده تو» در معاونت برون مرزی صداوسیما تاسیس شد.

کانال انگلیسی شبکه آی فیلم با شعار «یک تجربه جدید خانوادگی» در اسفندماه سال ۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد. «آی‌فیلم ۲» نیز که فیلم و سریال‌های ایرانی را به فارسی و گویش افغانستانی پخش می‌کند، در اسفندماه ۱۳۹۶ آغاز به کار کرده‌است که به عنوان نماد اشتراکات فرهنگی و آیینی ملل ایران، افغانستان و تاجیکستان شناخته می‌شود.

همچنین کانال عربی آی‌فیلم به عنوان اولین کانال این شبکه، با پشتوانه آثار نمایشی فارسی زبان داخلی ماموریت زبانگردانی فیلم و سریال‌های فاخر ایرانی و پخش آن را دارد و جدول پخش آن با توجه به زمان مناسب برای مخاطبان در پنج قاره جهان تنظیم می‌گردد و برنامه‌های گوناگون تولیدی کانال نیز در فواصل میان فیلم وسریال‌ها پخش می‌شود. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «آی‌فیلم پلاس»، «فیلمصول»، «مصطلحات سینمایة»، «فیلمکات»، «کوالیس»، «خلف الکامیرا» و... که در راستای ماموریت این شبکه تولید می‌شود، اشاره کرد.


فرکانس‌های پخش شبکه «آی فیلم»

به مناسبت سالگرد تأسیس آی‌فیلم با دو تن از عوامل «آی‌فیلم» به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

سیداحمد حسینی خبیر، مدیر کانال فیلم و سریال عربی «آی فیلم» در رابطه با موقعیت این شبکه گفت: کانال عربی آی‌فیلم در سپهر رسانه‌ای حوزه هدف، رقبای بسیار سرسختی دارد که از آخرین و با کیفیت‎‌ترین تولیدات نمایشی هالیوودی، بالیوودی، وعربی بهره می‌برند و از لحاظ فنی نیز بوسیله به‌روزترین فناوری‌ها و پلتفرم‌های پخش پشتیبانی می‌گردند، لذا می‌توان گفت این کانال برای موفقیت در مأموریت‌های خویش بایستی با توجه به مقتضا و ذائقه روز مخاطب همیشه در حال بروز رسانی خود و استفاده از همه امکانات خویش جهت حفظ مخاطب فعلی و جذب مخاطب جدید باشد و در این عرصه نیز موفقیت‌های قابل توجهی داشته است.

ژانرهای متنوع با لهجه‌های عراقی، سوری، لبنانی، مصری

او همچنین ضمن اشاره به تنوع ژانر در پخش برنامه‌های «آی فیلم» گفت: این کانال تلاش کرده تا در حوزه رقابتی شبکه‌های دراما جایگاه ویژه‌ای کسب کند و به همین منظور علاوه بر گزینش هوشمند آثار مورد نیاز کنداکتور، کیفیت زبانگردانی نیز مورد توجه خاص باشد واستفاده از اساتید دوبله و ستاره‌های سینما و تلویزوین در جهان عرب برای دوبله آثار ایرانی در افزایش مقبولیت تولیدات ایرانی در نزد مخاطب بسیار تاثیر گذار بوده است و بر حسب استمزاجهای دوره‌ای که از طریق فضای مجازی از مخاطب انجام می‌گردد، آثار در ژانرهای متنوع را به لهجه های مختلفی همچون لهجه عراقی، سوری، لبنانی، مصری یا فصیح دوبله می‌کند و از لحاظ پوشش پخش و جذب مخاطب، آی‌فیلم عربی، مخاطبان قابل توجهی در عراق دارد و پس از این کشور بیشترین مخاطبان آن شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس، یمن، لبنان و الجزایر، مغرب، مصر، و برخی کشورهای اروپایی هستند. این مخاطبان می‌دانند که برنامه‌های آی‌فیلم از ابتذالی که در تولیدات عربی، هالیوودی، بالیوودی و ترکی وجود دارد، مبری است و می‌توانند آن را با تمام اعضای خانواده و بدون دغدغه‌ای از این بابت به  تماشا بنشینند.

توقیف دامنه وب‌سایت آی‌فیلم توسط دولت آمریکا 

مدیر کانال عربی «آی فیلم» افزود: آی‌فیلم عربی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از قبیل  فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و وبسایت رسمی‌اش حضور فعالی دارد و علاوه بر دریافت بازخورد مخاطبان، رابطه دوسویه و تعاملی مثبتی را با بینندگان خود در بیرون مرزهای ایران و حتی مخاطبان داخلی برقرار کرده است.

