۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۴۲۹

همایش ملی سیر تاریخی تشیع در آذربایجان برگزار می‏شود

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی سیر تاریخی تشیع در آذربایجان مردادماه سال‌جاری در دانشگاه پیام نور اردبیل برگزار خواهد شد.
همايش ملي سير تاريخي تشيع در آذربايجان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، همایش ملی سیر تاریخی تشیع در آذربایجان با هدف تحلیل و بررسی نقش مکتب اردبیل در تعالی مذهب تشیع روزهای سوم و چهارم مرداد در اردبیل برگزار می شود.

شکل‌گیری تشیع در آذربایجان، جایگاه خاندان ها، ایلات و عشایر در گسترش تشیع در آذربایجان و پیامدهای رسمیت یافتن تشیع به عنوان سه محور اصلی این همایش اعلام شده است.

نقش علما و شخصیت های شیعی، جایگاه مدارس و حوزه های علمیه، ادبیات شیعی در آذربایجان، آثار مکتوب اندیشه های شیعی در منطقه آذربایجان، زمینه های فکری ، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی منطقه قبل از تشکیل دولت صفوی، نقش خاندان شیخ صفی الدین اردبیلی در گسترش تشیع در آذربایجان، نقش علما و بزرگان شهراردبیل در گسترش تشیع، نقش مهاجرت های انسانی در گسترش تشیع در آذربایجان، مناسبات تصوف و تشیع در آذربایجان، نقش طریقت ها در گسترش تشیع در آذربایجان و بررسی نقش صوفیان در گسترش تشیع در آذربایجان از دیگر محورهای این همایش است.

همچنین طی این همایش ریشه ها و بنیادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تشیع در آذربایجان، واکنش امپراطوری عثمانی در قبال شکل گیری دولت شیعی در آذربایجان، بازخوردهای گسترش اندیشه شیعی در آناتولی، واکنش حاکمان محلی شیعی در قبال تشکیل دولت صفوی، واکنش حاکمان محلی سنی در قبال تشکیل دولت صفوی و بازتاب رسمیت یافتن تشیع در قفقاز و کشور های همسایه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام دبیرخانه این همایش ملی، اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، علما و صاحب نظران حوزه فقه و فقاهت طی همایش به قرائت مقاله و سخنرانی علمی در حوزه مکتب تشیع و نقش اردبیل در خاستگاه مذهب شیعی خواهند پرداخت.

چکیده مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ملی سیر تاریخی تشیع در آذربایجان در قالب کتابی منتشر و در اختیار عموم شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

علاقه مندان می توانند مقالات خود را تا پایان خرداد به آدرس دبیرخانه همایش واقع در اردبیل، شهرک آزادی، خیابان آذربایجان، روبه‌روی پارک آذربایجان ساختمان پژوهشی دانشگاه پیام نور استان اردبیل ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 04517716625 و دور نگار 04517726809 تماس حاصل کنند.

بر اساس این گزارش، نمایشگاهی از کتب و اسناد تاریخی تشیع در حاشیه این همایش برپا خواهد شد./935/پ203/س
ارسال نظرات