۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۱۹۱۲۵
عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان:

ماهیت ‌علوم انسانی نیازمند تدوین و بازسازی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: نقشه راه علوم انسانی در حال آماده سازی است و حوزه های علمیه قم و مشهد در جایگاه کمک به این نقشه راه قرار دارند.
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر الهي خراساني
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر الهی خراسانی، عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: روند پژوهشی حوزه علمیه امروز رو به رشد است و من این روند را منفی نمی دانیم، بلکه مثبت است؛ به هر حال امروز تلاش های متعددی صورت می گیرد که مسأله پژوهش در حوزه رونق پیدا کند و روز به روز گام به جلو بردارد و طلبه‌ها همان مقدار که در طول رشد و پیشرفت می کنند، در عرض هم که مسأله پژوهش و تحقیق نو‌آوری و تولید علم باشد پیشرفت خواهند کرد و من به رشد طلاب در این زمین نمره مثبت می‌دهم.

وی نیز بیان کرد: یکی از کارهایی که در حوزه های امروزی صورت می گیرد، این است که ثبت نمرات منوط به ارائه تحقیق و پژوهش است و این کار بسیار خوب و مناسب است، به عبارتی باید از همه ابزارها برای جا انداختن مسأله پژوهش و تحقیق استفاده کرد، البته باید توجه داشت که پژوهش به معنای تولید علم و نوآوری است؛ لذا باید از این ابزارها استفاده کرد و افراد را بدین وسیله تشویق کنیم تا کار پژوهشی انجام دهند.

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان همچنین عنوان داشت: روند تولید علوم انسانی که از نظر رهبر معظم انقلاب مطلوب نیست، ‌باید جدی‌تر گرفته شود؛ البته امروز دارد کارهایی صورت می‌گیرد، یعنی الان به دستور رهبری کارهایی جدی صورت می‌گیرد و حتی مسأله این است که علوم انسانی دوباره تدوین و یا بازسازی شود؛ زیرا بعضی علوم انسانی را نمی‌توان تنها با یک پسوند اسلامی آن‌ها را اسلامی کرد.

وی خاطرنشان کرد: نقشه راه این علوم انسانی در حال آماده‌سازی است، و حوزه های علمیه قم و مشهد در جایگاه کمک به این نقشه راه قرار دارند؛ بنابراین باید ماهیت علوم انسانی مجددا تدوین شود، یعنی دوباره ما آن را تدوین کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مسائل فرهنگی و پژوهشی به همکاری با دیگر نهاد‌ها معتقد است و همیشه بر این امر تأکیده داشته است. مقام معظم رهبری در سفری که به قم داشتند تأکید داشتند که نهادها و مؤسسات فرهنگی که به نحوی به دفتر معظم له وابسته هستند با یکدیگر تعامل داشته باشند تا از انجام کارهای موازی در زمینه تولید علم جلوگیری شود. بدین جهت این مجموعه علمی همکاری خوبی را تا به حال با پژوهشگران حوزه علمیه داشته است و طلابی که در زمینه های پژوهشی نیازمند مساعدت و کمک بوده اند و پژوهش علمی آن ها حداقل امتیازات پژوهشی را داشته است، مورد کمک قرار گرفته اند.

وی افزود: بنیاد  پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در راستای کمک به حوزویان تجهیزات پژوهشی، کلاس، برنامه آموزشی و مشاور پژوهشی در اختیار طلاب گذاشته است و این اقدامات منجر به تقویت بنیه پژوهشی طلاب حوزه های علمیه شده است./968/ت302/س
ارسال نظرات