۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۷۴۹۳۰۲
با پژوهشگران حوزوی؛

به‌روز نبودن پژوهش‌ها؛ مانعی در فرآیند اسلامی سازی علوم انسانی

به‌روز نبودن پژوهش‌ها؛ مانعی در فرآیند اسلامی سازی علوم انسانی
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به روز نبودن برخی پژوهش های حوزوی در عرصه علوم انسانی را سبب عدم ارتباط میان علوم اسلامی و علوم انسانی دانست.
حجت الاسلام مهدی برهان پژوهشگر و استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه دو مشکل ساختاری و محتوایی دامن‌گیر پژوهش های حوزوی است، گفت: از جمله آسیب های ساختاری پژوهش های حوزوی، ادبیات سخت و زبان عربی قدیمی است در حالی که باید زبان پژوهش‌ها فارسی سلیس باشد.
 
وی به مشکلات ساختاری پژوهش‌های حوزوی، ابراز کرد: متأسفانه در این پژوهش ها به اهداف و ضرورت های پژوهش بی توجهی شده و پژوهشگران به سادگی از کنار آن رد می شود.
 
این پژوهشگر حوزوی انتزاعی بودن را آسیب محتوایی پژوهش های حوزوی دانست و عنوان کرد: مشکل کاربردی نبودن در پژوهش های علوم عقلی و نقلی به وفور دیده می شود که ناشی از عدم توجه به فقه های مضاف و جنبه های عملی فلسفه است.
 
حجت الاسلام برهان افزود: به روز نبودن پژوهش های حوزوی در عرصه علوم انسانی باعث شده است که ارتباط میان علوم اسلامی و انسانی برقرار نشود و مسؤولان به کلی منکر اسلامی شدن علوم انسانی شوند.
 
وی با بیان اینکه پژوهش های حوزوی باید به سمت استخراج مبادی تصوری و تصدیقی علوم حرکت کند، گفت: به عنوان مثال در علم روانشناسی باید واژگان کلیدی این علم استخراج و نظر اسلام در مورد آن‌ها جمع‌آوری شود.
 
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) کلی‌گویی، مجمل گویی و مطلق گویی را از دلایل عدم کاربردی بودن پژوهش ها دانست و ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) در پاسخ به سؤال مراجعان، موضوع شناسی کرده و در جواب مصداق را تعیین می‌کردند؛ حوزه علمیه نیز امروز باید به این سمت حرکت کند.
 
حجت الاسلام برهان با انتقاد از عدم توجه به نیازهای جامعه اسلامی در پژوهش ها، گفت: برای زمینه سازی ظهور در سایه تمدن اسلامی باید پژوهشگران و مراکز پژوهشی به مراحل اعلام شده توسط رهبر انقلاب در رسیدن به تمدن اسلامی توجه داشته باشند.
 
این پژوهشگر عدم وجود هدف واحد و انانیت ها را دلیل عدم هماهنگی و موازی‌کاری میان مراکز پژوهشی عنوان کرد و افزود: اگر هدف مراکز پژوهشی تشکیل جامعه مهدوی باشد، موازی‌کاری معنا ندارد مگر اینکه پژوهش‌ها از زاویه دیدهای متفاوت انجام شود.
ارسال نظرات