۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۴۴۴۷۹
حجت الاسلام محققی خواستار شد؛

تقویت روایت مقاومت مردم غزه در کنار مظلومیت آنان / لزوم زدودن سکولاریسم پنهان از ساختار فرهنگی کشور

تقویت روایت مقاومت مردم غزه در کنار مظلومیت آنان / لزوم زدودن سکولاریسم پنهان از ساختار فرهنگی کشور
مدیرعامل خبرگزاری رسا بر لزوم زدودن سکولاریسم پنهان از ساختار فرهنگی کشور که از دهه ۷۰ وارد ادبیات برخی مدیران و دستگاه‌های فرهنگی شده و ساحت‌های مختلف را تحت الشعاع قرار داده است، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به کنشگری فعال و قابل توجه رسانه های کشور در روایت مظلومیت مردم غزه به جامعه و جهان بیان داشت: هرچند رسانه های داخلی در ترسیم و بیان جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه، موفق عمل کردند؛ اما درباره روایت اقتدار جبهه مقاومت و ایستادگی مردم غزه نیازمند تلاش بیشتر هستیم؛ زیرا که رسانه های دشمن در روایت دروغین پیرامون طوفان الاقصی و مظلوم‏نمایی صهیونیست ها قوی ظاهر شدند.

وی افزود: رسانه های دشمن، اهمیت بسیاری به اخبار جنگ غزه می دهند و به همین منظور برخی شبکه های خبری علاوه بر اعزام خبرنگاران بحران به سرزمین های اشغالی، استودهایویی در سرزمین های اشغالی راه‎اندازی کرده‎اند و خبرنگاران خود را در مرزهای نوار غزه، لبنان و داخل شهرک های مختلف مستقر کردند و بی‏وقفه درحال تولید خبر و بازنمایی رویدادها به صورت دلخواه و به نفع جریان صهیونیستی هستند. از سوی دیگر چون روایت‏گری مظلومیت مردم غزه توسط رسانه ها و خبرگزاری های ما موثر، واقع‎گرا و موفقیت آمیز بود، رسانه های جریان استکباری مجبور به بازی موقت بی‎طرفی شدند.

مدیر عامل خبرگزاری رسا خاطرنشان کرد: رسانه ملی در آغاز تاسیس شبکه خبر 2، که شبکه رویداد محور است و به صورت مستقیم تحولات و اتفاقات مهم را روایت می کند، توانست مظلومیت مردم بی پناه غزه و تجاوز رژیم صهیونیستی را به درستی و به هنگام روایت کند، گرچه از فناوری تصویر برداری مناسب و باکیفیتی استفاده نمی شود.

حجت الاسلام محققی افزود: هر کنشگر رسانه ای دغدغه‎مندی با مشاهده برخی از کم کاری ها و نواقص در تربیت خبرنگاران تخصصی و حرفه ای و شیوه روایت‏گری ها، متوجه می شود که ما پس از دفاع مقدس در خبرنگاری بحران و روزنامه نگاری جنگ، ضعف داریم و متاسفانه تولید دانش و تربیت خبرنگاران لازم را در این زمینه نداشته‎ایم.

وی با تقدیر از تلاش وزیر ارشاد و مسئولان در اعزام گروهی از خبرنگاران برای پوشش واقعیت های نبرد غزه و طوفان الاقصی گفت: اعزام خبرنگاران به همراه گروه های هلال احمر به مرز غزه تلاشی تحسین برانگیز و البته غیر کافی است و پاسخگوی مطالبه خبرگزاری ها و فعالان خبری برای حضور در میدان مقاومت و روایت مظلومیت و اقتدار و مقاومت مردم غزه نمی باشد.

تقویت روایت مقاومت مردم غزه در کنار مظلومیت آنان / لزوم زدودن سکولاریسم پنهان از ساختار فرهنگی کشور

حجت الاسلام محققی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: تکلیف اصلاح ساختار فرهنگی کشور متوجه مسئولان و متولیان امر است که دارای دو وجه است؛ یک وجه آن تحول در مسائل مادی و بخش دیگر آن تولید محتوا و معنا است. متاسفانه در بخش مادی با یک سیستم بروکراسی اداری پیچیده و کم کارآمد روبه رو هستیم که به صورت اقتباس ناقص از دوران قاجار وارد کشور ما شده و همچنان این بروکراسی وجود دارد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا افزود: دستگاه بروکراسی غرب‏زده امروز به شدت مادی، دنیاگرا و ظاهر بین است. به همین خاطر قالب ها، پروژه ها و استانداردهایی را برای مدیران و فعالان فرهنگی تعریف کرده که برای مقوله های نرم، فرهنگی و تولید معانی والا ناکارآمد است و منجر به موج آفرینی و تحولات اساسی متناسب با اهداف و غایات انقلاب اسلامی نمی شود. علاوه بر این که نگاه و ادراک مناسبی نیز در این زمینه وجود ندارد.

حجت الاسلام محققی با اشاره به نفوذ سکولاریسم پنهان در ایران از دوران پهلوی، بیان کرد: دنیاگرایی افراطی و نادیده گرفتن معانی قدسی و ساحَت های متافیزیکی مانند کسب رضایت الهی، تلاش برای آباد کردن زندگی نامتناهی انسان ها در جهان آخرت در دهه 1370 نیز وارد ادبیات برخی از مدیران و دستگاه های فرهنگی کشور شد و برخی ساحت های فرهنگی و حتی برخی از رسانه ها نیز متناسب اقتضائات سکولاریسم به تولید محتوا و محصولات فرهنگی می پردازند. انقلاب اسلامی در این زمینه نیازمند نظریه پردازی، تربیت فعالان فرهنگی و برنامه ریزی متناسب با نیازها و مسائل روز است تا بتواند ذهنیت جامعه و فرهنگ حاکم بر آن را متناسب با مقاصد عالی نظام اسلامی تغییر دهد و جهت‎ دهی کند.

ارسال نظرات