۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۱۱۲۰۸۴
محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تعصب‌ورزی و روشنفکری دو آسیب پژوهش دینی است

خبرگزاری رسا - عضو هیات علمی پ‍‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهش دینی فرایندی است که نوآوری را بر طبق اصول و ضوابط دنبال و راهی به سوی تولید علم باز می‌کند.
دكتر صادقي


مصطفی صادقی، عضو هیات علمی پ‍‍ژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که پژوهش دینی مبتنی بر اصول و روش‌های صحیح نویدبخش نوآوری است، گفت: پژوهش دینی فرایندی است که نوآوری را بر طبق اصول و ضوابط دنبال و راهی به سوی تولید علم باز می‌کند.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به اینکه تکراری نبودن و روشمند بودن در پژوهش از اصول مهم است، ادامه داد: امروز پژوهش دینی تا حدودی روشمند شده است و ما در حال گام برداشتن در این مسیر هستیم و تا به امروز کارهی خوبی انجام شده که البته کافی نیست.

وی با بیان این که پژوهشگر باید به دور از تعصب و ذهن گرایش‌داده شده به سراغ موضوعات برود، خاطرنشان کرد: محقق دینی با حالت روشنفکرانه با موضوعات برخورد نمی‌کند و با بی توجهی به سنت‌های اصیل به دنبال اثبات خواسته های خود نمی‌رود.

این پژوهشگر علوم دینی گفت: امروز حوزه های علمیه با روی آوردن به رشته های تخصصی که البته دارای آسیب‌هایی نیز هست گامی رو به جلو در جهت رصدگری در علوم گوناگون برداشته است.

این محقق علوم دینی با اشاره به این که پژوهشگر حوزه های دینی باید اخلاص در عمل را نصب العین خود قرار دهد و با دلسوزی کامل به تحقیق روی آورد به سابقه درخشان حوزه‌های علمیه در علم و اخلاق پرداخت و گفت: شعار علم برای علم از دل همین حوزهها برخاسته است، سزاوار نیست انگیزه های مادی، ایده‌آل‌های ما را مخدوش کند.

صادقی اظهار داشت: بزرگان حوزه‌های علمیه باید به رسم استاد و شاگردی، فضلای نسل جدید حوزه را یاری کنند و حرف های جدید آنها را که بر طبق اصول علمی منقح شده تقویت کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات