معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی قزوین:
تبلیغ چهره به چهره مناسب ترین شیوه تبلیغ دینی است
خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که تبلیغ چهره به چهره احکام دینی تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی جامعه را بیشتر خواهد کرد، گفت: تأثیرگذاری و نفوذ در روشهای دیگر نسبت به روشهای حضوری و چهره به چهره به یقین کمتر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جلال حسینی، معاون فرهنگی و تبلیغ ادره کل تبلیغات اسلامی قزوین، امروز در دوره آموزشی مبلغان سنتی خواهر استان با تأکید بر برگزاری دوره های آموزش تخصصی برای خواهران مبلغ گفت: یکی از بهترین راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی و خرافه زدایی تغذیه فکری بانوان از طریق مجالس ویژه بانوان است.
وی، آگاهی از آنچه باید در محافل و مجالس سنتی گفته شود و آنچه را که نباید به آن پرداخت را گام نخست در جهت توامندسازی مبلغان سنتی دانست، افزود: مبلغان سنتی باید اهل مطالعه و تحقیق باشند تا بتوانند توان تبلیغی خود را تقویت کنند.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل برگزاری دوره های آموزشی ارتقای توان تبلیغی و آگاهی مبلغان جهت طرح مباحث لازم در محافل و مجالس است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه سخنان خود با مهم ارزیابیکردن مقوله تبلیغ دینی در جامعه گفت: تبلیغ کار بسیار ارزشمندی است که اول مسؤولیت آن از سوی خداوند بر عهده انبیا و اولیا و سپس بر عهده علمای ربانی نهاد شده است.
وی یکی از محورهای اساسی در موفقیت تبلیغات دینی را تطبیق آموزههای دینی طبق مقتضیات زمان و مکان عنوان کرد و بیان داشت: متولیان امور تبلیغی و دینی باید همه فعالیتها، پروژههای دینی و آموزهای مذهبی را جهت اثر بخشی بیشتر و فرهنگسازی در جامعه با رعایت اقتضای زمان و مکان اعمال کنند.
حجت الاسلام حسینی، طلاب و روحانیان را مهمترین قشر برای بیان احکام دین مبین اسلام در جامعه معرفی کرد و با بیان این که امروز تبلیغات دینی باید با تأثیرگذاری مناسب همراه باشد، تصریح کرد: تبلیغ احکام دینی باید همراه با تأثیر مناسب در مخاطب همراه باشد.
وی به ویژگی های یک مبلغه خوب پرداخت و با اشاره به این که خواهران مبلغ باید با نیاز مخاطبان امروز آشنا باشند در غیر این صورت سخنان آنان تاثیری در مخاطبانشان نخواهد داشت، ادامه داد: خواهران مبلغ باید به امر خودسازی پیش از تبلیغ اهمیت بدهند،در غیر این صورت موفقیتی در جذب مخاطب نخواهد داشت.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین، همچنین به ویژگی های تبلیغ چهره به چهره اشاره کرد و با بیان این که این نوع تبلیغ از صدر اسلام تاکنون وجود داشته است، گفت: تأثیرگذاری این نوع تبلیغ در مقایسه با راه های دیگر تبلیغی بسیار بیشتر است.
وی با بیان این که تبلیغ چهره به چهره احکام دینی تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی جامعه را بیشتر خواهد کرد، ادامه داد: بزرگان حوزه بهترین شیوه تبلیغ و پاسخگویی را شیوه چهره به چهره می دانند و تاثیرگذاری و نفوذ در روشهای دیگر نسبت به روشهای حضوری و چهره به چهره به یقین کمتر است.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: روش انتخاب و بهکارگیری لغات، موضوعات، زمان و مکان و نسبت گوینده و شنونده در سخنرانیهای مذهبی حائز اهمیت است و باید توجه داشت که سخنرانیها بر مبنای علم و بصیرت انجام گیرند، بدون منبع و مأخذ ارائه نشود.
وی، شناسایی فرصت های تبلیغ دینی، بررسی تهدیدهای پیش رو، بررسی نقاط قوت و ضعف را از جمله مؤلفه های اصلی در برنامه ریزی هدفمند برای انجام یک تبلیغ دینی تاثیرگذار دانست و بیان داشت: آشنایی مبلغان دینی با ابزارهای نوین تبلیع و اطلاع رسانی یک ضرورت در جامعه محسوب می شود که باید خواهران مبلغ جهت آشنایی با این ابزار اهتمام ویژه ای داشته باشند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین همچنین خاطرنشان کرد: خواهران مبلغ باید در برنامه های تبلیغی خود حجاب و امر به معروف و نهی از منکر را که از ارکان جامعه اسلامی است برای مردم تبیین کنند و از بیان مسائلی که به دین ربطی ندارد خودداری کرد.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که معیار محک زدن عقاید و صحت تفکر دینی در زمان حاضر مراجع تقلید هستند، ادامه داد: برای پی بردن به درستی عقایدمان باید به مراجع تقلید مراجعه کنیم، بنابرین باید بدعت های روز را باید با گفتار مراجع محک زد.
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که امام زمان(عج) ما را به مجتهدین واجد شرایط سپرده اند، ادامه داد: اگراسلام ناب محمدی به جهان عرضه شود همه با اشتیاق آن رامی پذیرند ما باید پیرایه ها را از رخ دین بزداییم./950/پ202/س
ارسال نظرات