نوخاسته گرایی جوهری و تبیین معاد بررسی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یاسر خوشنویس، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف تهران که در دومین نشست تخصصی جهان پس از مرگ از سلسله نشست های آموزه های دینی و مساله نفس و بدن سخنرانی می کرد، گفت: ویژگی آگاهی کیفی متعلق به سطح ذهنی نسبت به ویژگی متعلق به سطح فیزیولوژیک نوخاسته است.
وی اظهار داشت: سابجکت آگاه به صرف دسته ای از ادراکات نیست، بلکه هویتی جزئی است که واجد حالت آگاهانه کیفی است.
این استاد دانشگاه شریف با بیان این مقدمه که جوهر اصیل جزئی است که واجد ویژگیهای تحویلناپذیر باشد و جوهر نوخاسته جوهر اصیلی است که بدیع باشد و سابجکت آگاه دارای ویژگی تحویلناپذیر آگاهی کیفی است، گفت: سابجکت آگاه یک جوهر اصیل است.
وی ادامه داد: سابجکت آگاه، بدیع و یک جوهر نوخاسته است.
وی در توضیح ماهیت سابجکت آگاه نوخاسته گفت: نوخاسته گرایی جوهری دکارتی این گونه است که سابجکت آگاه یک جوهر روانی است که تنها برای ظهورش به بدن وابسته است اما برای بقای خود به اجزای فیزیکی بدن وابسته نیست.
این استاد دانشگاه افزود: در نوخاسته گرایی جوهری غیر دکارتی، سابجکت آگاه بک جوهر روانی است که هم برای ظهور و هم برای بقایش به اجزای فیزیکی بدن وابسته است.
وی گفت: در نوخاستهگرایی جوهری مادی انگارانه، سابجکت آگاه یک جوهر فیزیکی مرکب، اما دارای این بودگی متمایز است که هم برای ظهور و هم برای بقایش به اجزای فیزیکی بدن وابسته است.
این محقق علوم عقلی با اشاره به اینکه نوخاسته گرایی با متافیزیک حداقلی سازگار نیست، اذعان داشت: فیزیکالیسم حداقلی در جهان w برقرار است، اگر هر جهانی که رونوشت فیزیکی جهان w باشد، رونوشت کامل آن است. /909/پ202/ع