۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۸۲۴۹۴
استاندار آذربایجان شرقی:

روشنفکران بیمار، شیخ فضل الله نوری را به دار آویختند

خبرگزاری رسا ـ استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که روشنفکری در ایران با وابستگی به شرق و غرب ظاهر شد، گفت: شیخ فضل الله نوری به دست‌ روشنفکران بیمار قربانی شد.
عليرضابيگي، استاندار آذربايجان شرقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی امروز در همایش مشروطه‌خواهی و روشنفکری در ایران که در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ تلخ مشروطیت عبرت های بزرگی دارد که هنوز قابل استفاده در نظام است.

وی خاطر نشان کرد: جریان روشنفکری منحرف در نهضت مشروطه موجب جدایی علما و روحانیت از این نهضت مردمی شد که در پی آن مردم نیز به تبع علمای مجاهد خواستار مشروطه مشروعه بودند.

بیگی با بیان این‌که جریان عدالتخواهی ملت ایران در حادثه مشروطیت بروز کرد، اظهار داشت: در جریان نهضت مشروطه؛ تبریز و آذربایجان به عنوان رکن اصلی این جریان دلبستگی خود به ایران و اسلام رابه وضوح نشان داد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به منویات امام راحل در خصوص ضرورت تحقیق و پژوهش در جریان مشروطه خواهی گفت: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب؛ روشنفکری در ایران بیمار متولد شد، که این عامل موجب انحراف در این نهضت مردمی وبد.

بیگی با تاکید بر اینکه روشنفکری در ایران با وابستگی به شرق و غرب ظاهر شد، ادامه داد: تقابل سنت و تجدد در دوران مشروطیت نونه عینی این ادعاست، البته این روشنفکری بیمار عواقب جبران ناپذیری چون شهادت شیخ فضل الله نوری را نیز در پی داشت.

وی خاطر نشان کرد: تفکر منحرف روشنفکری ایجاد شده در عصر مشروطه خواهی، این انقلاب مردمی را به بیراهه برد و موجب شد تا از دل مشروطیت استبداد رضاخانی بروز پیدا کرده و بزرگانی چون شیخ فضل الله نوری و آیت الله بهبهانی قربانی شوند.

استاندار آذربایجان شرقی پیروزی انقلاب اسلامی را در سایه توجه به اشتباهات رخ داده در نهضت مشروطه دانست و اضافه کرد: امام خمینی(ره) توانست انقلابی را بر پایه ولایت فقیه پایه گذاری کند که روشنفکرنماهای وابسته به بیگانه، نیز نتوانستند در مقابل ارزش های اصیل دینی مقاومت کنند.

وی با بیان اینکه روشنفکرنماهای وابسته به غرب تز جدایی دین از سیاست را مطرح می کردند؛ گفت: اوج فعالیت این طیف در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ظاهر شد که یک عده، با بصیرت و در مسیر ولایت و عده ای دیگر در جریان روشنفکری وابسته به غرب قرار گرفتند.

همچنین رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در این همایش، با اشاره به اینکه این دانشگاه به عنوان دبیرخانه دایمی، همایش مشروطه خواهی را با موضوعات مختلف به صورت سالانه برگزار می کند، گفت: در خصوص نقش و اهمیت مشروطیت در توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور، نقد و بررسی های زیادی انجام شده ولی در شرایط حساس فعلی جامعه، بررسی نقش روشنفکران و جریان روشنفکری ضرورت بیشتری می یابد.

صادق ملکی از پژوهشگران مشروطیت خواست با نقد منصفانه مشروطه و روشنفکری، حوادث آن دوران را به عنوان درس عبرتی برای نسل حاضر و آیندگان ارایه دهند.

گفتنی است، پنجمین همایش ازسلسله همایش های مشروطه پژوهی با عنوان " مشروطه خواهی و روشنفکری در ایران" 13 و 14 مرداد ماه سال جاری در سالن شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود./935/
ارسال نظرات