۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۵۳۹۳۰
حجت الاسلام کهوند:

دشمن در فضای مجازی از هیچ، همه چیز می‌سازد

دشمن در فضای مجازی از هیچ، همه چیز می‌سازد
حجت الاسلام کهوند با تاکید براینکه معمولا تحلیل‌های که براساس روایتگری دشمن از مسائل جمهوری اسلامی ایجاد فتنه می‌کند، گفت: تا زمانیکه که رسانه متعلق به دشمن در کشور فعالیت دارد جلوی فضاسازی رسانه‌های دشمن را نمی‌توان گرفت.

رسا ـ جنگ رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم و جنگ‌های مدرن در جهان کنونی محسوب می‌شود، اما بیشترین کاربرد جنگ رسانه‌ها در هنگامه نبرد‌های نظامی‌شدت می‌یابد؛ البته این به آن معنا نیست که‌این کاربرد از اهمیت رسانه‌ها در دیگر زمان‌ها می‌کاهد، جنگ رسانه‌ای از جمله جنگ‌های بدون خون‌ریزی و آرام محسوب می‌شود و با توجه به آرام بودن جنگ رسانه‌ای، میزان تخریب آن آنقدر زیاد است که حتی شهروندان کشور‌های هدف، متوجه حجم سنگین این جنگ بر فضای روحی و روانی خود و اطرفیان‌شان نمی‌شوند.

ملت‌ها در اولین خط مقدم جبهه دشمن قرار دارند، هدف این جنگ تغییر کارکرد و عملکرد دولت‌ها و ملت‌ها و بویژه کنترل اذهان عومی و مردم است؛ کارشناسان معتقدند که اگر افکار عمومی را نسبت به موضوعی بتوان اقناع کرد و به سمت خواسته‌های خود سوق داد، مسلما دولت‌ها تحت فشار افکار عمومی به سوی اهداف دشمن سوق می‌یابند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام محمد کهوند عضو گروه فضای مجازی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت انجام داده است که در ادامه تقدیم شما می شود:

رسا ـ مهمترین راهکار رسانه‌ای جبهه انقلاب در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای دشمن چیست؟
معمولا تحلیل‌هایی که براساس روایتگری دشمن از مسائل جمهوری اسلامی به وجود می‌آید بازی در میدان دشمن است؛ تا زمانی که رسانه متعلق به دشمن در کشور فعالیت دارد نمی‌شود جلوی فضاسازی رسانه‌های دشمن را گرفت؛ دشمن در فضای مجازی از هیچ، همه چیز می‌سازد؛ اولین نکته این است که اگر در کشور رسانه دشمن حاکم باشد هرج و مرج ایجاد می‌شود.

از این ماجرا مشخص شد که چرا آمریکا نسبت به پیام رسان تیک تاک حساس شده و چرا چین و روسیه به دنبال مدیریت فضای مجازی کشور آمریکا هستند.

نکته دوم این است که دستگاه‌هایی که دسترسی داشتند و می‌توانستند خیلی زود جلوی روایت دشمن را بگیرند چرا این کار را نکردند؟ آنها با پخش صوت و تصویر این ماجرا از صداوسیما می‌توانستند جلوی پارادایم ذهنی نادرست را بگیرند و روایت اول و صحیح را منتشر کنند. کسانی که عجولانه درباره ماجرا اظهار نظر کردند و طلبه را متهم کردند به دلیل نواقص حقوقی است که وجود دارد؛ در زمینه‌های علمی، آزادی مطلق وجود دارد و تاریخ اهل بیت علیهم السلام این مسئله را نشان داده است.

منطق قرآن این است که فتنه اشد از قتل است؛ در ماجرای اخیر فتنه گری ایجاد شد، اگر فعالیت پیام رسان‌های داخلی و تبیین صدا و سیما در تبین این ماجرا نبود، قطعا ماجرای مهسا امینی دیگری در کشور اتفاق می‌افتاد؛ وجود خلاء حقوقی باعث اظهار نظر‌های نادرست در فضای مجازی شده است و باید این خلاء برطرف شود؛ وظیفه مجلس شورای اسلامی است که این خلاء را برطرف کند.

دستگاه‌های رسانه‌ای حوزه نیز با اقدام دیر هنگام، عدم روایتگری و حمایت، برای طلبه حاضر در این واقعه مشکلاتی بوجود آورد، هرکسی که توانست به طلبه جسارت کرد و طلبه در این ماجرا مظلوم واقع شد؛ بهترین کار را آن طلبه انجام داد که با صبوری و بدون توهین با این ماجرا مواجه شد؛ اگر پیام رسان‌های خارجی را از فضای مجازی جامعه حذف نشوند در آینده مشکلات بیشتری را برای کشور به وجود خواهند آورد.

رسا ـ با توجه به وجود افرادی که در فصل تابستان با پوشش نامناسبی در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و ماجرای درمانگاه قرآن و عترت، چه توصیه‌ای برای طلابی که با این افراد مواجه می‌شوند، دارید؟

قطعا در آینده از این نوع اتفاقات، اتفاق خواهد افتاد و تا زمانیکه رسانه‌های دشمن در کشور حاکم هستند شاهد اینگونه اتفاقات خواهیم بود؛ ریشه مشکلات باید برطرف شود؛ کشور از رسانه‌های خارجی ضربه خورده و اگر این رسانه‌ها جایگزین نشود افکار عمومی دست دشمن خواهد بود.

مردم به رسانه‌های خارجی در کشور اعتماد دارند، زیرا در نظر آنها فعالیت این رسانه‌ها در جمهوری اسلامی دلیل اعتماد به آنها است فروش و توزیع فیلترشکن در کشور نیز دلیل دیگر برای توجه به رسانه‌های خارجی است؛ مردم به پیام رسان‌های خارجی که مجوز فعالیت در کشور دارند اعتماد می‌کنند و با اعتماد به این پیام رسان‌ها ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم شکل می‌گیرد.

اگر افرادی در موقعیتی مانند قضیه درمانگاه قرآن و عترت قرار بگیرند بهترین راه حل سکوت است؛ هرجای عالم یک دوربین مداربسته وجود دارد و در این شرایط هرکاری صورت بگیرد برعلیه شما استفاده خواهد شد، در واقعه‌های شبیه ماجرای درمانگاه قم باید هرکاری که قانون و شرع می‌گوید انجام دهیم و از سرزنش، سرزنش کنندگان نترسیم.

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات