۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۴۷۹۵
مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس:

متفکران دینی باید زمینه های عکاسی عاشورایی را پایه ریزی و تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: عکاسی عاشورایی نیازمند فاز مطالعاتی جدی است که متفکران دینی باید دراین خصوص پایه های محکمی را بنا گذارند.
متفکران دینی باید زمینه های عکاسی عاشورایی را پایه ریزی  و تبیین کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدعباس میرهاشمی، مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، روز گذشته در نشست مطبوعاتی سومین سوگواره لحظه های عاشورایی ضمن تقدیر از همت دست اندرکاران برنامه در استمرار آن، اظهار داشت: باید به این باور برسیم که زبان هنر و خصوصا عکس، می تواند بیانگر بسیاری از مسائل و مشکلاتی باشد که نمی توان با زبان عادی آن را بیان کرد.

وی با بیان اینکه عکاسی زبان والا و اثرگذاری است که می تواند در ذهن رسوخ کند افزود: در وهله بعد باید برنامه ریزی نگاه دقیق وعمیق به اطراف صورت گیرد. امروز در جامعه فاصله بودها ونمودها را بسیار بالا برده ایم چرا که باور نداریم اندیشه های ما می توانند در سطحی بالا و به زبان درست بیان شوند اگر به این باور برسیم دیگر سیر قهقرایی نخواهیم داشت.

میرهاشمی با اشاره به اینکه هنر از اصولی ترین رشته های بیان مشکلات است ادامه داد: گام بعدی در این عرصه، ایجاد ساختار برای اینگونه حرکت ها به منظور استمرار در آینده است.

عضو هیئت داوران بخش عکس سومین سوگواره لحظه های عاشورایی ابراز داشت: لازم نیست برای جلب مخاطبان، تعداد آثار برگزیده را افزایش دهیم بلکه تعیین تنها یک اثر برتر نشانه تخصصی بودن کار سوگواره است.

وی با بیان اینکه لحظه های عاشورایی فقط یاداور روز عاشورا نیست گفت: حماسه عاشورا پیام های بسیاری دارد که در هر 365 روز سال شاهد آن هستیم و این ها می تواند به تصویر در آید. مساله عکاسی عاشورایی نیازمند فاز مطالعاتی جدی است که متفکران دینی باید دراین خصوص پایه های محکمی را بنا گذارند تا شاهد رشد صحیح و روزافزون این برنامه باشیم .

راه یابی 40 اثر نوآورانه به سومین نمایشگاه عکس لحظه های عاشورایی

در ادامه این نشست، مسعود زارعیان، دبیر سومین سوگواره لحظه های عاشورایی تصریح کرد: در مجموع، 4910 عکس از 505 نفر در دو بخش جنبی و اصلی به دبیرخانه سوگواره رسید که از این تعداد 40 اثر به نمایشگاه راه یافت.

وی، کیارنگ علایی، سیدمجتبی خاتمی، سیدعباس میرهاشمی، اسعد نقشبندی و احمد چای فروش را از اعضای هیئت داوران بخش عکس سوگواره عنوان کرد و افزود: داوری عکس ها بسیار دقیق وچالشی انجام شد و رویکرد داوران به گونه ای بود که عکس ها نوآورانه بوده و با نگاه نو به عاشورا و فرهنگ حسینی باشد.

زارعیان با اشاره به دریافت آثاری از کشورهای عراق، اندونزی و مالزی ادامه داد: اولویت گزینش با آثاری بوده که پیرامون تأثیر فرهنگ روحانیت در ترویج فرهنگ عاشورا باشد.

مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه زندگی و حیات شیعه از عاشورا نشأت می گیرد یاداور شد: فرهنگ عاشورا در لحظه لحظه زندگی شیعیان جاری است و تنها در روز عاشورا خلاصه نمی شود، معارفی که امام حسین(ع) در حماسه عاشورا به شیعه تقدیم کرد موتور محرک شیعه برای همیشه است که این نکات در داوری مورد توجه قرار گرفته است لذا با اینکه در سال های گذشته، 80 اثر جهت حضور در نمایشگاه انتخاب می شد امسال تنها 40 اثر شایسته حضور در نمایشگاه شناخته شد.

وی تأکید کرد: این سوگواره صرفا یک فعالیت اداری و سفارشی نیست بلکه قصد دارد به جنبه های مختلف عاشورا بپردازد و با رشد صحیح در هر دوره، جریان سازی و الگودهی داشته باشد.

زارعیان با اشاره به چاپ کتاب عکس دومین سوگواره لحظه های عاشورایی گفت: در این کتاب عکس های دومین نمایشگاه عکس لحظه های عاشورایی، مشخصات فیلم نامه ها و بیوگرافی نویسندگان ان ها و مقالاتی در خصوص تولید فیلم های عاشورایی گرداوری شده است.

مختارنامه یک انقلاب تصویری در حوزه فرهنگ عاشورایی

وی افزود: فیلم های دخیل به کارگردانی داریوش یاری، سینه سرخ به کارگردانی پرویز شیخ طادی وعصر روز دهم اثر مجتبی راعی نیز در آستانه برگزاری سوگواره اکران خواهند شد.

زارعیان، سیدمجید طباطبایی، حجت الاسلام سیدکاظم علوی و مسعود زارعیان را از هیئت داوران بخش فیلم سوگواره دانست وابراز داشت: در هر یک از بخش های فیلم، فیلم نامه و عکس، سه اثر برگزیده و چهار اثر تقدیر خواهند شد.

دبیر سومین سوگواره لحظه های عاشورایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مختارنامه یک انقلاب تصویری در حوزه فرهنگ عاشورایی به شمار می رود و در تکمیل این حرکت معنوی هنری که ریشه در عقاید شیعه دارد، یک پرونده ویژه از مجموعه نگاه ها و نظرات مراجع و علما در خصوص این سریال به همراه نشست تخصصی با حضور کارشناسان و عوامل فیلم در این سوگواره بدان اختصاص می یابد.

لازم به ذکر است اختتامیه این سومین سوگواره لحظه های عاشورایی، 23 تیرماه در مشهد برگزار خواهد شد./930/پ202/ص
ارسال نظرات