۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۴۳۴
رییس کمیته حقوقی مجمع تشخیص مصلحت:

در زمینه برخورد با جرائم خشن خلاء قانونی نداریم

خبرگزاری رسا - استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: وضعیت موجود در رسیدگی به جرایم قابل قبول نیست و حتی این گونه اطاله دادرسی در مورد جرائم غیرمهم نیز منطقی به نظر نمی رسد.
حجت الاسلام محمدجواد حبيبي تبار


حجت الاسلام جواد حبیبی‌تبار، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در مورد برخورد با جرایم خشن خلاء قانونی نداریم و قانون برای افرادی که جرائمی علیه امینت اجتماعی مرتکب شوند، مجازات های سنگینی درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: امروز بیش از هر امر دیگری به تدابیر مدیریتی، قانونی، و هماهنگی سه قوه قضائیه، اجراییه و مقننه نیاز داریم تا با جرائم شرورانه در سطح اجتماع برخورد شود.

این استاد حقوق با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر تصویب مقررات تسریع در رسیدگی به جرایم خشن اظهار داشت: سرعت باید با دقت توام شود و نباید یکی فدای دیگری شود.

وی ادامه داد: وضعیت موجود در رسیدگی به جرایم قابل قبول نیست و حتی این گونه اطاله دادرسی در مورد جرائم غیر مهم نیز منطقی به نظر نمی رسد، ما مدت‌های شش ماه و یکساله را قبول نداریم.

این استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: این گونه اطاله دادرسی مورد قبول اسلام نیست و نه تنها با منطق هماهنگ نیست بلکه مطلوب هم نخواهد بود.

این استاد حقوق گفت: باید کارشناسان، مراکز کارشناسی دادگستری، پزشکی قانونی، ضابطین دادگستری و همه نیروهای انسانی دستگاه قضا با تعامل سازنده وضع موجود در رسیدگی به پرونده ها را اصلاخ کنند.

وی بیان داشت: رسیدگی به جرایم مهم باید با سرعت صورت گیرد چرا که این سرعت نقش موثری در پیشگیری خواهد داشت.

حجت الاسلام حبیبی تبار اذعان داشت: یکی از اهداف قوه قضائیه، پیشگیری از وقوع جرم است و به نظر می رسد این قوه نقش واسطه و مسئولیت هاهنگی را بر عهده دارد اما باید قبول کرد که نه تنها ابزارهای لازم برای این کار را ندارد بلکه اشراف لازم برای این هدف را هم ندارد.

وی بیان داشت: پیشنهاد ما ایجاد مرجعی فرا قوه‌ای زیر نظر مقام معظم رهبری در جهت نظارت و پیشگری از وقوع جرم است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: بنده هنوز ابعاد کشته شدن ورزشکار قهرمان، آقای داداشی برایم روشن نشده است اما اینکه درگیری منجر به حوادث تلخ این چنینی در جامعه شود، امر پسندیده ای نیست و این وقایع نگران کننده است.

وی اظهار داشت: امروز باید در بحث پیشگیری کارهای فرهنگی جدی انجام شود و حمل سلاح به عنوان امری مذموم و ناپسند در جامعه تلقی شود.

این محقق دانش حقوق بیان داشت: حمل سلاح به عنوان یک آلت قتاله هنگامی که به همراه فرد باشد در هیجانات و دعواها می تواند به شدت خطر آفرین باشد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات