۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۷۴۹۰۸
آیت الله تسخیری:

مساله ولایت فقیه تئوری قوی دینی در کل تاریخ است

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست هم اندیشی علمی ولایت فقه الگوی مترقی و کارآمد سیاسی در عرصه بین الملل گفت: مساله ولایت فقیه تئوری قوی، زیبا و منسجم با اصل تئوری دینی در کل تاریخ است.
آيت الله تسخيري



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست یک روزه هم اندیشی علمی با موضوع"ولایت فقیه الگوی مترقی و کارآمد سیاسی در عرصه بین المللی" به همت ستاد گرامیداشت دهه مبارک فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور دکتر مصطفوی مشاور رئیس جمهور، آیت الله تسخیری دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونین، مدیران و کارشناسان روز یک شنبه 18 بهمن ماه در حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار شد.

آیت الله تسخیری در این نشست با موضوع: "مبانی ریشه های ولایت فقیه در قرآن و سنت پیامبر (ص) " در سخنانی اظهار داشت:پیامبر اعلم بر شریعت است و شریعت یگانه راه برای تکامل بشری است خداوند خالق بشریت همین را مقرر نموده که پیامبر شاهد بر اجرای شریعت الهی باشد بعد از پیامبران امام معصوم ، ولی فقیه ، عالم به دلیل داشتن عنصر عدالت و عنصر علم ادامه راه پیامبران را هستند .

آیت الله تسخیری اضافه کرد: عالم عمل به فقاهت و عدالت دارد معصومین دارای دو معیار می باشند معیار ناطق و معیار مکتوب ، معیار ناطق منظور این است که به مشکلات روز نیز بپردازند و معیار مکتوب که همانا قرآن کریم است .

آیت الله تسخیری ضمن اشاره به آیه شریفه "إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدًی وَ نُورٌ یحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا و الرَّبّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللّهِ و کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ فلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتی ثَمَنًا قَلیلًا وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولءِکَ هُمُ الْکافِرُونَ" ما تورات را که در آن رهنمود و روشنایى بود نازل کردیم. پیامبرانى که تسلیم [فرمان خدا] بودند، به موجب آن براى یهود داورى مى‏کردند؛ و [همچنین‏] الهیّون و دانشمندان به سبب آنچه از کتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند. پس، از مردم نترسید و از من بترسید، و آیات مرا به بهاى ناچیزى مفروشید؛ و کسانى که به موجب آنچه خدا نازل کرده داورى نکرده‏اند، آنان خود کافرانند. 

وی اظهار داشت: تورات نازل شدن به عنوان شریعت الهی که انبیاء بنی اسراییل حکومت می کنند و در این میان محکومین مردمی که تسلیم شریعت الهی شدن و مرحله بعد از انبیاء ، اولیاء که از طرف آنها تعیین شده اند و علمایی بعد اولیاء که مرحله سوم حکومت الهی هستند به دلیل امانتی که بر عهده گرفتن که کتاب و شریعت خدا را در زمین ایجاد کنند و نقش شهدا در مسیر اجرای کتاب خدا به عهده بگیرند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تصریح کرد: قرآن درسهای خود را بیشتر از طریق قصه عبرت انگیز به خصوص قوم بنی اسراییل و رابطه موسی با مردم و فرعون خودش بیان می کند هلاک فرعون به عنوان قانون الهی در مسیر تاریخ درس عبرت آمیز بیان شده است .

وی در ادامه سخنرانی خود گفت :انسان در قرآن دو خط را مشاهده می کند :خط اول خلافت و خط دوم شهادت که از زمان حضرت آدم به عنوان یک سنت تا روز قیامت است .خلافت یعنی نمایندگی خدا یعنی خلافت الله بودن لذا بشریت موظف به اجرای شریعت الهی است یعنی موظف است برای ایجاد انسان متکامل قانون الهی را به عنوان خلیفه الله اجرا کند این خط خلافت است .خط شهادت خط ناظر به کل مسیر خلافت است خط نظارت و هدایت و رهبری .شهادت یعنی نظارت شهود حسی و بصیری که مراد از شهادت تمام معانی است خط شهادت خط تضمینی اجرای شریعت الهی در مسیر حقیقت است این خط وظیفه شهادت و تئوری کامل هدایت تاریخ تنظیم شده با همه انبیاء و اولیاء و افرادی که به تبع می آید .

آیت الله تسخیری ادامه داد: اهل بیت (ص ) مانع انحراف و غرق شدن در گمراهی می داند و اهل بیت (ص ) تئوری اصیل اسلام را شرح می دهند .

وی در ادامه لوازم شهادت را برشمرد و لازمه شهادت را حب الهی دانست و اظهار داشت: محبت و داشتن رابطه عاطفی به شهید اول به شهید بزرگ به شکل ولی امر ،پیامبر ،امام و نایب عام لازمه این خط است در قرآن اشاره زیادی به حب الله شده است و آنهایی را که خارج از محبت انبیاء فاسق می شمارد .

آیت الله تسخیری دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه ضمن برشمردن تاریخ انبیاء به مسئله غیبت امام عصر (عج) مسئله ولایت از نظر اهل تسنن اشاره نمود.

وی در ادامه مباحث ولایت فقیه افزود : در زمان انقلاب بعد از رحمت امام خمینی (ره ) قانون اساسی سند مکتوب انقلاب است و ولی فقیه معیار ناطق امام و اسلام است که موجب تداوم مسیر انقلابی می باشد در این وقایع اخیر آقایان منحرف شده و هر دو معیار هدف قرار دادند دقیقا روی شاخص انقلاب (قانون اساسی و ولایت فقیه ) دست گذارده اند.

وی تاکید کرد باید به اصول ثقلین انقلاب پایدار بود و برای شادی روح امام ، مسیر حکومت اسلامی با اقتدار ایستاد .

در ادامه برگزاری نشست حجت الاسلام و اکبری کارشناس فرهنگی با موضوع "نظریه ولایت فقیه و اسلام در عرصه ی بین المللی (زمینه ها ،استقرار و چالش ها ) ، محسن پاک آیین مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور مجلس و دامغانی کارشناس فرهنگی با موضوع "مرجعیت در عصر غیبت و رهبری فقیهی و سیاسی مقام معظم رهبری " مقالات خود را ارائه دادند ./916/د102/ع

ارسال نظرات