۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۰۵۵۲۸
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

مهجور ماندن اندیشه‌های امام خمینی ظلم به ایشان است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از امام راحل به عنوان فقیهی برجسته یاد کرد و خواستار تبیین اندیشه‌ها و روش‌های اجتهادی ایشان در حوزه های علمیه از طریق برگزاری کرسی های نظریه پردازی شد.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز پنج شنبه در همایش روش شناسی اجتهاد امام خمینی(ره) گفت: روش شناسی برگردان متدولوژی است، در روش شناسی ما دنبال منطقی هستیم که حاکم بر کار است، به عنوان مثال اگر می گوییم روش شناسی اجتهاد، دنبال شناخت روش استنباط هستیم، مطابق این تعریف ما دنبال روشی هستیم که امام در عملیات استنباط به کار گرفته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم در این همایش که در که در مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) قم برگزار شد گفت: روش شناسی به اعتبار مضاف‌الیه اقسام مختلفی پیدا می کند که باید به همه جوانب کار نگریست و آنها را مورد توجه قرار داد.

وی با تجلیل از شخصیت علمی امام راحل تاکید کرد: امام خمینی(ره) شخصیتی ایستاده بر قله فقاهت، داری مقلدان فراوان و جایگاه برجسته هستند و شناخت روش اجتهادی ایشان بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: روش شناسی اجتهادی یک مساله فقهی است، از نظر اهمیت بحث فکر می کنم هیچ فقیهی از بحث روش شناسی مستغنی نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: روش شناسی اجتهاد خود انسان را به روش می رساند، کم نداریم فقهایی که در بحث های روش شناسی روش ثابتی ندارند؛ از این رو یک جا ممکن است خود را اخباری نشان دهند و یک جا خود را اصولی جلوه دهند، در یک جا تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در یک جا تاریخ را مورد ارزیابی و دقت قرار ندهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: این مساله ناشی از عدم انتخاب روش است، به همین دلیل بزرگانی می بینیم که وقتی بحث روش شناسی می شود اشکالاتی به طرف مقابل می‌گیرند. مرحوم صاحب جواهر در جاهای مختلف تعبیری که می خواهد از روش برخی فقها بکند می گوید فلانی از فقه چیزی نچشیده است و روش مقابل را تخطئه می کند و از تعبیر وسوسه استفاده می‌نماید.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست بیان کرد: بسیاری از اشکالات ما به افراد و اساتید به این دلیل است که روش طرف را نشناخته‌ایم و به درستی درک نکرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه روش شناسی اجتهادی باید در حوزه تبدیل به یک عرف و هنجار شود و در ساختار علوم اساسی در فلسفه فقه جا بگیرد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت بسیاری از اشکالات ما بی پاسخ خواهد ماند.

وی با اشاره به اهداف روش شناسی اجتهادی امام خمینی(ره) تصریح کرد: برای فهم روش شناسی امام باید ابتدا مطالب ایشان را به درستی بفهمیم ودرک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست با اشاره به روش شناسی شخص امام راحل بیان کرد: امام در سراسر فقه خودشان به عرصه های مختلف توجه داشتند و کارایی گسترده ای را برای عقل در استنباط قائل هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مخالفان امام راحل هم معترفند که ایشان در گستره دانش در فقه و اصول بر قله ایستاده اند و دارای نوآوری هایی هستد.

وی خواستار تبیین اندیشه ها و روش های اجتهادی امام شد و بیان داشت: باید با دعوت از شاگردان بی واسطه ایشان این مسائل مورد کنکاش و مداقه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست بیان کرد: ما می توانیم دهها کرسی منضبط در زمینه اندیشه های اصولی و فقهی امام خمینی داشته باشیم و از این رهگذر برای بسط، بررسی و نقد روش های ایشان بهره بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست تاکید کرد: در قالب کرسی های مناظره می توان نوآوری های امام را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابرازداشت: مهجور ماندن افکار و نظریات امام ظلم به امام است و می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی این مساله را محقق کرد. /924/پ202/ع

ارسال نظرات