۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۷۴۳۴۸۰
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

تمام آوازه قم در تاریخ و جهان در سایه‌سار برکت وجود حضرت معصومه است

تمام آوازه قم در تاریخ و جهان در سایه‌سار برکت وجود حضرت معصومه است
استاد سطوح عالی حوزه تأکید کرد که تمام آوازه شهر قم در تاریخ و جهان در سایه‌سار برکت وجود نازنین فاطمه معصومه(س) است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن اشاره به سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر مقدس قم، با بیان این که این وجود مقدسه ۱۷ روز میهمان قمی‌ها بودند، اظهار داشت: بی‌تردید دعا در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از نعمت‌هایی است که ذات اقدس الهی در بطن ابتلا برای عباد قرار داده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تعریف دعا، آن را فعل و کلام عبد برای کسب توجه و طرح درخواست از ذات اقدس الهی دانست و ابراز داشت: خداوند متعال در بطن تمام ابتلائات برای مؤمنین دعایی قرار داده است که با تمسک بدان می‌توان از ابتلا رهایی یافت و به جایگاه والاتری دست پیدا نمود.

 وی ضمن اشاره به فرازهایی از روایات اسلامی دررابطه‌با دعا؛ تضرع و استغفار را بهترین دعاها دانست و با تأکید بر این که تنها خداوند می‌تواند گره از کار مضطر باز و انسان را از ابتلائات نجات دهد، خاطرنشان کرد: روایات اسلامی مکان‌ها و زمان‌هایی را برای اجابت دعا متذکر می‌شوند که از جمله آن مکان‌ها می‌توان به حرم نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه حرم امام حسین (ع)؛ قبرستان مسلمین، قبور شهدا، بر سر قبر پدر و مادر اشاره نمود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی بین الطلوعین، قبل از غروب و قبل از زوال خورشید، روز جمعه، موقع نزول رحمت الهی، زمان بارش باران و… را از مهم‌ترین زمان‌های اجابت دعا دانست و یادآور شد: زمانی که انسان انکسار قلب پیدا کند و دلش بشکند، از بهترین زمان‌ها برای اجابت دعاست.

 وی به روایت اخلاقی و سلوکی امام محمدباقر علیه‌السلام در کتاب گران‌سنگ وسائل‌الشیعه اشاره نمود و اظهار داشت: این که ائمه اطهار علیهم‌السلام به مقام قرب الهی رسیدند، معلول علتی است؛ قرب اهل‌بیت علیهم‌السلام به خداوند متعال که ایشان را سفینه نجات، نور هدایت، سرمنشأ رحمت الهی و واسطه بین خدا و انسان تبدیل نموده، معلول طاعت و بندگی ذات اقدس الهی است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن تبیین کرامات و ویژگی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، به کتاب بانوی ملکوت اثر آیت‌الله کریمی جهرمی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: تمام آوازه شهر قم در تاریخ و جهان در سایه‌سار برکت وجود نازنین فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است. چرا که ایشان کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند.

 وی با بیان این که سه امام معصوم در روایات متعددی فرمودند، هرکس مضجع شریف فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود، اظهار داشت: طاعت و بندگی خدا تنها معلول رسیدن به مقام قرب الهی است؛ لذا تعظیم بر در خانه خدا و اظهار عجز و فقر پیشگاه ذات اقدس الهی که تجلی عبادت الله است، انسان را به مقام‌های والای معنوی رهنمون می‌سازد. عبادت غایت تزلزل و خشوع و خضوع است و کسی جز خدا سزاوار این خشوع و خضوع نیست.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی انشای زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را یکی از امتیازات این بانوی باکرامت توصیف نمود و اذعان داشت: در هر زیارت‌نامه‌ای که قبل از آن دستورالعمل خاصی ذکر شده، نشان‌دهنده عمق نگاه فرازهای آن زیارت‌نامه است؛ برای درک و دستیابی به نکات مهم زیارات باید شستشوی قلب انجام دهد و اذکار الله‌اکبر، سبحان‌الله و الحمدلله در همین راستا است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان خود به فرازهایی از زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اشاره و با تأکید بر این که هر کدام از بندهای این زیارت‌نامه از مضامین والایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام فرع بر معرفت است و وقتی معرفت بیاید محبت می‌آید؛ محبت بیاید، ولایت تجلی خواهد یافت. نشانه تحقق ولایت موالات و برائت از اعداء الله است.

 وی قم را حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام و آشیانه آل محمد صلی‌الله علیه و آله دانست و یادآور شد: به قرینه زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که انشا شده امام معصوم سلام است؛ سلام به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و امام علی علیه‌السلام به حالت خطاب است و این مهم نشان‌دهنده همان روایتی است که قم را حرم همه ائمه معصوم علیهم‌السلام ذکر می‌کند و شما زائران حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها زائران مضجع شریف تمام ائمه اطهار علیهم‌السلام هستید.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی در پایان سخنان خود به فرازهایی از دعاهای زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها اشاره و توضیحاتی را دررابطه‌با معانی والای این دعا ارائه نمود.

ارسال نظرات