۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۷۵۱۹۰۱
نمایشگاه مطبوعات؛

تفاوت فهرست انتخاباتی جامعتین کمتر از ۱۴ درصد است

تفاوت فهرست انتخاباتی جامعتین کمتر از ۱۴ درصد است
حجت الاسلام پورمحمدی با تشریح چرایی تفاوت لیست جامعه روحانیت مبارز با فهرست جامعه مدرسین، توان مدیریتی و ترجیح فاضل بومی را رویکردهای مهم جامعه روحانیت در معرفی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیر جامعه روحانیت مبارز با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در نمایشگاه رسانه های ایران در خصوص تفاوت لیست این جامعه با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پس از بازنگری قانون اساسی شرط مرجعیت از شروط رهبری برداشته شد و به قدرت مدیریت بها داده شد از این رو رهبری معظم به دلیل ارجحیتی که از این حیث به اقران خود داشتند در این جایگاه قرار گرفتند و مورد قبول همه نیز قرار گرفتند که نعمتی بزرگ و الهی برای انقلاب بود؛ استحکام و قوامی که در کشور می بینیم به برکت رهبری امام و رهبری است.

وی در ادامه مجلس خبرگان را عالی ترین مجلس مشورتی کشور دانست و با اشاره به اهمیت اشراف علمی نمایندگان خبرگان رهبری تأکید کرد: همانطور که توان مدیریتی در شخصیت ولی فقیه اهمیت دارد، افرادی در تراز انتخاب ولی فقیه هستند که در سطح کلان مدیریتی حضور داشته یا اینکه اشراف داشته باشند؛ در جامعه روحانیت به این جمع بندی رسیدیم که ضمن احترام به همه بزرگوارانی که در جایگاه های علمی توان بالایی داشته، باید گفت که عده ای نیز در مدیریت اعلم از دیگران هستند. نمی شود که رجحان در یک مسأله اصولی به عنوان شاخصه اصلی قرار داده و آن را بر مدیریت ترجیح بدهیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به درخواست حضور علمای بومی در مجلس خبرگان از طرف مردم استان های مختلف، اظهار داشت: مردم در مناطق و نقاط مختلف کشور دنبال این هستند که فرد فاضلی از استان خود و بومی با مردم استان در مجلس خبرگان از آن ها نمایندگی کند اما با اینکه بومی گرایی را توصیه نمی کنیم و به آن چندان اهمیت نمی دهیم، ولی پاسخ مردم را باید بدهیم. اگر فردی بومی واجد شرایط و انقلابی شایسته بود، آن شخص را ترجیح داده ایم.

وی ادامه داد: در شهری مانند تهران ترجیح می دهیم عالمی را برای مجلس خبرگان معرفی کنیم که ساکن تهران بوده و مردم به آن دسترسی داشته باشند؛ شهر مشهد حوزه علمیه ای عظیم با فقهایی برجسته داشته که با این وجود نمی شود از قم یا جایی دیگر برای خبرگان خراسان رضوی، نامزد معرفی کرد. وقتی افرادی ویژگی های مشترک دارند ترجیح ما فرد بومی است. حتی اگر کسی در رشته ای علمی امتیاز داشته است اما مردم به فردی دیگر اقبال بیشتری دارند، آن فرد مقدم است زیرا موجب استحکام رهبری است چرا که رهبری باید منتخب کل کشور و مردم باشد و مردم پشت سر رهبری قرار بگیرند از این رو اگر نماینده خبرگان مورد استقبال مردم منطقه خود قرار گرفت، همراهی آن مردم بیشتر است. حمایت قاطبه مردم از امام و رهبری دلایل موفقیت این دو بزرگوار است و فقط اینکه چندین دانشمند، رهبر را انتخاب کنند کافی نیست.

وی اختلاف سلیقه را امری طبیعی دانست و تصریح کرد: جامعه روحانیت در ابتدا از اختلافات پیش آمده با لیست جامعه مدرسین چندان خشنود نبود اما با مشورتی که با بزرگان صورت گرفت مشخص شد این فضا به نشاط و شور انتخابات کمک خواهد کرد؛ اختلاف لیست جامعه روحانیت مبارز کمتر از 14درصد است.

دبیر جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به الگوی مطالبه گری مد نظر این تشکل اظهار داشت: تلاش جامعه این است که روحانیت نقش نمایندگی از مردم را به خوبی ایفا کند و نقش پرسشگری و مطالبات عمومی را داشته باشد تا بتواند تکیه گاه مردم باشد و مردم بدانند روحانیت مطالبات آن ها را دنبال می کند. به دولت، دستگاه قضایی، مجلس و حتی دفتر رهبری پیشنهادات و نقطه نظرات خود را اعلام کردیم که در موقعیت ها و مناسبت های مختلف این پیشنهادات صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اعضای جامعه روحانیت مبارز در حاکمیت مسؤولیت داشته و از این تشکل نیز مشورت می گیرند، در پاسخ به تلاش های جامعه روحانیت مبارز در مقابله با تحریف انقلاب بیان کرد: تحریف شناسی امری بسیار مهم است و لازم است که روحانیون در تشکل های خود موضوعات را رصد کرده و پس از شناسایی رگه های تحریف به سرعت روشنگری کنند.

حجت الاسلام پورمحمدی در پایان تصریح کرد: شاید نسل جدید زبان و ادبیات نسل قبل را نپسندد از این رو انتقال آرمان ها و مقابله با تحریف انقلاب باید در شکلی موجه و متناسب به شرایط روز صورت بگیرد. اگر بتوانیم با زبان هنر نقاط انحراف و تحریف را بازگو کنیم قطعا در جامعه مؤثر خواهد بود.

ارسال نظرات