۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۵۲۲۴۵
یادداشت؛

راهکارهای ازدواج آسان برای جوانان

راهکارهای ازدواج آسان برای جوانان
وضعیت نابسامان ازدواج جوانان و مشكلاتی که در این موضوع وجود دارد نشان می دهد که ازدواج آسان باید در جامعه به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، خداوند درآیۀ 21 سوره روم پایه اصلی تشکیل خانواده را بیان می فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ یکی از نشانه های خدا این است که از جنس شما همسرانی برای انسان آفریده و در میان آن ها محبت ایجاد کرده است»؛ آفرینش همسر برای آرامش انسان است و در نتیجه اساس کار ازدواج از نظر قرآن آرامش است، هرچیزی که این آرامش را برهم زند خلاف مصالح خانواده است؛ اما آیا مهریه سنگین آرامش بخش است یا آرامش برهم زننده است؟ ازدواجی مایه آرامش است که توأم با مهریه ها سبک، جهیزیه ها و مراسمات ساده و ازدواجی دور از تشریفات کمر شکن باشد؛ چشم و هم چشمی، رقابت های غلط، آداب و رسوم نادرست و تقلید های کورکورانه دست به دست هم داده تا ازدواج تبدیل به یک موضوع سخت، پرمخاطره و هزینه بر شود.

وظیفه والدین در ازدواج آسان

اسلام در مورد فرزندان مسئوليت سنگينى را بر دوش پدران افكنده است؛ در عصری که زندگی می کنیم فساد همه جا را فراگرفته و فرزندان زیادی در دام گناه گرفتار شدند؛ پدرانى که به ازدواج فرزندان بی تفاوت باشند شريك جرم انحراف فرزندانشان به حساب می آیند، همانطور که در حدیثی  از پيامبر صلی الله علیه و آله آمده است: «من ادرك له ولد و عنده ما يزوجه فلم يزوجه، فاحدث فالاثم بينهما؛ كسى كه فرزند او به حد رشد رسید و امكانات ازدواج او را داشته باشد و اقدام نكند، اگر فرزند گناهى انجام داد، اين گناه بر هر دو نوشته مى شود»

ازدواج آسان

ما در جامعه شاهد هستیم که پدران و مادران فراوانی كه به اصطلاح «خرشان از پل گذشته» در مورد پاسخگويى صحيح به غريزه جنسى پسران و دختران بی تفاوت هستند و در مورد مسائل ازدواج پسران و دختران خونسرد و يا سختگير هستند؛ خونسردى و سختگيرى پدران گاهى به حدّى می رسد كه تأخير 5 ساله ازدواج در نظر آنها كاری ساده و كوتاه مدّت است؛ غافل از اينكه تأخیر حتّى چند روزه ممكن است سرنوشت جوانى را عوض كند؛ پدران و مادران در این مواقع گذشته خود را فراموش کردند و خود را جای فرزندان نمی گذارند.

توقعات و انتظارات اشتباه والدین و فرزندان در ازدواج

عده ای از جوانان علت تاخیر در ازدواج را نداشتن منزل، ماشین و شغل پردرآمد بیان می کنند یا می‌گویند که نمی توانیم هزینه سنگین ازدواج را تامین کنیم و یا محل مناسبی برای برگزاری جشن ازدواج در نظر نگرفتیم و بسیاری از پدر و مادرها می گویند: چگونه با ازدواج دخترمان موافقت كنيم با اينكه هنوز شوهری با درآمد كافى، شغل آبرومند، خانه و ماشین مناسب به خواستگاری دخترمان نیامده است! و هنوز جهيزيه مناسبی تهيّه نكردیم، اين گفته های پدران، مادران، دختران و پسران، بهانه هاى بنى اسرائيلى و مانعی جلوی راه جوانان برای ازدواج آسان است.

ازدواج آسان

وضعیت نابسامان ازدواج جامعه و مشكلاتی که در این موضوع وجود دارد از آسمان نباريده و از زير زمين سر درنياورده، بلکه چشم و هم چشمى ها، ندانم كارى ها، پيش داورى هاى نادرست و محاسبات غلط این بنای غلط را نهاده است؛ کدام پدر و مادری در آغاز جوانى خانه و همه چيز زندگی را داشته است که اکنون  چنين توقعاتی را از جوانان دارد، معمولا همه افراد زندگی را از صفر شروع کرده اند مگر کسانی که پول مفتی بدست آنها رسیده است؛ باید توجه کرد که شرايط زندگى بهتر تدريجاً فراهم مى‌شود و توقعات هم بايد هميشه در حدود امكانات باشد.

خیرین و ترویج ازدواج آسان

عدّه زيادى از جوانان وسايل ابتدايى و ساده زندگى و ازدواج را ندارند و عدّه اى بالاترين مهريّه و سنگين ترين جهيزيّه ها را براى ازدواج فرزندان در نظر مى گيرند در چنين جامعه اى اگر ناامنى، فساد و فحشاء شايع شود جز افراد جامعه نباید کس دیگری را  سرزنش كرد؛ در قرآن کریم يكى از مهمترین راه های مبارزه با فحشاء را ازدواج ساده معرفی می کند و می فرماید: «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ؛ و مردان و زنان بى همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را».

ازدواج آسان

اصل تعاون اسلامى ايجاب مى كند كه مسلمانان در همه فعالیت های خیریه به همدیگر كمك كنند و در مورد ازدواج این تعاون اهمیت ویژه ای دارد؛ اهميت اين مسأله تا آنجا است كه امير مؤمنان على عليه السّلام می فرمایند: «بهترين شفاعت آن است كه ميان دو نفر براى امر ازدواج ميانجيگرى كنى، تا اين امر به سامان برسد»! و در حديثی از پيامبر صلی الله علیه و آله آمده است: «شراركم عزابكم؛ بدترين شما مجردانند». به همين دليل در آيات و روايات متعددی به همكارى در امر ازدواج مجردان امر شده است؛ کمک به ازدواج جوانان از جمله اعمال صالح است و خیرین با کمک به زوج های جوان در ثواب امر خیری ازدواج سهیم هستند.

فرهنگ عمومی ازدواج آسان

ازدواج آسان باید در جامعه به فرهنگ عمومی تبدیل شود؛ دختری که مهریه 14 سکه دارد باید افتخار برای جامعه باشد؛ اگر فرهنگ ازدواج آسان ایجاد شود بسیاری از مشکلات ازدواج جوانان حل خواهد شد، آداب و رسوم غلط از بین خواهد رفت و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی تبدیل به هنجار خواهد شد.

بنابراين برای رواج ازدواج آسان در جامعه باید دولت، مردم و خانواده ها دست به دست دهند و با مشارکت و همراهی هم تلاش کنند که مشکل ازدواج جوانان برطرف شود، دادن تسهیلات به زوج های جوان و آموزش های مورد نیاز برای آغاز و ادامه زندگی مشترک از جمله نیازهای ازدواج آسان است که از طرف دولت و خانواده ها باید تامین شود.

ارسال نظرات