۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۰۷۲۹۸
به همت بسیج اساتید دانشگاه­‌ ‌آذربایجان­شرقی؛

همایش بررسی ابعاد حقوقی سیاسی جنایت در بحرین برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ تنظیم کیفرخواست برای حمایت از مردم بحرین در همایش بررسی ابعاد حقوقی سیاسی جنایت در بحرین مطرح شد.
بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، سید محمدنقی علوی، رئیس دانشگاه تبریز که در همایش بررسی ابعاد حقوقی سیاسی جنایت در بحرین، با اشاره به امکان وجود شکایت یک کشور عضو از کشور عضو دیگر به عنوان یکی از راهکارهای حقوقی برای حمایت از مردم بحرین اظهار داشت: کشورهای عضو می­توانند گزارشی را به دادستان دیوان بین­المللی کیفری ارجاع دهند تا براساس ماده 13 اساسنامه دیوان خود دادستان تحقیقات مقدماتی را انجام دهد.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه براساس ماده 12 منشور سازمان ملل وقتی شورای امنیت وارد رسیدگی به موضوعی می­شود، مجمع عمومی می­تواند وارد عمل شود، یادآور شد: حتی شاید بتوان از مجمع عمومی سازمان ملل درخواست تشکیل جلسه داد و وقتی را برای رسیدگی به وضعیت بحرین داد.

وی با اشاره به قیام مردم بحرین و ویژگی­های این خیزش مردمی خاطرنشان کرد: حضور روحانیون در صف مقدم مبارزه مردم بحرین آن هم در کشوری که مقر و پایگاه نظامی آمریکا محسوب می­شود موجب تفاوت­های اساسی در انقلاب مردم این کشور در مقایسه با دیگر کشورها از جمله مصر و تونس شده است.

علوی خاطرنشان کرد: همچنان که شاهدیم به دلیل همین حضور روحانیون در مبارزه فعالیت­ها رنگ و بوی سیاسی بیشتری به خود گرفته است.

وی در ادامه تاریخچه کشور بحرین را یادآور شد و گفت: در گذشته به حدفاصل بصره تا بحرین امروزی که شامل مناطقی از عربستان هم بود بحرین گفته می­شد.

وی یادآور شد: بحرین مدتی در زمان ساسانیان در قلمرو ایران بود که از سال 1352 تا 1602 مدتی در دست پرتغالی‌ها قرار گرفت و در سال 1602 بعد از اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس به دست دولت صفوی افتاد که این موضوع تا سال 1783 میلادی ادامه داشت.

علوی با بیان اینکه جزیره بحرین پس از آن در دست خاندان آل‌خلیفه قرار گرفت، اظهار داشت: این خاندان نیز از اعراب شبه‌جزیره عربستان بودند که از قرن نوزدهم تا سال 1971 تحت حمایت انگلستان قرار داشتند، اما با این حال در دوران قاجار و پهلوی، ایران هنوز مدعی مالکیت بر بحرین بود.

وی با بیان اینکه بحرین کشوری جزیره­ای با زبان رسمی عربی است، گفت: استفاده از زبان­های انگلیسی، فارسی و اردو هم در آن رایج است.

این مسئول وسعت بحرین را 706 کیلومتر مربع و مشهور به جزیره یک میلیون نخل عنوان کرد و افزود: براساس آمار سال 2008 جمعیت آنان، حدود 700 هزار نفر و این کشور در مجموع شامل سه شهر یا سه جزیره اصلی است که منامه بزرگ‌ترین و پایتخت آن به شمار می‌آید.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به فجایعی که اکنون توسط حکام کشور بحرین و با حضور نیروهای نظامی آل‌خلیفه عربستان صورت می­گیرد، یادآور شد: اگر اکنون جنایتکاران فجایع بحرین با کمک نیروهای خارجی تلاش در خاموش کردن حرکت مردم این کشور دارند و اگر هم بتوانند برای کوتاه زمانی در برابر قیام مردم ایستادگی کنند، یقین بدانند پیروزی از آن مردم مومن است.

علوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه خاطرنشان کرد: همان گونه که معظم‌له فرموده­اند باید پاسخگوی خواسته­های مردم بود چرا که اگر حکومت­ها بخواهند با وحشیگری و کمک نیروهای خارجی به حیات خود ادامه دهند نتیجه عکس داده و چنان زمام کار از دست آنان خواهد رفت که نتوانند کاری از پیش ببرند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه براساس یک سنت الهی ظلم ظالمان به خود آنان خواهد برگشت، گفت: به طور قطع دور نیست آن روزی که خون ملت مظلوم بحرین در امتداد قیام مظلومان غزه دامان جنایتکاران حکومت­های بحرین و دولت سعودی بگیرد و وعده الهی انتقام از مجرمان تحقق یابد.

گفتنی است، این همایش از سوی سازمان بسیج اساتید دانشگاه­های استان آذربایجان­شرقی، بسیج اساتید، حقوقدانان و دفتر هم ­اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سالن همایش مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (پشمینه سابق) با حضور تعداد کثیری از اساتید دانشگاه­های استان آذربایجان­شرقی برگزار شد./935/د102/س
ارسال نظرات