۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۱۳۳۴
محتوای تبلیغ (18)؛

مهارت‌های برنامه ریزی

خبرگزاری رسا ـ کتاب«مهارت های برنامه ریزی» از سری کتاب های «مهارت افزایی تبلیغی»، در پنج فصل باهدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان منتشر شده است.
مهارت هاي برنامه ريزي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب«مهارت های برنامه ریزی» از سری کتاب های«مهارت افزایی تبلیغی»، ویژه مبلغان باهدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب در پنج فصل کلیات، مراحل برنامه ریزی، دسته بندی برنامه، برنامه تبلیغی و ارزیابی و برنامه ریزی تنظیم شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:«دین اسلام، دین هدف، برنامه و عمل است، و پیروان راستینش همواره به این سه خصلت نیکو آراسته اند.

از آنجا که طلاب، نمود رهبری دینی و نماد رهبران دینی اند، باید در هر سه زمینه(هدف، برنامه و عمل) آگاهی کافی داشته باشند و دانسته های خود را به کار گیرند.

با این حال، دیده می شود که بسیاری از طلاب دچار نوعی بی هدفی تحصیلی و شغلی و پیرو آن، بی برنامگی هستند که آنان را در به کارگیری نیروی خود برای طلبگی در شکل کاملآن، با مشکل رو‌به رو می سازد. این مشکل در طلابی که فقط به دروس حوزوی مشغولند و فراغت بیشتری دارند، نمود بیشتری دارد. آفت ضعف در هدف یابی و برنامه ریزی که از تحصیل و زندگی به تبلیغ و وظایف اجتماعی طلاب کشانده شده است، ریشه ای تاریخی دارد.

مقام معظم رهبری فرموده است: این، راست است که سال هاـ اگر نگوییم قرن هاـ‌از برنامه ریزی عقب هستیم. ما با چشم بسته، وارد حوزه های علمیه شدیم و بدون برنامه، طول مدت سالیان حوزه های علمیه را گذراندیم.

این سخنان به ساختار آموزشی حوزه مربوط است، ولی درباره بسیاری از طلاب نیز صادق بوده و هست.

امروز با توجه به حجم گسترده فعالیت های تبلیغی از نظر تنوع پیام، مخاطبان و روش های تبلغی و رویارویی مبلغ با حجم عظیمی از داده ها و موضوع ها،‌بیش تر مبلغان دینی با نوعی سردرگمی در محیط تبلیغی رو‌به‌رو هستند یا خیال خود را راحت ساخته و به حداقل برنامه تبلیغی با مخاطبان محدود بسنده کرده اند تا نیازی به برنامه ریزی نداشته باشند.

از این رو هم برای مبلغانی که به توسعه کمی و کیفی تبلیغ خویش می اندیشند و هم مبلغانی که توان جمع بین چند برنامه تبلیغی را ندارند، توجه به نفس برنامه ریزی و گونه ها و روش های آن در زندگی و در نهایت،‌توجه به برنامه ریزی تبلیغی برای گسترش فعالیت های مبلغ از نظر تنوع و کیفیت ضرورت می یابد».

شایان ذکر است، کتاب«مهارت های برنامه ریزی»، به صورت موجز و گویا، به بررسی نفس برنامه ریزی و روش برنامه ریزی برای تبلیغ، به صورت کاربردی و خود آموز گونه می پردازد.

توجه به آیات و روایات معصومین(علیهم السلام) و سیره علما و مبلغان بزرگ و منابع موجود تبلیغی، از ویژگی های اصلی این کتاب است.

گفتنی است، اصول و شیوه های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی، روانشناسی و مهارت های رفتاری در تبلیغ غیر مستقیم،‌ شیوه های معاشرت با کودکان و نوجوانان، روش ها و گرایش های تفسیری قرآن کریم، معرفی تفاسیر و سطح بندی آن، شیوه های تبلیغ در احادیث، شیوه ها و فنون تبیین احادیث برای کودکان و نوجوانان، شیوه اردوداری و شیوه های تبلیغ در قرآن کریم، عنوان دیگر کتاب های این مجموعه ده جلدی است.

کتاب«مهارت های برنامه ریزی»،‌ که از سوی«امین عظیمی»گردآوری شده است، در شمارگان 5000 نسخه، به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در پاییز 1390 منتشر شده است./919/ن601/ع

ارسال نظرات