۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۰۹۱۰۲
در نشست شبهه‌زدایی دینی مطرح شد؛

اختیار و استقلال انسان در نظام توحیدی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در نشست تقویت مبانی اعتقادی گفت: یهود، خداوند را محدود معرفی می‌کند، قانون‌گذاری و مدیریت را به بشر اختصاص می‌دهد، در حالی که نظام توحیدی تکوین و تشریع را از خدا می‌داند.
حجت‌الاسلام والمسلمين كاظم صديقي/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین نشست از سلسله نشست‌های تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، شب گذشته در مجتمع فرهنگی بهشت ایران گلپایگان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در این نشست با تبیین ویژگی‌های فرد و جامعه توحیدی‌ درباره استعانت و توکل‌ از منظر قرآن گفت: روش تربیتی قرآن، خلقت همه موجودات را از خدا می‌داند و هیچ چیزی در عالم نیست که وجودش از خودش باشد.

امام جمعه موقت تهران نقش موجودات در عالم هستی را در سایه اذن خدا دانست و اظهار داشت: هر موجودی رسالتی دارد، خداوند در سوره مبارکه واقعه در بیان توحید افعالی می‌فرماید؛ همه چیز در قبضه خدا است، کشاورز بذر می‌پاشد؛ اما او است که می‌رویاند، بنابراین موجودات مقدمات را به اذن خدا فراهم می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن، افزود: یهود، خداوند را محدود معرفی می‌کند، قانون‌گذاری و مدیریت را به بشر اختصاص می‌دهد، در حالی که نظام توحیدی تکوین و تشریع را از خدا می‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به این‌که خداوند موجودات را بیهوده نیافریده و برای آن دستورالعمل و قانون زندگی ارائه داده است، بیان داشت: دین دستورالعمل کل زندگی و برنامه‌ای از سوی خدا است‌ و اجرای صحیح آن به اذن خداوند بر دوش انبیا، امامان و در زمان ما بر عهدۀ ولی فقیه است.

امام جمعه موقت تهران نقش انسان را در نظام علّی و معلولی، انجام تکلیف و توکل به خداوند، خواند و گفت: عبادت و عمل صالح را در زمین دلمان می‌کاریم؛ اما قبول و خاصیّت قرار‌دادن در آن با خدا است.

وی همچنین صفات خوب بندگان را متصف به خدا دانست و افزود: خدا ذاتاٌ محدود نیست و صفات خوب در عالم، از آن او است؛ بنابر این انسان در عالم، نقش مأموریتی دارد و نقش مستقل از آن پروردگار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی اثر تقوا در زندگی و رزق را با اهمیت خواند و افزود: اگر انسان در مسیر تقوا حرکت کند و مأمور به وظیفه و بندگی باشد خدا درهای بسته را می‌گشاید و عهده دار روزی او می‌شود.

امام جمعه موقت تهران، توکل را سبب دوری شیطان از بندگان دانست و تصریح کرد: توکل یعنی در عین انجام وظیفه خدا را همه‌کاره دیدن و امور را به او سپردن است، کسانی که کار خودشان را مؤثر می‌دانند شیاطین را بر خود مسلّط می‌کنند./927/پ202/س
ارسال نظرات