در سالهای گذشته در چند نوبت، صفحات اجتماعی این کانال در شبکه‌های اجتماعی علی رغم داشتن مخاطبان میلیونی، بسته شد و حتی درسال 1400 در حرکتی غیرقانونی و غیرقابل توجیه، دامنه وب‌سایت شبکه فیلم و سریال آی‌فیلم توسط دولت امریکا توقیف شد ولی این سنگ‌اندازیها باعث نگردید که بخش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از حضور در این فضا دوری کنند و به طرق مختلف، مخاطبین خود را در شبکه‌های اجتماعی حفظ نموده است.

معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به جهان عرب

فائزه سواری نیز که از زمان تاسیس در کانال آی‌فیلم به عنوان دبیر و سردبیر همکاری داشته است، در مورد نحوه فعالیت‌های وبسایت کانال و نحوه گزینش و انتشار رویدادهای هنری ایران و انعکاس آن به مخاطب عرب زبان گفت: کانال عربی آی‌فیلم از بدو تاسیس تاکنون، بخش کثیری از فیلم و سریال‌های ایرانی را برای مخاطبین عرب‌زبان آماده و پخش کرده است.

عمده مأموریت این کانال، معرفی فرهنگ و هنر ایرانی به جهان عرب بوده که بخشی از فعالیت‌های آن به پوشش اخبار فرهنگی- هنری و انتشار آن‌ها در وبسایت عربی و انعکاس گزیده‌ای از آن‌ها تحت عنوان برنامه‌ای به‌نام «آی‌فیلم پلاس» است.

وی افزود: این برنامه تاکنون زیر نظر مدیریت کانال، عملکرد موفقی در برقراری ارتباط با مخاطب داشته و از قِبل آن، با سلیقه و ذائقه‌ مخاطب عرب‌زبان آشنا شده و حلقه‌ ارتباطی تنگاتنگی با آنان ایجاد کرده که همسو با این سلایق به پخش اخبار و آثار تلویزیونی و سینمایی پرداخته و موفقیت نسبی را برای کانال کسب نموده‌است. از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی کانال با مخاطبین، پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری آن، وبسایت بوده که به انعکاس آخرین اخبار روز پروژه‌ها، هنرمندان و هنروران ایرانی می‌پردازد و با بررسی و رصد بازخوردهای مخاطبان خود اقدام به انتخاب دقیق آثار تلویزیونی و خبری می‌نماید که مخاطب علاقه‌ وافری به دیدن و خواندن آن‌ها دارد.

سواری ادامه داد: آن عده از مخاطبان عرب‌زبان که از زمان آغاز به‌کار کانال با آن همراه بوده‌اند، آن‌چنان پیگیر اخبار و آثار فرهنگی - هنری ایرانی هستند که گویای میزان زیاد تعلق خاطر آن‌ها به فرهنگ ایرانی و رصد آن در تولیدات تلویزیونی است.

در این میان آثاری با مضامین تاریخی از اقبال بیشتری در جذب بینندگان برخوردار بوده است، دقت بالایی که در دوبله و پخش این آثار فاخر صرف شده است عامل مهمی در کسب جایگاه ویژه میان مخاطبان آن بوده است. شاهدی بر این اتفاق مهم، میزان بازدید اخبار مربوط به این آثار است، به طوری‌که امروزه بسیاری از هنرمندانی که در این آثار به ایفای نقش پرداخته‌اند به سوپراستارهای مخاطبان عرب‌ز‌بان مبدل شده‌اند که مجدانه پیگیر اخبار آنان هستند.

ذائقه شناسی مخاطب در انتخاب آثار

او همچنین ضمن اشاره به ذائقه شناسی مخاطب در انتخاب آثار افزود: همین عاملی است که مخاطب با دیگر ابعاد اجتماعی هنرمندان آشنا شده و با دنباله‌روی از آن‌ها با سینمای ایران ارتباط نزدیکتری برقرار کرده اند. سینمایی که به اذعان آنان از پاک‌ترین و موفق‌ترین سینماهای دنیا و به‌ویژه جهان اسلام است. به قطع یقین ذائقه شناسی مخاطب و موفقیت در انتخاب آثار بدون کار گروهی امکان‌پذیر نیست؛ امری که با هماهنگی و توجه بسیار زیاد از بدو پایه‌گذاری کانال تا به امروز در حال انجام بوده و با امید به جذب بیشتر مخاطب، یکایک عوامل خود را به تلاش‌هایی بی‌وقفه وا می‌دارد.

ارسال نظرات