۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۷۵۷۴۱۲
حجت‌الاسلام انتظام:

موسوعه «معارف اهل البیت» منبعی برای سخنرانی و منبر است

موسوعه «معارف اهل البیت» منبعی برای سخنرانی و منبر است
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه موسوعه «معارف اهل البیت» در دست مخاطبان مجتهد می‌تواند مورد استفاده‌های بی‌شمار قرار گیرد گفت: این موسوعه تمام نیازهای یک منبری و سخنران را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام انتظام از اساتید حوزه علمیه قم در آئین معرفی موسوعه «معارف اهل البیت فی الکتب الاربعه» که در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد در معرفی اجمالی موسوعه به موضوعات و زیر موضوعات این موسوعه اشاره کرد و گفت: این موسوعه دامنه تحقیق و روایات به لحاظ محتوایی مورد بررسی قرار گرفته است؛ ما از بحار الانوار به سمت مصادر رفتیم و هر نکته معارفی حتی یک کلمه و نکته را جا نگذاشتیم؛ یعنی همه مطالب بحار و مصادر آن در این موسوعه نمایه شده است.

این استاد حوزه علمیه قم درباره پرداختن به بحث سندی روایات در این موسوعه ابراز داشت: معیارها در تشخیص ضعف و قوت روایات متفاوت است؛ با وجود همه روایات، مجموع آن‌ها محقق را به سمت و سویی که لازم است هدایت می‌کند؛ بنابراین ما به بحث سندی روایات وارد نشدیم اما منابعی که در این کار مورد استفاده قرار گرفته است همگی کتاب‌های معتبر است؛ به بیان دیگر می‌توان گفت که ضعف سندی دلیل ضعف محتوایی نیست.

وی افزود: مرحوم فیض به شیخ کلینی ایراد می‌گیرد که چرا احادیث متنافی را حذف کرده است؛ از این رو ما همه احادیث را آوردیم تا در اختیار محققان باشد که در ادامه جایی برای تعیین ضعیف و قوی بودن روایات وجود نداشت؛ تمام روایاتی که در مصادر بحار و کافی آمده است و تک به تک در این موسوعه استفاده شده است.

حجت‌الاسلام انتظام با توضیح اینکه محققان مرکز وحیانی اسراء تمام روایات را مطالعه کرده‌اند و هر نکته‌ای که امکان داشته از روایات خارج شده است گفت: انتظار داریم همه کمک کنند؛ اینجا رقابتی وجود ندارد؛ کار در دست اجرا، برای شیعه است و در صورتی که به بهترین شکل انجام شود، از افتخارات شیعه محسوب می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم مخاطب این موسوعه را تمام کسانی عنوان کرد که قوه اجتهاد دارند و ابراز داشت: هدف از این تجمیع روایات، دستیابی آسان و سریع به آن‌ها است؛ البته اصل همه روایات در نرم افزار این موسوعه آمده است.

وی روش شاخه‌ای یا پلکانی را از ویژگی‌های این موسوعه عنوان کرد و اظهار داشت: موضوعات از عام به خاص یا از کلی به جزئی تقسیم‌بندی شده است؛ کسانی که از نرم افزار استفاده می‌کنند به راحتی می‌توانند به موضوعاتی که مد نظر دارند دست یابند.

حجت‌الاسلام انتظام با اشاره‌ای به تقسیم‌بندی‌های معجم‌های لفظی و موضوعی گفت: این کار در تراز کار علامه طباطبایی است؛ به راحتی می‌توان از این موسوعه برای سخنرانی‌ها، منابر و صحبت‌ها و کلاس‌ها استفاده کرد و مطمئناً می‌تواند منبعی برای بسیاری از کارهای علمی باشد.

ارسال نظرات